شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ,24 October 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۰
کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد؛
نحوست ماه صفر؛ برساخته از تاریخ قبل اسلام/ تمام عالم و همه روزها مبارک است
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اصغری حسامیه گفت: شهرت ماه صفر به نحوست ارتباطی به دین اسلام ندارد، قبل از ظهور پیامبر (ص) این ماه در بین عرب به نحس بودن شهرت داشته است و رسول خدا (ص)، هیچ مطلبی در تایید نحوست ماه صفر نفرمودند.
به گزارش عصرهامون، همه ساله با فرارسیدن ماه صفر شاهد گفت‌وگوها و همچنین رد و بدل شدن پیامک هایی در فضای مجازی مبنی بر نحس بودن ماه صفر هستیم، با توجه به این مهم با حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اصغری حسامیه در این باره گفت و گویی انجام شده است.
 
وی درباره وجود ایام نحس و سعد در دین مبین اسلام و آیات شریفه قرآن به خبرنگار ما گفت: اصل عالم خلقت بر مبارک بودن و سعد بودن است و خداوند عالم را از لطف و محبت خودش به وجود آورد، پس تمام عالم و همه ایام آن مبارک است، اما برخی اتفاق ها در ظرف زمان باعث می شود، مبارک بودن ایام تحت شعاع قرار بگیرد، موضوعی که خداوند در قرآن هم به آن اشاره کرده است.
 
این کارشناس مذهبی با بیان این که خداوند در سوره مبارکه فصلت می‌فرماید "فی ایام نحسات" و در سوره قمر می فرماید "فی یوم نحسن مستمر"، تصریح کرد: البته این آیات بیانگر این نیست که یک ماه یا فلان روز نحس است، بلکه هر دو آیه اشاره به روزهای نازل شدن عذاب بر اقوام گذشته، دارد یعنی اگر روزی به خاطر گناهان و اشتباهات خودتان عذاب و بلایی بر شما نازل شد، گناه شما مانع مبارک بودن آن روز شده و در نتیجه آن روز نحس است.
 
وی درباره تعلق گرفتن نحسی به ذات ایام، بیان کرد: نه در روایات ما و نه در آیات شریفه قرآن و نه از دیدگاه عقلای عالم ذات ایام بد و نحس نیست، چراکه خداوند عالم را به ذات خیر و مبارک خلق کرده است.
 
ماه صفر؛ معروف به نحوست
 
اصغری حسامیه با اشاره به تعلق گرفتن نحوست به ماه صفر، اذعان کرد: درباره ماه صفر روایت خاصی یا مطلبی از بزرگان مبنی بر نحس بودن آن نداریم، حتی مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح که مورد مراجعه همگان است، نمی‌گوید ماه صفر نحس است بلکه وی عنوان می کند که ماه صفر معروف به نحوست است، به این معنا که ما قبول نداریم اما در بین عامه مردم این حرف را می‌زنند، سپس وی به راهکارهای صحیح در امان بودن از نحوست ایام اشاره می‌کند.
 
وی درباره تحلیل بیان شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان افزود: در واقع جمله کتاب مفاتیح به این معناست که ما نحوست ماه صفر را قبول نداریم، ولی چون بین مردم معروف به نحوست است راهکارهای صحیح در امان بودن از نحوست ایام و آفات و بلایا را ذکر می‌کنیم، شیخ عباس قمی با این مقدمه خرافه های در امان بودن از بلا را ذکر می‌کند.
 
این خطیب شهیر درباره دلایلی که برای نحوست ماه صفر ارائه شده است، گفت: بعضی‌ها برای این موضوع دلایلی ذکر می کنند از جمله اتفاقات ماه صفر شامل اسارت اهل بیت (ع)، رحلت پیامبر (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)، اما این دلایل قابل استناد نیست چون اسارت اهل بیت (ع) مختص به ماه سفر نیست، آن ها از یازدهم ماه محرم به بند اسارت رفتند.
 
وی اضافه کرد: شهادت امام رضا (ع)، شهادت امام حسن (ع) و رحلت پیامبر (ص) سنگین است، اما امام باقر (ع) فرمود: عاشورا مصیبت سنگینی است که در عالم خلقت مثل و مانند ندارد.
 
