تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۶
هرچند رهبر معظم انقلاب همواره در دیدارهای خود با مجموعه آموزش و پرورش به موضوع تربیت معلم اشاره موکد داشته و جایگاه دانشگاه فرهنگیان را در این زمینه متذکر شده‌اند، ولی برخی سیاست‌های غلط مانع از تحقق اهداف تاسیس دانشگاه فرهنگیان که قلب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب می‌شود، شده است.
کمبود ۳۰۰ هزار نفر نیروی انسانی در بدنه آموزش و پرورش/ کمبود هیئت علمی متخصص معضل دانشگاه فرهنگیان
به گزارش عصرهامون به نقل از عصر همدان؛ براساس سند تحول که در سال ۱۳۹۰ رونمایی شد، فعالیت دانشگاه فرهنگیان از سال ۱۳۹۱ شروع و به همراه دانشگاه شهیدرجایی هم که از قبل پرورش و تربیت نیروهای فنی آموزش و پرورش را عهده دار بود، این دو دانشگاه تنها مراکز تربیت معلم پیش بینی شدند و این رویکرد در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه کشور و در ماده ۶۳ سند تحول بنیادین تاکید شده است، که باید تنها مرجع جذب نیروی انسانی آموزش و پرورش این دو دانشگاه باشند.
بحث کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش به قدری اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب هم همواره در دیدارهای خود با مجموعه آموزش و پرورش نیز به این موضوع اشاره موکد داشته اند؛ که نشان از اهمیت بالای این موضوع در نگاه ایشان و آینده جمهوری اسلامی داشته و دارد؛ که راهکار برون رفت از این مسئله را جذب و پرورش نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم می‌دانند؛ که بدین جهت ایشان موکدا چندین بار به توسعه کمی و کیفی دانشگاه در تمامی ابعاد و لزوم توجه و همراهی هر چه بیشتر مسئولان، در جهت تحقق سریعتر این امر را خواستار شدند و نیز در گوشه ای از بیانات خطاب به وزیر محترم علوم و تحقیقات، خواستار رسیدگی سریعتر در باب مسئله جدی کمبود هیئت علمی متعهد و کارآمد و افزایش کیفیت مسائل آموزشی و رفاهی مربوط دانشجویان را بودند.
کمبود ۳۰۰ هزار نفر نیروی انسانی در بدنه آموزش و پرورش
در این خصوص حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در گفتگو با خبرنگار عصر همدان با اشاره به کمبود نیروی انسانی در نظام آموزش و پرورش گفت: به دلیل این کمبود شاهد افزایش جمعیت کلاس ها و گاها تعطیل شدن مدارس در مناطق کمک جمعیت هستیم..
حاجی بابایی، افزود: کمبود بالغ بر ۳۰۰ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش داریم که برای رفع این مشکل اقداماتی انجام گیرد.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه باید همه کودکان و نوجوانان از نظر کمی و کیفی آموزش مناسب ببینند گفت: جهت رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیاز به راهکارهای عملیاتی موثر در کوتاه مدت و میان مدت هستیم.
تقویت دانشگاه فرهنگیان بهترین راهکار جهت رفع کمبود نیروی انسانی
وی با بیان اینکه یکی از اساسی ترین راهکارها جهت رفع کمبود نیروی انسانی تقویت دانشگاه فرهنگیان است گفت: دانشگاه فرهنگیان علاوه بر اینکه در حل مشکلات نیروی انسانی موثر است می تواند برنامه ریزی برای آموزش های منزل محور و خانواده محور را در دستور کارش قرار دهد.
قلب سند تحول بنیادین دانشگاه فرهنگیان است
حاجی بابایی با بیان اینکه قلب سند تحول بنیادین دانشگاه فرهنگیان است تاکید کرد: نیروی انسانی یکی از زیرنظام های اصلی در تحقق اهداف سند تحول بنیادین است.
