جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ ,23 October 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۴
امیر سرتیپ دوم خلبان ستاد در نشست خبری با اصحاب رسانه:
ارتش پیشگام در توسعه سواحل مکران و کمک به مردم سیستان و بلوچستان/ فرودگاه جدید در خط قرمز پروازی جنگنده های نهاجاست
 
همایون حیدری با اشاره به بیانات و تاکیدات رهبر انقلاب برای توسعه سواحل مکران گفت: طبق ابلاغیه رهبرمعظم انقلاب به دولت و نیروهای مسلح و تاکید ایشان، وظیفه همه ما تلاش برای توسعه و آبادانی سواحل مکران است و با امکانات و ابزارمان برای تحقق این امر مهم پیشگام هستیم.
به گزارش عصرهامون به نقل از چهاربهاران، همایون حیدری؛ امیر سرتیپ دوم خلبان ستاد در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ماموریت و شرح وظایف نیروهای مسلح بیان کرد: ارتش جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی وظیفه حفظ و حراست از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی کشور را در مقابل تهاجمات دشمنان و کشورهای بیگانه دارد و در شرایط بحرانی باید این کار را به نحوه صحیح و دفاعی انجام دهد.
 
وی افزود: یکی از بخش هایی که مقام عظمای ولایت مستقیما به عهده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گذاشته است وظیفه بسیار مهم و خطیر به اسم مردم یاری بوده که نیروهای مسلح در بطن مردم قرار داده است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه مردم یاری یکی از شرح وظیفه های بنیادی و اصولی ارتش جمهوری اسلامی است تصریح کرد: ارتش در هر زمان و مکان با تجهیزات، توانمندی و پرسنلی که دارد در شرایط حساس کشور شامل سیل، شیوع بیماری مثل کرونا، زلزله و هر بلایای طبیعی و غیرطبیعی که ایجاد می شود باید حافظ و منافع جان و مال مردم در کوتاه ترین زمان در خدمت آنها باشد.
 
نیروی هوایی بازوی محکم برای توسعه سواحل مکران
وی ادامه داد: ما هرگز مخالف توسعه و آبادانی منطقه نیستیم که اگر این چنین باشد، در واقع شرح وظیفه ذاتی خود را فراموش کردیم و این مخالفت ما کوتاهی کردن در حق استان پهناور سیستان و بلوچستان با مردمانی غیور است که حق آنها استفاده از توانمندی های کشور در جهت توسعه می شود.
 
وی گفت: هیچ زمان نیروهای نظامی مخالف توسعه در سطح کشور نیستند و ما هم در پایگاه نیروی هوایی برادران دلحامد ارتش جمهوری اسلامی مستقر در بندر کنارک مخالف توسعه و آبادانی نیستیم و هر کاری بتوانیم برای مردم انجام خواهیم داد.
 
سرتیپ دوم خلبان اذعان کرد: حضور نهاجا در منطقه جنوب سیستان و بلوچستان برای تامین امنیت هوایی و کمک به توسعه منطقه است و در مدت 42 سال از ایجاد این پایگاه توفیق پیدا کردیم تا خدمات بیشماری در زمان های مختلف به مردم ارائه کنیم و در حوادث بحرانی به کمک مردم و نیازمندان رسیدیم.
 
ارتقای تعداد پروازها در 10 سال اخیر
وی افزود: در مدت 10 سالی که فرودگاه چابهار در بعد غیرنظامی تاسیس شده است ما هفته ای سه پرواز داشتیم ولی الان به سی پرواز در هفته ارتقا پیدا کرده و ترانزیت هوایی، مسافری و باری در شرایط حساس بدون مشکل انجام شده است.
 
وی ادامه داد: تمامی این خدمات بدون هیچ کمکی از ارگان و نهاد خاصی بوده، همه تجهیزات و امکانات نیروهای هوایی را به دلیل توسعه سواحل مکران ارتقا دادیم تا بتوانیم سهم خود را به درستی ایفا کنیم.
 
بازسازی ترمینال تنها کمک منطقه آزاد به فرودگاه کنارک
حیدری اضافه کرد: حقیقتا منطقه آزاد تجاری چابهار در طی این سالها تنها کمکی که به فرودگاه کنارک کرده است، بازسازی ترمینال بود و نیروی هوایی با توجه به وظیفه ای که داشته برای توسعه و خدمت رسانی به مردم منطقه پیش قدم شده است.
 
