سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ,1 December 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۰
با اعلام ممنوعیت 2 ساله صید ترال؛
سایه شوم ترالرهااز سواحل مکران برچیده شد/ تنفس مصنوعی مجلس به اکوسیستم دریایی جنوب شرق کشور
 
توقف صید ترال به مدت 2 سال با پیگیری رئیس مجلس و نیروی دریایی سپاه، مقدمه ای برای حذف دائمی این شیوه صید از آب های جنوب شرق کشور و بازیابی چرخه اکوسیستم دریایی است و می تواند صیادی صنتی را در میان ساحل نشینان دریای عمان گسترش دهد.
به گزارش عصرهامون، پس از کش و قوس های فراوان سرانجام سه شنبه شب گذشته خبر توقف صید ترال به مدت 2 سال با پیگیری رئیس مجلس و نیروی دریایی سپاه، از سوی سمیه رفیعی نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست منتشر شد.

در این خبر آمده است: توقف فعالیت صید به این شیوه 2 ساله است و از ابتدای آذر ماه اجرایی می‌شود، هفته گذشته رئیس مجلس برای نظارت میدانی از سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم این منطقه قرار گرفت.

در ادامه این خبر ذکر شد: صید ترال سبب بیکاری حدود 80 درصد صیادان چابهار است، بعد از پیگیری ها و جلسات متعدد در فراکسیون در چارچوب کاری علمی و کارشناسی شده با حمایت‌های ویژه دکتر قالیباف، نیروی دریایی سپاه و سردار تنگسیری توافق‌نامه‌ای در کارگروه ساماندهی صید ترال در فراکسیون محیط زیست مجلس با حضور معاونان وزارت جهاد کشاورزی و رئیس کارگروه صید و شکار، امضا کردیم تا به واسطه آن صید ترال به مدت دو سال به جهت آیش دریا متوقف شود.

9 تیرماه امسال هم مطلبی با عنوان وقتی ترال، دریای عمان را به برهوت تبدیل می کند/ بیکاری و مهاجرت، رهاورد کاهش آبزیان جنوب شرق در پایگاه خبری عصرهامون منتشر شد.

در این مطلب احمدرضا لاهیجان زاده، معاون محیط ‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست صید ترال را یک جنایت محیط ‌زیستی نامید و تاکید کرد: فرقی نمی‌کند صیادان داخلی یا خارجی با روش ترال ماهی صید کنند، تقاضای ما این است که این صید متوقف شود و به شدت با افرادی که سودجویانه دنبال کسب منافع کوتاه مدت اما با آسیب بلند مدت به خلیج‌فارس و بخشی از دریای عمان هستند برخورد قاطعی صورت گیرد.

همچنین وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این گزارش گفت: ترال به دلیل کاهش روزی صیادان محلی بیکاری، مهاجرت و تبعات اجتماعی را در پی دارد، تخریب این صید بسیار زیاد است، این شیوه در دنیا منسوخ شده و استفاده نمی شود.

محمد شهلی بر مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های ساحلی) نیز در این گزارش بیان کرد: هشت فروند شناورهای صید صنعتی ترالر ایرانی با خدمه کاملا ایرانی و ثبت بنادر ایران در آب های استان در نیمه اول سال از یکم اردیبهشت تا 15 مهرماه 99 در آب های سیستان و بلوچستان در محدوده جغرافیایی ۵۹.۰۰ تا ۶۱.۲۵ بالای هشت مایل از خط مبدا از ساحل فعالیت می کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به این که هر صنعتی می تواند پیامدهای زیست محیطی به همراه داشته باشد، صید ترال نیز از این قاعده مستثنی نیست و همچنین در بعضی موارد تداخل شناورهای ترالر و سنتی و پاره شدن تورهای قایق های کوچک توسط شناورهای ترالر باعث نارضایتی صیادان شده است.

