پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ ,26 November 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۸
در گفت و گو با کارشناس تغذیه مطرح شد؛
میدان داری بزرگترین اپیدمی تاریخ در روزهای کرونایی/ بخور و نخورهای دیابتی‌ ها در جدال با کووید 19
 
مسعود فیروزکوهی گفت: افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت کووید 19 هستند، در این شرایط توجه به تغذیه و مصرف کافی پروتئین بسیار مهم است، چراکه هر گونه کمبود مواد معدنی و ویتامین ها می تواند شرایط را بدتر کند.
به گزارش عصرهامون؛ از 24 تا 30 آبان ماه با عنوان هفته دیابت نام گذاری شده است، از سویی ماه هاست جامعه جهانی گرفتار ویروس منحوسی به نام کروناست، با توجه به این که قند خون بالا باعث کم شدن توان سلول‌های ايمنی در مبارزه با عفونت می شود، کووید19 در بیماران دیابتی  بیماری سخت‌تری را ایجاد می‌کند، بنابراین افراد با قند خون بالا به علت ضعف در سيستم ايمنی در مقابل عفونت‌ های ريوی حساس‌تر هستند.

با توجه به این مهم و نقش تغذیه در بیماران دیابتی و به ویژه تقویت سیستم ایمنی بدن با مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت و گویی انجام  شده است که به خبرنگار ما در این باره گفت: دیابت بزرگترین اپیدمی تاریخ است، بیش از 483 میلیون نفر از مردم 20 تا 79 سال جهان با این مشکل مواجه هستند که بیش از یک میلیون نفر از این آمار به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد، در سال 2019 میلادی بیش از 4 میلیون و200 هزار نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.
 
به گفته وی، 374 میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله موثر بسیاری از آن ها به دیابت مبتلا خواهند شد، از هر 6 تولد یک مورد درگیر قند خون بالا (هیپرگلیسمی) در بارداری بوده است و در کشور ما نیز بیش از پنج و نیم میلیون نفر از افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند.
 
این کارشناس با بیان این که حداقل 11 درصد جمعیت بالای 25 سال از بیماری دیابت رنج می برند و 25 درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود آگاه نیستند، افزود: بر اساس آخرین پیمایش عوامل خطر بیماری های غیر واگیر در سال 1395، حدود 9 درصد از جمعیت بالای 25 سال سیستان و بلوچستان مبتلا به دیابت هستنند.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر، منطقی است که فرض کنیم افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت کووید 19 هستند، وجود همزمان بیماری های قلبی، کلیوی و سالمندی به احتمال زیاد شدت بیماری را افزایش می دهند که با توجه به این مهم دولت ها در بسیاری از کشورها فعالیت های شهروندان را محدود و به آنها توصیه کرده اند که در محیط خانه بمانند.
 
فیروزکوهی گفت: دیابت دوره نوجوانی و کودکی وابسته به انسولین و نوع یک نام دارد و دیابت نوع 2 بیشتر در بالغین بالای 30 سال و چاق دیده می شود.

ضرورت کنترل قند خون
 
وی با اشاره به دیابت در همه گیری کووید 19،اذعان کرد: توصیه می شود به کنترل قند خون خود توجه بیشتری کنید، چراکه کنترل و پایش منظم آن با استفاده از دستگاه خود پایشی می تواند به جلوگیری از عوارض ناشی از افزایش یا کاهش قند خون کمک کند، کنترل مطلوب این مهم، احتمال بروز پنومونی باکتریایی را کاهش دهد.
 
این کارشناس تغذیه اضافه کرد: اگر علائمی مانند آنفلوانزا (تب، سرفه و مشکل در تنفس) را تجربه کردید، با پزشک، مراقب سلامت یا بهورز مشورت داشته باشید، اگر سرفه می کنید، ممکن است نشان دهنده عفونت باشد،  بنابراین سریع به دنبال مشاوره پزشکی و معالجه باشید، با مواحهه با علائم، لازم است جهت انجام تست تشخیصی کرونا ویروس به نزدیکترین مرکز منتخب غربالگری کووید 19 مراجعه کنید.
 
وی تصریح کرد: هر گونه عفونت ممکن است مقدار قند خون شما را بالا ببرد و نیاز به مایعات را افزایش دهد، بنابراین آب و مایعات کافی بنوشید، داروهای مورد نیاز کنترل دیابت را تهیه کنید و به میزان کافی در اختیار داشته باشید، بیماران مبتلا به دیابت که همزمان دچار بیماری قلبی یا کلیوی هستند، نیاز به مراقبت ویژه دارند و باید تلاش شود تا وضعیت قلبی و کلیوی آنها تثبیت شود.
 
فیروزکوهی ادامه داد: امکانات لازم شامل مواد غذایی پروتئینی و مواد اولیه غذایی، مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل و ماسک را جهت قرنطینه احتمالی تهیه و دستور عمل های بهداشت فردی و عمومی و شرایط قرنطینه را مطالعه کنید، در صورت افت ناگهانی قند خون، امکانات و آمادگی لازم برای اصلاح وضعیت هایپوگلیسمی را داشته باشید، اگر تنها زندگی می کنید، به فردی قابل اعتماد موضوع بیماری دیابت را اطلاع دهید، زیرا ممکن است در صورت ابتلا به بیماری کووید 19 به کمک نیاز داشته باشید.

اهمیت خواب شبانه و ورزش
 
وی افزود: از کاری که بیش از حد خسته تان می کند، خودداری کنید، خواب شبانه کافی و خوبی داشته باشید، نرمش و وزرش منظم و روزانه علاوه بر بهبود سیستم گردش خون، باعث بهبود سیستم ایمنی می شود، هر چند باید احتیاط و از حضور در مکان های شلوغ مانند باشگاه ها یا استخرها خودداری کرد، واکسیناسیون های آنفلوانزا و پنوموکوک و درمان علامتی با استامینوفن، استنشاق بخور و غیره انجام شود، به این ترتیب، احتمال بروز پنومونی باکتریایی ثانویه پس از عفونت ویروسی تنفسی نیز کاهش می یابد.
 
این کارشناس با اشاره به توصیه های غذایی نیز گفت: توجه به تغذیه و مصرف کافی پروتئین بسیار مهم است، هر گونه کمبود مواد معدنی و ویتامین ها می تواند شرایط را بدتر کند، لذا تغذیه مغذی و مقوی باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین توصیه می شود که وعده های غذایی را هیچگاه حذف نکنید، زمان مصرف وعده ها و میان وعده ها باید منظم باشد و 6 وعده غذایی کم حجم داشته باشید.
 
وی با بیان این که غذا آرام و در محیط با آرامش میل شود، گفت: غذاها بهتر است که کبابی، بخار پز و آب پز تهیه شود، آب و مایعات غیر شیرین به اندازه کافی بنوشید، مصرف پروتئین وی (آب پنیر) قبل از صبحانه، افزایش قند خون بعد از غذا را کاهش می دهد و همچنین پاسخ بدن به انسولین را تقویت می کند، از مصرف قندهای ساده خود داری و به جای آن به صورت کنترل شده، از خرما، توت، کشمش و میوه های شیرین استفاده کنید.
 
فیروزکوهی ادامه داد: میوه و سبزی تازه به اندازه کافی مصرف کنید، گلابی با پوست  بسیار مفید است، گیلاس، گریپ فروت، سیب، گلابی، توت فرنگی، هلو و آلو، حبوبات  شامل  نخود، لپه، عدس، سویا و شیر سویا حداقل2 بار در هفته و پروتئین کافی میل و شیر و لبنیات کم چرب، ماست کم چرب، غلات کامل، نان سبوس دار استفاده و در غذا از روغن مایع استفاده شود.
 
وی گفت: روغن مصرفی ترجیحا زیتون و کنجد باشد، مصرف این نوع روغن تأثير مثبتی در كاهش چربی های خون (كلسترول تام و LDL) و همچنين قند خون ناشتا و1C HbA بيماران ديابتی تيپ 2 دارد، روغن نارگیل (اگر ناراحتی قلبی ندارید)، مغز ها و  آجیل مفید هستند، زنجبیل، دارچین،  جوشانده برگ زیتون، آب گوجه فرنگی، سالاد با آبلیمو (آبغوره، سرکه و آب نارنج) و سرکه سیب توصیه می شود، البته اگر از داروی کاهنده قند خون استفاده می کنید، برای سرکه با پزشک مشورت کنید.

تاثیر شگرف عصاره آلوئه ورا
 
این کارشناس با بیان این که عصاره ﺁﻟﻮﺋﻪ‌ ﻭﺭﺍ باعث بهبود شرایط دیابتی می شود، اضافه کرد: مصرف دو سروینگ پسته و ماءالشعیر یک تا 2 لیوان در روز، پروبیوتیک ها، انار و  ﺭﺏ ﺍﻧﺎﺭ و غذاهای حاوی فیبر توصیه می شود، پودر بذر کتان نیز در کنترل قند خون مفید است، استفاده از مصرف روزانه یک فنجان شلغم خام یا کلم پیچ خام هم این مقدار فیبر را تامین می کند.
 
وی با اشاره به این که سماق بسیار برای معده و روده مفید است، بیان کرد: سماق را خیسانده و به صورت غیر مستقیم بجوشانید تا غلظت پیدا کند و به اندازه یک قاشق چایخوری و آرام آرام مصرف و در وعده های ناهار و شام، هر روز  مقداری سبزی خرفه و یک قاشق مربا خوری تخم خرفه میل کنید، چراکه با تحریک ترشح انسولین،  نیاز به انسولین و قرص را کم می کند.
 
فیروزکوهی افزود: همچنین هر 8 ساعت یک لیوان دم کرده مریم گلی بنوشید، زیرا وابستگی به انسولین را کم  می کند، برای این 2 توصیه، مراقب کاهش قند خون باشید، پس از تاثیر و کمک به ترشح انسولین، باید به پزشک مراجعه کنید و بخواهید که دارو را تنظیم کند.
 
وی با اشاره به دیابت در همه گیری کووید 19، اذعان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا توصیه می شود که مواد غذایی با سدیم بالا، قند های ساده، شکر، شکلات، نوشابه، دسر شیرین، مربا و آب نبات را حذف یا کم مصرف کنید، نان سفید بدون سبوس مصرف نشود، غذاهای چرب، سرخ شده، چربی گوشت ها، پوست مرغ و ماهی، فست فود، کله و پاچه،  امعاء و احشا، سوسیس، کالباس، ژامبون و کوکتل محدود شود.
 
این کارشناس افزود: لبنیات پر چرب، کره، مارگارین، پیتزا، خامه، پنیر خامه ای، سس های سفید و سس مایونز، نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی که معمولا شکر زیادی دارند، میوه های شیرین مثل انگور، خربزه و گیلاس نیز محدود شود، همراه داروها، زنجبیل مصرف نشود.
 
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که اضافه وزن دارید یا چاق هستید، حتما برای کاهش وزن اقدام کنید، روزانه پیاده روی سبک داشته باشید، قند خونتان را قبل و بعد از ورزش کنترل کنید، در صورت دچار شدن به کتواسیدوز، برای مدت کوتاهی تا بهبودی شرایط، ورزش نکنید، بهترین راه برای کسب چربی قهوه‌ای و کمک به کاهش وزن، ورزش در هوای سرد با دمای 17 تا 18 درجه سانتی گراد است.

نقش مثبت کاهش وزن
 
فیروزکوهی تصریح کرد: کاهش وزن به مقدار پنج تا 10 درصد به بهبودی، بسیار کمک می کند، از عصبانیت و تنش پرهیز کنید، چراکه در صورت استرس، آسیب و جراحی، گلوکز خون افزایش می یابد، چربی خون، فشار خون و عملکرد قلب را مرتب چک و برای وجود زخم، پاهایتان را روزانه وارسی کنید، مصرف منظم داروهای تجویز شده و ترک سیگار در افرادی که استفاده می کنند نیز توصیه می شود.
 
وی تاکید کرد: خوردن غذاهای کاهش دهنده فشار خون بالا، کلسترول بالا و کاهش وزن را در دستور کار خود قرار دهید، شب ها حتما به اندازه کافی بخوابید، کسانی که چندین ساعت بیدار می ‌مانند چربی شکمی بیشتری دارند (یک عامل خطر برای مقاومت به انسولین) و نسبت به کسانی که در اوایل شب به رختخواب می‌روند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندروم متابولیک هستند، بنابراین از بعدازظهر مواد حاوی کافئین نخورید تا ایجاد بیخوابی نکند، وسایل الکتریکی را یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید، نوری که آن‌ها به بدن شما منتشر می ‌کند منجر به اختلال خواب شما می شود.
 
 به گفته فیروزکوهی، تا زمان رسیدن قند خون به مقادیر هدف، نباید ورزش کرد، باید کتون ادرار اندازه گیری شود، اگر مثبت بود، ورزش نکنید اما در صورت منفی بودن می توانید به فعالیت های ورزشی بپردازید.
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۲۰۶۵


ارسال