وی یکی از راهکارهای سند تحول بنیادین برای ارتقای نیروی انسانی در آموزش و پرورش، که در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شده است، برنامه رتبه بندی فرهنگیان دانست و گفت: این امر باید با توجه به مصوبات و قوانین فرادستی در آموزش وپرورش اجرایی شود.
نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه نظام تربیت معلم باید از نظام علوم پزشکی الگو بگیرد گفت: اگر می خواهیم معلمانی متخصص و حرفه ای داشته باشیم باید در حین تحصیل کار عملی هم یاد بگیرند.
دانشگاه فرهنگیان تنها از ۲۰ درصد ظرفیت خود استفاده می کند
دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دانشگاه فرهنگیان تنها از ۲۰درصد ظرفیت خود استفاده می‌کند که این میزان مناسب نیست.
عدم تمایل مسئولین به جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان
وزیر سابق آموزش و پرورش تصریح کرد: کمبود نیرو و خالی ماندن صندلی های دانشگاه فرهنگیان نشاندهنده عدم تمایل مسئولین به جذب معلم از طریق این دانشگاه است.
حاجی بابایی با اشاره به کمبود اساتید متخصص در دانشگاه فرهنگیان گفت: از طریق جذب اساتید حق‌التدریسان، استخدام فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های تربیتی سراسر کشور و معلمان دارای مدرک دکترا که در دبیرستان‌ها تدریس می‌کنند نیز می‌توان کمبود استاد در دانشگاه‌های فرهنگیان را جبران کرد.
رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس مجدد با انتقاد از اینکه در سال های گذشته عدم توجه به دانشگاه فرهنگیان باعث کمبود معلم در مدارس شده است افزود: راه اینکه آموزش و پرورش موفق باشد توجه به دانشگاه فرهنگیان است طوری که مقام معظم رهبری هم توجه ویژه ای به جذب معلم از طریق این دانشگاه دارد.
طبق برنامه ششم توسعه باید سالانه دانشجوهای دانشگاه فرهنگیان بیشتر شود
حاجی بابایی اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید هر سال تعداد دانشجوهای دانشگاه فرهنگیان بیشتر شود و پیگیر این موضوع هستیم.

علاوه بر بحث کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش همچنین شاهد بی عدالتی هایی در دانشگاه فرهنگیان هستیم. در این خصوص یکی از معلمان فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان به نبود امکانات مناسب آموزشی از نبود هیئت علمی متخصص تا ساختمان آموزشی مناسب گلایه کرد و گفت: در زمینه گزینش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان هم ملاک های مدنظر، مناسب برای یک معلم که می خواهد تربیت یک نسل را به عهده بگیرد نیست.
کمبود معلم امروز به علت سیاست های غلط در گذشته است
همچنین در این خصوص امیر حسین روزبهانی، معاون پژوهش و فناوری بسیج دانشگاه فرهنگیان همدان با بیان اینکه بنابر گفته مسئولین حدود ۳۰۰ هزار کمبود معلم در بدنه آموزش و پرورش داریم گفت: این کمبود به علت سیاست های غلط در دوران گذشته است.
وی اظهار کرد: در دهه ۸۰ به بعد مازاد معلم در بدنه آموزش و پرورش داشتیم که این امر سبب شد استخدام کمتر و برنامه ریزی مناسبی برای امروز صورت نگیرد.
معاون پژوهش و فناوری بسیج دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: وزیر سابق هم یک سری سیاست های اشتباهی را اعمال کرد که باعث شد ما شاهد کمبود معلم در نقاط مختلف کشور باشیم.
در قبال بازنشستگان آموزش و پرورش وروردی قابل توجهی نداریم
وی با بیان اینکه ما نزدیک ۵۰ یا ۶۰ هزار معلم بازنشسته داریم گفت: در قبال این خروجی ها، ورودی هایی که در داریم بسیار کمتر است و لذا همین باعث شده مسولین به طرح هایی همچون خرید خدمت که ساختار اموزش کشور را دچار تباهی می کند روی بیاورند.
مسیر تربیت معلم فقط باید از دانشگاه فرهنگیان و رجایی صورت گیرد
روزبهانی با تاکید بر اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری مسیر تربیت معلم فقط باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی صورت گیرد افزود: امیدوار هستیم مسئولین هم این نکته را در تصمیم گیری های خود مدنظر داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به کمبود برخی امکانات در دانشگاه فرهنگیان نسبت به سایر دانشگاه ها گفت: دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه نوپا است و طبیعی است در آغاز راه مشکلات زیادی داشته باشد.
معاون پژوهش و فناوری بسیج دانشگاه فرهنگیان در ادامه گریزی به ملاک گزینش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان گفت: عمدتا در گزینش ها ملاک های معلمی مدنظر نیست و البته این استان به استان متفاوت است.
کمبود هیئت علمی متخصص معضل دانشگاه فرهنگیان
وی همچنین با اشاره به کمبود هیئت علمی متخصص در این دانشگاه گفت: ما در اموزش و پرورش حدود ده هزار تا دکتر معلم داریم که اگر بتوانیم آن ها را در بدنه دانشگاه فرهنگیان جای دهیم این مشکل هم حل می شود.
لازم به ذکر است بحث کمبود معلم مورد توجه نمایندگان جدید راه یافته به مجلس یازدهم هم هست که امید است با پیگیری های این مجلس انقلابی به زودی این معضل حل شود.
ظلم به دانشگاه فرهنگیان علت کمبود معلم
در همین زمینه احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بخاطر ظلمی که به دانشگاه فرهنگیان کردند ما امروز کمبود معلم داریم گفت: قرار بود ۲۵ هزار دانشجو هر سال بگیرد و این مشکل را حل کند که متاسفانه انجام نگرفت و این تعداد سالی ۳ هزار و پانصد نفر شد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: الان آموزش و پرورش دارد با استفاده از ماده ۲۸ با نهضتی ها، پیش دبستانی ها، غیر انتفاعی ها، سرباز معلم ها، بازنشسته ها و اضافه کارها که اکثر اینها کیفیت را پایین می آورند مشکل را حل می کند و می گویند چون کمبود معلم داریم ناچاریم این کار را انجام دهیم.
تا سال ۱۴۰۴، ۶۳۰ هزار معلم کم خواهیم داشت
وی تاکید کرد: لازم است بدانید تا سال ۱۴۰۴ ما ۶۳۰ هزار معلم کم خواهیم داشت. البته امسال قرار شد مشکلات دانشگاه فرهنگیان حل شود.
فلاحی با انتقاد از وضعیت نامناسب ساختمان پردیس شهید باهنر در همدان که برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استفاده می شود گفت: ساختمان این دانشگاه کد تخریب خورده و طبق نظر مهندسین برخی ساختمان ها که استفاده می کنند در معرض ریزش است و متاسفانه همکاری هایی جهت اصلاح صورت نگرفته و ما نه ظرفیت و نه ساختمان داریم .
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل آموزش و پرورش بحث مالی برای استخدام است، ادامه داد: مجلس هم اگر بخواهد مجوز استخدام صادر کند باید منبع مالی ببیند که فعلا وجود ندارد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطر نشان کرد: لازم است به صورت تدریجی معلمان البته بعد از گذراندن یک دوره اموزشی در دانشگاه فرهنگیان وارد کار تعلیم و تربیت شوند تا کمبود معلم جبران شود.
به گزارش عصر همدان، بعضی سیاست های غلط مانع از رسیدن دانشگاه فرهنگیان که حتی مورد تاکید رهبری هم بوده به اهداف مدنظرش شده، مسئولین باید بدانند تربیت نسل جوان مهمترین مساله جهت حفظ نظام و سلامت جامعه است به همین منظور حل مشکلات کمبود معلم متخصص و متعهد در بدنه آموزش و پرورش نیازمند عزم جدی هستیم.
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcf11dycw6d01a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها