شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ ,26 September 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۳
یک کارشناس تغذیه مطرح کرد؛
مراقبت های تغذیه ای دوران کرونایی دانش آموزان در خانه/ سیستم ایمنی را با این خوراکی ها تقویت کنید
 
مسعود فیروزکوهی گفت: در حالی با شیوع ویروس کرونا، تغذیه یکی از چالش‌های روزانه خانواده‌ها است که با بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس های مجازی باید مراقبت هایی در خانه انجام شود.
مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه شرایط روانی و آرامش مهم ترین عامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن دانش آموزان است، افزود: مدارس در سال تحصیلی جدید بازگشایی که به دلیل اپیدمی ویروس کرونا و بر اساس برنامه ریزی های وزارت آموزش و پرورش، آموزش  به دو شکل حضوری و مجازی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: در سنوات گذشته حضور دانش آموزان با جنب و جوش و هیجان و تحرک و بازی همراه بود اما در شرایط فعلی، حتی در صورت تشکیل کلاس های حضوری، با عنایت به  دستورالعمل های ستاد کرونا، باید محدودیت ارتباط دانش آموزش مراعات شود که در این صورت، جست و خیز و تحرک نیز محدود خواهد شد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: برگزاری کلاس های مجازی در منزل از یک سو با تحرک کمتر دانش آموزان همراه بوده و از سوی دیگر در خانه ماندن، رغبت به خوردن به خصوص ریزه خواری را افزایش می دهد که در این راستا تغذیه دانش آموزان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نقش والدین در تغذیه فرزندان

وی ادامه داد: در این ایام تغذیه ای باید ملاک باشد که ریز مغذی های مورد نیاز آموختن و فعالیت مغز را تامین و ذهن را آماده و فعال نگه دارد، موجب چاقی ناشی از تحرک کم دانش آموز نشود، سطح ایمنی و مقاومت بدن را در برابر بیماری کرونا بالا ببرد، رشد و نمو و قد کشیدن کودک را حمایت کند و البته با برنامه غذایی معمول خانوار و سطح درآمدشان همخوانی داشته باشد.

فیروزکوهی گفت: پدر و مخصوصا مادر نقش مهم و اصلی را در کیفیت تغذیه خانوار به عهده دارند، وضعیت معیشتی خانوار چه عالی و خوب باشد و چه ضعیف، باید حاوی 6 گروه اصلی غذایی را در برگیرد و مراعات در مصرف گروه هفتم غذایی یا همان گروه خوشمزه های مضر در برنامه روزانه، وجود غلات سبوس دار مانند نان سبوس دار، ، ماکارونی و سایر غلات به دلیل کربوهیدرات پیچیده موجود، ویتامین های گروه ب، فیبر و املاح لازم برای تامین انرژی لازم هستند اما مصرف بیش از حد این گروه و به خصوص انواع غیر سبوس دار آن، موجب افزایش دریافت انرژی خواهد شد که اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: گروه غذایی دوم که بسیار با اهمیت است گروه سبزیجات بوده که تامین کننده فیبر غذایی، ویتامین ها، املاح و آنتی اکسیدان ها هستند، یعنی ریز مغذی هایی که به عملکرد خوب دستگاه گوارشی کمک کرده و تامین کننده سلامتی و شادابی پوست و چهره و عملکرد خوب هورمون ها و سم زدایی بدن هستند و از همه مهمتر، سطح ایمنی و مقاومت بدن را بالا می برند.

وی اذعان کرد: گروه سوم غذایی میوه ها هستند، گروهی که دقیقا اهمیت و خواص سبزیجات را دارند اما با درصد شیرینی و قند بالاتر؛ تاکید می شود که اگر خانواری نتواند از میوه ها به کفایت استفاده کند، می تواند سهم سبزیجات را بیشتر کند تا نقش میوه را ایفا کند.
 
لبنیات ها، گروه غذایی محبوب و کاملترین غذا

این کارشناس تغذیه ادامه داد: گروه لبنیات، یعنی گروهی که تقریبا کاملترین غذا به شمار می رود، چهارمین گروه مهم غذایی نیز تامین پروتئین عالی، تامین بخشی از چربی مورد نیاز به همراه ویتامین های بسیار مهم آ، د، کا و ای را به عهده دارند و با کربوهیدرات موجود در تامین انرژی هم موثر هستند که عملکرد خوب هورمون ها و آنزیم ها، تامین آهن، کلسیم، ویتامین ب 12 و دیگر عناصر و ویتامین ها از این گروه به خوبی ممکن است.

