کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چابهار؛ قطب صنعت صید ایران؛

اقتصاد پایدار جنوب شرق کشور در گرو اشتغال دریا محور/فرسودگی شناورهای صیادی از مهم ترین معضلات صیادان چابهاری

29 آبان 1399 ساعت 7:10

یکی از صنایع که به طور طبیعی و خدادادی در اختیار ماست تا با بهره برداری صحیح، تولید اشتغال کنیم و معیشت زندگی و اقتصاد کشور را به حرکت دربیاوریم، صنعت صید و صیادی است که با استفاده بهینه از دریا می توانیم چراغ حل مشکلات را روشن کنیم.


به گزارش عصرهامون به نقل از چهاربهاران، با توجه به وجود دو دریا و یک خلیج بزرگ و حساس در شمال و جنوب کشور و اتصال آنها به آب های آزاد مسئله صید و محصولات آبزی پروری در اقتصاد و معیشت مردمان ایران اسلامی بسیار با اهمیت و اساسی است.
 
دریای بزرگ چابهار و کنارک در جنوب شرق ایران که در محدوده منطقه سواحل مکران واقع شدند به آب‌های اقیانوس هند متصل هستند و با وجود ظرفیت و پتانسیل های فراوان در زمینه شیلات و صیادی موقعیت مناسبی برای آبزی پروری دارند که می توان به راحتی با استفاده از اقتصاد دریا مشکلات معیشتی مردم را حل کنند.



چابهار؛ قطب صیادی کشور

ظرفیت چابهار به گونه ای است که امروز به عنوان قطب مهم و تاثیرگذار اقتصادی در صنعت صید و صیادی در کشور به شمار می آید که با داشتن ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه جنوب استان فعال و از جايگاه ويژه اي در این صنعت برخوردار است.
 
این پتانسیل بی نظیر سواحل مکران امروز با بیش از 30 تعاونی فعال صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان و حدود 2هزار و 500 فروند لنچ و قایق های صید توانسته زمینه اشتغال حدود ۲۵ هزار نفر صیاد دائمی و فصلی با اتکا به اشتغال دریا محور در سواحل چابهار و کنارک در بخش شیلات ایجاد کند.
 
اقتصاد پایدار مردم جنوب شرق در گرو اشتغال دریا محور

دسترسی به آبهای آزاد اقیانوس هند و موقعیت استراتژیک بندر چابهار و همسایگی و مراودات تجاری با کشورهای همسایه، صنعت صیادی، شیلات و محصولات آبزی پروری را در قالب اشتغال دریا محور برای ما مهم و حیاتی کرده است به گونه ای که با بهره گیری و سرمایه گذاری صحیح نقش موثری در ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی و گسترش و آبادانی منطقه به ویژه توسعه سواحل مکران دارد.
 
اما این صنعت مهم و حساس دریایی زمانی از یک ظرفیت و پتانسیل به فرصت طلایی اشتغال و اقتصاد تبدیل می شود که همه امکانات و تجهیزات مناسب آن در کنار نیروی انسانی دارای مهارت و تخصص مهیا و فراهم باشد تا با سرمایه گذاری به توسعه اقتصادی و عمرانی دست پیدا کنیم.
 
وجود لنچ و قایق های شناور مناسب، جایگاه سوخت، ادوات صید، مهیا بودن کارگاه و کارخانجات تبدیلی و تولیدی محصولات دریایی، اتحادیه های صیادی و توجه به بحث بیمه صیادان و شناورهای آنها از جمله امکانات و تجهیزاتی است که برای استفاده بهینه اشتغال دریا محور و صنعت صیادی و شیلات در راستای تبدیل اقتصاد پایدار در منطقه و کشور نیازمند است.



فرسودگی شناورهای صیادی از مهم ترین معضلات صیادان چابهاری

محمدصالح صفایی؛ مسئول امور صیادان و عضو تعاونی روستای رمین با اشاره به مشکلات مالکان شناورهای صیادی در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: این مالکان با مشكلات بسياري روبرو هستند كه به عنوان نمونه مي توان به چالش و معضل لایروبی نشدن بنادر، وجود صیادان غیرقانونی و بيمه نبودن روبرو هستند.
 