انتشار خبر ممنوعیت صید ترال به مدت 2 سال امید را در دل های صیادان محلی روشن کرده است و می تواند سبب افزایش کسب و کار محلی و روتق صیادی در سواحل مکران شود، خبرنگار ما این موضوع را از اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل شیلات سیتان و بلوچستان (آب های ساحلی) پیگیری کرده است.
 

ضربات جبران ناپذیر ترال با هدررفت منابع دریایی

وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار ما بیان کرد: ترال جزو صیدهایی است که به صورت کف روب دو دهانه بزرگ در کف دریاها قرار می دهد و مخزن بزرگی هم در انتها دارد و همه محتویات بستر دریا را درو می کند و به بالا می آورد.

وی تصریح کرد: در این میان ماهیان کف زی ماکول و غیرماکول، بوته ها و گیاهان دریایی هم صید می شوند، در گذشته نچندان دور این صید در کشور ما رویت و در کل دنیا این شیوه منسوخ شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار کرد: حتی کشورهای دیگر اجازه انجام این صید را در مجاورت آب های ساحلی خود نمی دهند و به کشور دیگر می آیند.

پورمردان گفت: بر اساس مسئولیت ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست، این صید ضرر مهلک و آسیب جدی به همه منابع دریایی غنی حوزه کشور ما می زند که این ضربات جبران ناپذیر است و مرجان های دریایی و هر گونه موثر در چرخه اکوسیستم دریایی را از بین می برد.

وی تصریح کرد: وقتی صیدها به عرشه کشتی می آیند بسیاری از موارد صید شده جداسازی می شود و مابقی را به دریا می ریزند که کاملا هدر می رود.

ممنوعیت ترال بازیابی اکوسیستم دریایی را در پی دارد

این مقام مسئول تصریح کرد: قطعا ممنوعیت ترال می تواند کمک شایانی به بازیابی اکوسیستم دریایی در مناطق جنوبی کشور کند، در جنوب کشور منابع غنی اکوسیستم دریایی از جمله مرجان ها را داریم که نقش بسیار زیادی دارند.

پورمردان بیان کرد: هر گونه ای در چرخه زیستی اکوسیستم دریایی حذف شود نتیجه نهایی آن به خود انسان بر می گردد، به علاوه صیادانی هستند که برای امرار معاش به صید در حجم کوچک می پردازند که در صورت ادامه ترال آن ها در تامین روزی خود دچار مشکل می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: این اداره کل به عنوان ضابط خاص قضایی مکاتباتی انجام داد که اتفاقات خوبی ر این زمینه به وقوع پیوست و حرکتی در این راستا ایجاد شد.

وی افزود: ماده 6 آیین نامه اجرایی تبصره 82 قانون برنامه پنج ساله دوم که توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در بر می گیرد اعلام می کند هر گونه بهره برداری از منابع طبیعی تجدید شونده از قبیل جنگل، مرتع و آبزیان باید بر اساس طرح مصوب با توجه به توان بالقوه محیط متکی بر مطالعات امکان سنجی باشد و باید در ابتدا میزان منابع مطالعه شود و سپس بهره برداری صورت گیرد.
 

ممنوعیت ترال دائمی شود

این مقام مسئول اظهار کرد: با توجه به منابع غنی دریایی که در گذشته وجود داشت 2 یا حتی پنج سال هم نمی تواند ما را به شرایط مطلوب قبل از صید ترال بازگرداند که باید ممنوعیت طولانی تر یا حتی دائمی برای این شیوه صید در نظر گرفت، اگرچه 2 سال هم تا حدودی می تواند به بازیابی کمک کند.

وی تصریح کرد: قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی در بند یک و ماده سه اعلام می کند سازمان شیلات حق نظارت بر ترال را دارد، بند ج ماده 10 قانون شکار و صید اعلام می کند حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی و اجزای بدن آن ها مثل باله های کوسه ها که به صورت ضمنی صید می شود حتی صید هدف هم نیستند مشمول جریمه است و چرخه اکوسیستم را به هم می زند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: لازم است از نیروهای امنیتی به ویژه مرزبانی و سپاه برای مشارکت در توقف صید ترال تشکر کرد که در این زمینه بسیار کمک کردند، این ارگان ها نظرات فنی سازمان محیط زیست را ملاک عمل قرار دادند و در حمایت از قشر آسیب پذیر صیاد کنار ما بودند که به این ممنوعیت منجر شد.