وی خاطر نشان کرد: گروه گوشت و تخم مرغ هم همانند گروه لبنیات با ارزش هستند و البته انواع کم چرب آن توصیه می شود که مصرف ماهی، مرغ و سایر ماکیان بر گوشت گاو و گوساله ارجح است.

وی افزود: ششمین گروه غذایی حبوبات و مغزها هستند که هم پروتئین گیاهی عالی دارند، هم چرب نیستند و از سوی دیگر نیز فیبر و املاح و ویتامین های مورد نیاز را تامین می کنند. این گروه های 6 گانه در برنامه غذایی روزانه و یا حداقل در برنامه هفتگی خانوار باید باشد تا تنوع غذایی برقرار و اعضای خانوار مخصوصا دانش آموزان دچار کمبود هیچ درشت مغذی یا ریز مغذی نشوند.

به گفته وی، این تغذیه به حفظ سلامتی، رشد و نمو و هوش پویا و فعال کودک کمک کرده به شرطی که با تعادل در مصرف یعنی به اندازه خورده شود و نه سیر و پر همراه باشد.

فیروزکوهی هفتمین گروه غذایی را گروه متفرقه یا گروه خوشمزه های مضر در برنامه غذایی خانوار و دانش آموز دنست که باید مصرف آن به حداقل برسد یعنی شیرینی ها، ترشی ها، شوری ها و چربی ها در این گروه هستند و به همین جهت کودکان علاقه زیادی به مصرف مواد غذایی موجود در این گروه دارند.

وی تصریح کرد: چیپس، پفک، شکلات، آبنبات، سیب زمینی سرخ کرده، ترشک، لواشک، نوشابه، سوسیس، کالباس، همبرگر و ... از مواد غذایی جذابی هستند که مصرف آنها التهاب زا بوده، سطح ایمنی و مقاومت بدن در برابر بیماری ها را پایین آورده و آمادگی دانش آموز را به ابتلا به بیماری محتمل تر می کند.

برش های خیار و هویج جایگزین چیپس و پفک شود

وی ادامه داد: برای تغذیه مقبول دانش آموز که در افزایش مقاومت و ایمنی وی در برابر بیماری ها موثر باشد سه وعده غذایی اصلی به خصوص صبحانه و دو میان وعده سبک پیش بینی شده که باید برنامه غذایی خانوار را با اصلاحاتی تنظیم و تهیه کرد.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: باید غذاهای چرب و سرخ کردنی را به حداقل رساند، غذاهای آب پز و بخار پز را بیشتر و نان سبوس دار مصرف کرد، همچنین مصرف شیرینی و شربت ها را کم و نمک کمتری در غذا ریخت، بیشتر غذای خانگی و سنتی تهیه کرد تا غذاهای نیمه آماده و آماده مثل سوسیس، کالباس، ناگت، به جای قند و شکر از خرمای زرد زاهدی خشک یا از کشمش و مویز استفاده کرد.

وی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: برای حل ریزه خواری که اجتناب ناپذیر است باید به جای چیپس و پفک، خیار یا هویج را با برش های کوچک در اختیار کودکان قرار داد یا از پفیلا و گندمک بدون افزودنی استفاده کرد، همچنین لازم است که بدانید سالاد سبزیجات به علاوه آبیمو یا آبغوره همراه وعده های اصلی یا در میان وعده ها، جوانه ها در صبحانه و ناهار، ساندویج های کوچک پنیر یا تخم مرغ همراه سبزیجات برای میان وعده در رشد و نمو کودک و نوجوان موثر است.

فیروز کوهی گفت: والدین توجه داشته باشند که خواب کافی، تحرک و بازی و ورزش، عدم مصرف غذاهای شیرین در شب در رشد و نمو و قد کشیدن کودک و نوجوان موثر بوده و از چاق شدن در دوران آموزش مجازی ایام کرونایی جلوگیری می کند.

این کارشناس تغذیه افزود: قطعا رعایت بهداشت فردی و عمومی و شستشوی مرتب دست ها، استفاده از ماسک و حفظ فاصله با دوستان و همکلاسی ها و سایر مردم، پرهیز از لمس چشم ها و گوش ها و دهان و بینی در طی روز و بیرون منزل، در پیشگیری از بیماری کرونا و سایر بیماری های ویروسی موثر است.
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۲۹۷۴۰


ارسال