وی ادامه داد: فرسودگي شناورهای صیادی يكي از مهمترين یکی از مهمترین معضلات صیادان چابهاری است كه بايد هرچه زودتر مرتفع شود اين موضوع درحاليست كه هزینه‌های تامین یا نوسازی شناور، سبب شده تا مشكلات پيشروي آنها طاقت فرسا شود.
 
عضو تعاونی روستای رمین با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان دریایی تصریح کرد: نوسازي ناوگان دريايي از اهمیت بالایی برخوردار است اما مشكلات مالي ودرآمد اندك سبب شده تا صاحبان اين لنج های صیادی نتوانند اقدام به نوسازي ناوگان خودكنند.
 
ارائه تسهیلات باعث افزایش کیفیت کار و کاهش رنج صیادان می شود

وی افزود: شناورهای صیادی چوبی به دلیل کاربرد میخ،‌ چوب و پنبه، عمر مفید کمتری دارند و زودتر در دریا از بین می‌روند و می‌توان گفت بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر مفید این شناورها برای صیادی است.
 
صفایی با اشاره به بنیه ضعیف مالی صیادان، اذعان کرد: شناورداران برای نوسازی ناوگان خود با توجه به طرح جدید بنیاد برکت از تسهیلات بانکی استفاده کنند تا بتوانند شناورها را به سیستم ناوبری روز و مناسب تجهیز کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: این کار همچنین می‌تواند همزمان با افزایش کیفیت کار، کمیت صید را در بازار بالا ببرد و رنج صیادان را کاهش دهد.
 


 نوسازی شناورهای صیادی؛ افزایش بهره وری شیلات را به همراه دارد

عطا اله رئیسی؛ معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه شناورهای صیادی، بزرگترین بخش ناوگان دریایی کشور را تشکیل می‌دهند بیان کرد: نوسازی و تجهیز شناورهای صیادی نه تنها می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌های صید کمک کند بلکه می‌تواند ارزش‌افزوده شیلات را بهبود بخشیده و گام مهمی در راستای افزایش بهره‌وری باشد.
 
وی افزود: سازمان شیلات کشور با همکاری بنیاد برکت جهت پیشگام شدن برای حل مشکل صیادان و تشکلهای صیادی و همچنین توانمندسازی تعاونی ها، طرح و برنامه هایی را برای اقدام در دستور کار خود دارد.
 
ارائه تسهیلات به صیادان با همکاری بنیاد برکت

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان با اشاره به دریافت تسهیلات برای مردم و کارآفرینان تصریح کرد: طبق توافقی که با بنیاد برکت شده است به شناورهای کلاس قایق بابت خرید وسایل و ادوات صید لانگ لاین دو میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود چهار درصد و برای شناورهای کلاس لنج پنج میلیارد ریال با نرخ سود چهار درصد توسط بانک عامل به صیادان و کارآفرینان پرداخت خواهد شد
 
وی ادامه داد: کلیه شناورهایی که فرسوده هستند و برای رفتن به دریا امکان حادثه برای آنها وجود دارد، می توانند در قالب پرونده جایگزینی اقدام به تعویض بدنه شناور کنند و اداره طرح و برنامه شیلات سالانه با همکاری سازمان شیلات ایران و سازمان جهاد کشاورزی استان تسهیلاتی را برای خرید ادوات صیادی به مالکان شناورها پرداخت می کند.
 
رئیسی گفت: به صیادانی که روش صید قلاب را جایگزین روش قبلی خود کنند، جهت خرید ادوات این صید از سقف دو تا پنج میلیارد ریال تسهیلات اعطا می شود.
 
وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات به زودی آغاز و تا پایان سال ادامه خواهد داشت خاطرنشان کرد: کار معرفی افراد واجد شرایط اعطا تسهیلات از طریق اتحادیه تعاونی های صیادی استان سیستان و بلوچستان و با نظارت اداره کل شیلات انجام می شود.
 

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 132201

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/news/132201/اقتصاد-پایدار-جنوب-شرق-کشور-گرو-اشتغال-دریا-محور-فرسودگی-شناورهای-صیادی-مهم-ترین-معضلات-صیادان-چابهاری

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir