جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ ,27 November 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۴
سهمی که در روزهای کرونایی هم نادیده گرفته شد؛
روایتی از غربت کودکان و نوجوانان در دنیای تلویزیون/ جای خالی الگوسازی در تولیدات سیما
 
تلویزیون در روزهای کرونایی تنها وسیله سرگرمی بسیاری از کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان است، اما به رغم این نقش مهم و سازنده در بسیاری از اوقات نمی تواند الگوسازی خوبی برای آن ها داشته باشد و ناهنجارهای اجتماعی را آموزش می دهد.
به گزارش عصرهامون، در حال بازی بود و با شمشیر خیالی اش تلاش می کرد به عنوان یکی از اعضای گروه شب نقاب با دشمنان بجنگد، گاهی هم خود را در قالب شگفت انگیزان می دید و دائم از مادرش می پرسید چطور می توانم یکی از اعضای گروه شگفت انگیزان باشم؟

اینها روایت در خانه ماندن یک پسر چهارساله در روزهای کرونایی است، تنها سرگرمی اش تلویزیون است و پس از پایان زمان پخش برنامه های شبکه پویا، برنامه های شبکه نهال و حتی سریال های ویژه بزرگسالان را دنبال می کند.

گاهی به دنبال تقلید حرکات شخصیت های کارتونی است و گاهی هم جملاتی که در سریال ها و فیلم ها می بیند تکرار می کند، در حالیکه خوب و بد آن را نمی داند.

21 نوامبر روز جهانی تلویزیون است، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۶میلادی، این روز را به‌‏عنوان "روز جهانی تلویزیون" تعیین کرد.

سازمان ملل متحد هدف از چنین اقدامی را ترغیب کشورها به تبادل برنامه‌های تلویزیونی به ‌ویژه برنامه‌هایی اعلام کرد که برای گسترش صلح، توسعه‌ اجتماعی و اقتصادی و تقویت مسائل فرهنگی جامعه ساخته می‌شود.

با شیوع کرونا از سال گذشته و اعمال محدودیت های آمد و شد، تلویزیون به یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین رسانه ها تبدیل شد، در این میان کودکان و نوجوانان اصلی ترین مخاطبان این رسانه هستند، زیرا کمتر در فضای مجازی به سر می برند و از اینترنت استفاده نمی کنند.


وابستگی کودکان به تلویزیون در روزهای کرونایی

شهرکی مادر یک پسر چهار ساله به خبرنگار ما بیان کرد: پیش از شیوع کرونا قرار بود فرزندم را به مهدکودک ببرم و در حال تحقیق برای این قضیه بودم، اما با آغاز قرنطینه های خانگی دو پسرم تمام روز را در خانه به سر می برند و تفریح خاصی ندارند.

وی ادامه داد: تلاش می کنم با بازی در خانه، نقاشی و خانه سازی و ... آن ها را سرگرم کنم، اوایل شیوع کرونا تماشای تلویزیون را مدیریت می کردم، اما با طولانی شدن قرنطینه دو فرزندم وابستگی بیشتری به تلویزیون پیدا کردند و زمان زیادی را پای آن می نشینند.

این بانوی زاهدانی تصریح کرد: متاسفانه فرزندانم حتی از کارتون های تام و جری هم الگوبرداری و رفتارهای بد آن ها را تکرار می کنند، در حالیکه نمی دانند کار درستی نیست و فقط به علت خنده دار بودن آن را انجام می دهند.

رفتارهای بدی که از طریق تلویزیون منتقل می شود

رحمانی یکی دیگر از مادران در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: دختر 12 ساله ام، چندین ساعت تلویزیون می بیند، گاهی یک فیلم را به همراه بازپخش آن نگاه می کند، متاسفانه چون تنها سرگرمی اش تلویزیون است نمی توانم او را از این موضوع منع کنم.

وی عنوان کرد: در این میان برخی از فیلم های صدا و سیما مضمون های خوبی ندارد و برای کودکان و نوجوانان هم مناسب نیست و رفتارهای بد اجتماعی را به آن ها آموزش می دهد که از جمله می توان به اعتیاد، طلاق، رفتار بد فرزندان با والدین و ... اشاره کرد.

این مادر زاهدانی اظهار کرد: گاهی تلاش می کنم فرزندم را از تماشای برخی فیلم ها منصرف کنم، اما به دلیل اینکه سرگرمی دیگری وجود ندارد در این زمینه شکست می خورم و فقط می توانم در کناز تماشای فیلم به او تذکر دهم که موضوع فیلم مناسب سِنش نیست.
 
تاثیرپذیری از شخصیت ها و کارتون های تلویزیونی

عادله صفت گل روان شناسی بالینی در این باره به خبرنگار ما بیان کرد: تاثیر کارتون ها و فیلم ها را در دنیای امروز که دنیای تکنولوژی و رسانه است نمی توان نادیده گرفت، زیرا نقش غیرقابل انکاری در شکل دهی رفتار اجتماعی فرزندان، گفتار و شخصیت آن ها دارند.

وی ادامه داد: در دنیای آپارتمان نشینی امروز بیشتر کودکان از فضای کوچه و بازی با همسالانی غیر از خواهر و برادر محروم هستند و وابستگی به تبلت، گوشی و تلویزیون بیشتر است و این موضوع با شیوع کرونا رواج بیشتری یافته است.

روان شناسی بالینی اظهار کرد: در روزهای کرونایی بیش از گذشته، تلویزیون همدم فرزندان محسوب می شود و بیشترین وقت خود را با آن می گذرانند و تاثیر مستقیم بر شکل گیری شخصیت آن ها دارد.

صفت گل گفت: در بسیاری از موارد تاثیر پذیری به گونه ای است که فرزند سعی در همسان سازی دارد و شروع به همانند سازی با شخصیت های کارتونی می کند.

وی بیان کرد: در این صورت در نقش شخصیت های کارتونی فرو می رود و قالب شخصیتی خود را با شخصیت کارتونی یکی می کند و می پندارد به آن تبدیل شده است.

این روانشناس بالینی اظهار کرد: این اتفاق معمولا در رده های سنی شش تا 12 سال رخ می دهد که طبیعی و به اقتضای سن فرزندان است، بنابراین ما به عنوان پدر و مادر باید کنترل زیادی بر این برنامه ها داشته باشیم.

صفت گل گفت: برنامه ها را باید فرزند با آگاهی خانواده ببیند و حتی می توانیم قبل از آن که کودک آن برنامه ها را ببیند خودمان آن را مشاهده کرده باشیم.
 

تلویزیون؛ منتقل کننده ارزش ها یا مخرب شخصیت؟       
               
محبوبه کلبعلی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: در عصر ارتباطات یکی از تاثیرگذارترین رسانه ها بعد از فضای مجازی تلویزیون است و نقش غیر قابل انکاری در پر کردن اوقات فراغت به ویژه در شرایط حال حاضر و ویروس کرونا برای کودکان و خانواده را دارد.

وی عنوان کرد: تلویزیون و برنامه های آن می‌توانند در انتقال ارزش‌ها، تربیت و حتی رشد و یا تخریب شخصیت کودک بسیار موثر باشد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: برنامه های تلویزیون در چند ساله اخیر با رویکرد آموزشی و تربیتی و حتی انتقال ارزش‌های دینی کارکرد مناسبی داشته اند، اما نتوانسته اند در جذب مخاطب و مخصوصا مخاطب نوجوان خوب عمل کنند.

کلبعلی ادامه داد: شاید دلیل عمده در عدم جذب مخاطب جنگ نرم و برنامه سازی های هدفمند باشد که می خواهد نوجوان ما را از هویت، فرهنگ و ارزش‌های اصیل دور نگه دارد.

خلا در برنامه های ویژه نوجوانان

وی اظهار کرد: این مهم رسالت برنامه های تلویزیونی را در تولید و برنامه سازی بیشتر می کند، اما با همه تلاش های انجام شده متاسفانه خلا برنامه های ویژه نوجوان احساس می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: کودکان و نوجوانان مغزهای قالب پذیری دارند و بسیار الگو پذیر هستند، بنابراین واجب است برنامه هایی ساخته شود که در آن الگوهای مناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی تعریف شود.

وی عنوان کرد: کودکان ما شخصیت هایی مثل مرد عنکبوتی، بنتن، جومونگ، باربی و...را قهرمان خود می دانند، زیرا الگوسازی درستی از طریق رسانه برای آن ها نشده است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان گفت: ما در پرداخت شخصیت ها و الگو سازی برای کودکان و نوجوانان ضعف داریم، تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیر می تواند در پرداخت به شخصیت های مذهبی، قهرمانان ملی و تاریخی و حتی افسانه های کهن، الگوهای مناسبی را برای نسل جدید ارائه دهد.

انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۲۲۱۶


ارسال