پورمردان گفت: اگر بعد از دو سال تاثیر مثبت ممنوعیت ترال در رونق صید و صیادی جنوب استان مشاهده شود، متولیان این موضوع هم دیگر لغو ممنوعیت نمی کنند و این می تواند مقدمه خوبی برای اتفاق بزرگ باشد.

وی عنوان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان ضابط قضایی از طریق مراجع قضایی اقدام و طرح شکایت داشت در این زمینه هم موفقیت هایی کسب شد.

نظارت میدانی و نگاه رسانه ای کمک کننده ممنوعیت ترال

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: نظارت نیروهای نظامی به ویژه مرزبانی و سپاه در کنترل این موضوع کمک کرد، وقتی دستگاه تخصصی نظر می دهد که این صید مخرب است چند دستگاه دیگر که غیرتخصصی هستند اما نظارت و اجرا دارند نظر تخصصی را بررسی می کنند و به نتیجه درست می رسند.

پورمردان گفت: اعتراضات صیادان در ماه های گذشته و کمک رسانه ها به ویژه عصرهامون که چندین بار به این موضوع پرداخت، به همراه بازدید میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی خروجی خوبی داشت، هر فردی در هر جایگاهی برای کمک به معیشت مردم در سیستان و بلوچستان کمک و موارد فنی و قانونی را پیاده کند شایسته تشکر است.
 

ترالرهای حوزه سیستان و بلوچستان کاملا ایرانی هستند

محمد شهلی بر، مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های ساحلی) در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: از زمان مسئولیت بنده هشت کشتی ترال امسال در محدوده این اداره کل حضور داشتند که از همان ابتدا اداره نظارت، سامانه و ناظر وظیفه نظارت را برعهده داشتند.

این مقام مسئول تصریح کرد: بر اساس اجازه نامه اولیه محدوده هشت مایل برای صید ترال در نظر گرفته شد که این اداره کل توانست آن را به 12 مایل گسترش دهد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های ساحلی) گفت: در این مدت یک مورد تخلف هم گزارش شد که کشتی مذکور یک ماه در اسکله هفت تیر توقیف شد.

شهلی بر اظهار کرد: همه پرسنل کشتی های ترال ایرانی است و کشتی چینی در حوزه ما وجود ندارد.

مجلس باید برای حذف ترالرها از گردونه صید مصوبه داشته باشد

وی تصریح کرد: کشتی های ترال در حوزه استان ما در فصل مونسون که 4 ماه است حضور دارند، در مدت حضور آن ها دریا مواج است و صیادان سنتی نمی توانند به صید بروند، امسال هم تا 15 مهرماه در منطقه حضور داشتند که زیر خط 12 مایل اجازه صید نداشتند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های ساحلی) گفت: ترال در دنیا چندان منسوخ نیست و بهره برداری می شود، ولی ما باید سیستم نظارتی خود را در شرایطی قرار دهیم که از سوی کشتی های ترال کمترین آسیب به محیط زیست دریایی وارد شود.

وی تصریح کرد: بنده در بازدید دکتر قالیباف، به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کردم صید صنعتی در قالب کشتی ها تعریف می شود و به لحاظ قانونی اعلام شده است، اما باید مجلس مصوبه داشته باشد که این کشتی ها با رضایت صاحبان آن از گردونه خارج صید شوند.

این مقام مسئول گفت: نگاه ما هم همین است، زیرا هرچه کار سبک تر و برداشت کمتر شود، آسیب به ذخایر کاهش می یابد و به نفع صیادان است و تلاش می شود که آسیب کمتری به محیط زیست و اکوسیستم دریایی وارد شود.

انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۱۱۴۶


ارسال