وی با اشاره به خدمات ارتش در زمان سیل بیان کرد: در زمان وقوع سیل سال 98 چابهار بالغ بر 400 تن باری که از طریق ترانزیت هوایی باید انتقال پیدا می کرد، به واسطه هواپیمای پشتیبانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در این پایگاه به مردم عزیز جنوب استان خدمت رسانی شد و این کمک ها شامل کمک های جمعیت هلال احمر، خیرین، مردمی و کمک این پایگاه بوده است و حتی برای تقسیم این کمک ها از تجهیزات ستاد استفاده کردیم.
 
سرتیپ دوم خلبان ستاد اظهار کرد: در حوزه سیل کنارک و شهرهای اطراف که نیار به کمک داشتند در زمینه درمانی، تهیه و توزیع موادغذایی و تجهیزاتی بلافاصله انجام شد و پس از شیوع بیماری کرونا، بالغ بر 11 مرتبه شهرستان کنارک گندزدایی و ضدعفونی شده است که ما کار گندزدایی پایگاه هوایی را فقط سه مرتبه انجام دادیم.
 
وی ادامه داد: 10 سال قبل و براساس نیازمندی منطقه آزاد تجاری چابهاری برای انجام ترانزیت های هوایی، اقدامات پیمانکاری و تجاری منطقه در کمترین زمان ممکن و طی یک مکاتبه با ریاست جمهوری وجود یک فرودگاه مجزا اعلام شد.
 
وی گفت: در نحوه استفاده هواپیمای غیرنظامی از تسهیلات فرودگاه های نظامی ابتدا بحث براین بود که یک ترمینالی در داخل فرودگاه کنارک براساس مصوبات 466 سال 86 شورای عالی امنیت ملی شامل 7ماده بوده، ایجاد شود.
 
حیدری یادآور شد: هفت ماده فقط مختص به اینجا نیست و مربوط به تمامی شهرهای ایران مانند فرودگاه مهرآباد، بوشهر، شیراز، بندرعباس و اصفهان که فرودگاه هایی نظامی و غیر نظامی هستند، است.
 
وی اظهار کرد: پس از اجرای مصوبه این فرودگاه ها هر کدام به وظایف خود عمل می کنند و نیروهای نظامی ماموریت امنیتی و غیرنظامی ماموریت اقتصادی و خدمات به مردم را طبق دستورالعمل بدون هیچ گونه تداخلی با هم و کاملا مجزا انجام می دهند و هیچ مشکلی در این زمینه نیست.
 
این مقام مسئول گفت: از لحاظ قانون همه فعالیت ها زیر نظر ایکائو انجام می شود و ما نیروهای نظامی طبق دستورالعمل های نظامی ستاد نیروهای مسلح فعالیت می کنیم و هیچ تداخل کاری نخواهیم داشت.
 
واگذاری 250 هکتار زمین دو سال قبل به منطقه آزاد بصورت کاملا رایگان
وی ادامه داد: با توجه به ارتقا و توسعه فرودگاه و نیازمندی بیشتری که اعلام شده و به این نتیجه رسیدند که نیروهای هوایی 250 هکتار زمین در ضلع همجوار ترمینال جدیدی که ساختند بصورت کاملا رایگان در اختیار منطقه آزاد قرار دهد.
 
وی بیان کرد: در تفاهم نامه ای که در 25 خرداد سال 97 صورتجلسه تحویل 250 هکتار زمین از ناجا به سازمان منطقه آزاد چابهار که در این زمین ترمینال، آکرون، رند پروازی و زیرساخت هایی که مدنظر است بسازند که فاصله 13 کیلومتر مسیر راه به منطقه آزاد چابهار و تا سه راهی کهیر - کنارک - چابهار نزدیکتر خواهد کرد.
 
حیدری گفت: نهاجا و همه تجهیزاتی که ما در حال استفاده هستیم جزو اموال بیت المال است و حاکمیت با هدف امنیت مرزها و آسمان آن را ایجاد کرده و هرگز نام پایگاه نظامی مطلق روی این محدوده نباید مانع خدمت رسانی شود
 
ساخت فرودگاه یک پروسه بلندمدت است
وی اذعان کرد: احداث یک پایگاه یا فرودگاه در منطقه یا شهری و پیدا کردن نقطه محل مکان آن براساس شناسایی حیاتی تر از ساخت است و نیاز به یک پروسه بلند مدت فنی و مهندسی دارد و ساخت فرودگاه جدید به دلیل قرار گرفتن در خطوط قرمز، فاصله و مناطق پروازی فرودگاه و هواپیماهای نظامی باعث از بین رفتن این پایگاه نظامی می شود.
 
وی ادامه داد: بزرگترین چالش ما در خصوص فرودگاه جدید، زمانی است که هواپیماهای نظامی ما در باند پرواز پس از تیک آف بعد از یک دقیقه و 20 ثانیه به فرودگاه جدید می رسند و آن زمان ما هیچ گونه اقدامی برای جهت چرخش به چپ و راست نداریم.
 
سه منطقه خط قرمز و آموزشی ما در محدوده فرودگاه جدید قرار دارد
سرتیپ دوم خلبان ستاد خاطر نشان کرد: سه منطقه پروازی ما شامل دلتا 21، چارلی 51 و چارلی 21 حوزه ماموریتی ما محسوب می شود که ما اقدامات پروازی تیراندازی، هوا به زمین و هوا به هوا و تمرینات نظامی را در این مناطق انجام می دهیم و این نقاط حساس منطقه خط قرمز است و نباید هیچ هواپیمای مسافربری به آن مناطق نزدیک شود چون دچار حوادث جبران ناپذیر انسانی خواهیم شد.
 
مخالفت ما در ساخت شهر فرودگاهی مشکل فنی است
وی ادامه داد: به دلیل این مسائل فنی و نظامی ما با ساخت فرودگاه جدید مشکل داریم چون در تامین امنیت مرزهای هوایی و دریایی و حوزه کاری نیرو هوایی اختلال ایجاد می کند.
 
حیدری با اشاره به توسعه و رشد فرودگاه عنوان کرد: ما علاوه بر 250 هکتاری که قبلا در اختیار آنها گذاشتیم به منطقه آزاد تجاری چابهار 500 هکتار اراضی در ضلع شمالی بصورت کاملا رایگان با مدیریت خودشان و حتی به اسم فرودگاه هم که مدنظر است واگذار خواهیم کرد.
 
وی گفت: در خصوص سوخت یک میلیارد و 750 میلیون تومان هزینه بدهکار هستیم و این سوخت اصلا برای نیاز هواپیماهای نظامی نیست و مختص هواپیمای غیرنظامی و مسافربری است و حتی زیرساخت این سوخت را هم ما نباید درست کنیم، تانکر سوخت خراب شده و لوله ها در اثر فرسودگی نشتی پیدا کرده و قابل اشتعال است و لاکتنیگ باند یک در میان شده و احتیاج به بازسازی دارد و تمامی این موارد و زیرساخت ها طبق مصوبه وظیفه منطقه آزاد است.
 
وی افزود: جلسات متعدد برای حل معضلات و چالش ها برگزار شده و قول هایی نظیر اختصاص یک دستگاه ماشین آتش نشانی، کمک 2میلیارد برای بازسازی لایتنینگ باند فرودگاه، تجهیز و بهسازی وسایل سرمایشی و گرمایشی ترمینال داده شده که متاسفانه هیچ کدام محقق نشدند.
 
سرتیپ دوم خلبان ستاد با اشاره به سایت یابی و شناسایی فرودگاه فعلی با کار کارشناسی ده ساله ایجاد شده است گفت: فرودگاه جدید از لحاظ موقعیت سیل و شن های روان در موقعیت بسیار بدی در جایگاه باند این فرودگاه  قرار دارد و جانمایی این فرودگاه در راستای بلندشدن جنگنده ها قرار دارد و برای خلبان قابل کنترل نیست و در کنار آن سایت رادارها و پدافند در همان محدوده قرار دارد که نشان می دهد مسائل امنیتی در فرودگاه جدید کمتر مدنظر گرفته شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: هدف ما تقابل و مانع تراشی سواحل مکران نیست و توسعه آن توسط ارتش به عنوان یکی از متولیان انجام خواهد شد و توسعه همگام با امنیت و افزایش قدرت دفاعی است و هرگز نباید توسعه باعث کاهش قدرت دفاعی شود.
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۰۹۴۶


ارسال