اصغری حسامیه ادامه داد: بعضی ها هم گفته اند چون همه این اتفاق ها با هم بوده این ماه نحس است، در حالی که این اتفاق ها با فاصله زیادی رخ داده، از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت امام حسن (ع) قریب به 40 سال فاصله و از شهادت امام حسن (ع) تا شهادت امام رضا (ع) هم فاصله بسیار زیادی است، حال آنکه روز عاشورا در کمتر از یک روز ۱۸ نفر از اهل بیت (ع) شهید شدند، پس این دلایل برای توجیه نحس بودن ماه صفر کافی نیست، بلکه ارائه آن اشتباه است.
 
شهرت صفر به نحوست ارتباطی به اسلام ندارد
 
وی درباره شهرت ماه صفر به نحوست، اضافه کرد: این شهرت ارتباطی به دین اسلام ندارد، قبل از ظهور پیامبر اسلام (ص) این ماه در بین عرب به نحس بودن شهرت داشته و رسول خدا (ص)، هیچ مطلبی در تایید نحوست ماه صفر نفرمودند، بلکه در ضمن روایات از این تفال های به شر و انتساب ایام به نحس بودن نهی کردند، نمونه آن حدیث امام هادی علیه السلام است که فرمود "گناه روزگار چیست، اعمال شماست که روزها را خوب و بد می کند".
 
این کارشناس مذهبی درباره ریشه تاریخی شهرت ماه صفر به نحوست افزود: در عرب جاهلی قبل از اسلام چهار ماه رجب، ذی الحجه، ذی القعده و محرم معروف به ماه‌های حرام بود، ماه رجب با صفر فاصله زیادی دارد، اما سه ماه دیگر قبل از ماه صفر است، بنابراین در این سه ماه جنگ تعطیل و مردم مشغول زندگی و کسب و کار بودند، اما تا ماه صفر می شد جنگ ها آغاز می شد.
 
وی تصریح کرد: کلمه صفر به معنی خالی است، به این معنا که در این ماه، خانه ها و شهرها از مردان خالی می شد و برای جنگ می رفتند، به طور قطع جنگ خرابی، کشتن، خسارت و ویرانی به همراه دارد، لذا مردم عرب قبل از اسلام از این ماه وحشت داشتند، چراکه جنگ ها آغاز می شد و آن را نحس می پنداشتند.
 
راهکارهای دینی در امان ماندن از نحوست
 
اصغری حسامیه درباره راهکارهای دینی در امان بودن از نحوست گفت: در دین مبین اسلام بدون اشاره به نحس بودن ایام یا مسائل دیگر به صورت کلی به ما فرمودند که برای در امان بودن از نحوست، صدقه دهید، ذکر بگویید، قربانی بکشید و بین فقرا توزیع کنید، این امور برای در امان بودن از نحوست ذکر شده است.
 
وی تاکید کرد: شیخ عباس قمی در مفاتیح در اعمال ماه صفر از شهرت این ماه به نحوست مقدمه‌ای می سازد برای نقل راهکارهای صحیح در امان بودن از نحوست، این موضوع برای بعضی ها یک روز برای برخی روز دیگر، برای عده ای اول هفته و برای بسیاری هم آخر هفته است، چراکه اعمال ما متفاوت است، اما صدقه دادن و ذکر گفتن، قرائت قرآن، ‌خواندن دعا و قربانی دادن و توجه به نیازمندان همیشه ایام خوب است، اگر بلایی بر ما مقرر شده باشد، با این امور دفع می شود.
 
این خطیب درباره پیامکی که در پایان ماه صفر در شبکه‌های مجازی رد و بدل می‌شود، گفت: متنی که در فضای مجازی در پایان ماه صفر بر این صورت گسترده باز پخش می شود که پیامبر (ص) فرمود هر کسی مرا به خروج از ماه صفر بشارت دهد، او را به بهشت بشارت می دهم، این روایت هیچگونه سند و مدرکی ندارد.
 
انتهای پیام/
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۰۰۶۹


ارسال