تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۶
دغدغه های کرونایی دانشجویان از اینترنت و آنتن دهی ضعیف، کیفیت پایین کلاس های مجازی، مشکلات تهیه کتاب و دفاع از پایان نامه تعریف ناآشنایی از دانشجویی را برای آن ها رقم زده است.
شیوه های دانشجویی در ایام کرونا / دغدغه هایی که دیگر رنگ پژوهش ندارد
به گزارش عصرهامون  16 ماه آذر 1332 به یاد سه دانشجو که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ 16 آذر 1332(حدود چهار ماه پس از کودتای 28 مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

16 آذر تنها روزی است که در تقویم مختص دانشجویان است، آن ها که پس از 12 سال درس خواندن با هزار امید و آرزو راهی دانشگاه می شوند و می خواهند جهان را متحول کنند، انگیزه دارند و دل به دریا زده اند تا کاری کنند کارستان.

بسیاری از آن ها دغدغه هایی هم دارند و می خواهند سنگ اول را خوب بنا کنند تا در سال های آینده از آن چه ساخته اند استفاده ببرند، اما با ورود به دانشگاه با مشکلاتی هم آشنا می شوند که شاید در سال های تحصیل دانش آموزی با آن ها رو به رو نشده بودند و برای پخته شدن در وادی علم و دانش گام برمی دارند.

در این میان شیوع کرونا توانست واژه حضور و تحصیل در دانشگاه را به معنای کامل تغییر دهد و دانشجویان را از بستر مجازی وارد دانشگاه کند.

بسیاری از دانشجویان که در شهرها و دانشگاه های معتبر قبول شده بودند به دلیل سیاست های دانشگاه و شیوه نامه های پیشگیری از کرونا امکان حضور در کلاس ها را ندارند و به صورت آنلاین از آموزش ها بهره می برند.

این شیوه آموزشی اگرچه توانسته تا حدودی شیوع کرونا را در این قشر کاهش دهد اما مشکلات زیادی را هم به همراه داشته و دانشجویان به ویژه جدیدالورودها را با تعریف ناآشنایی از دانشجویی رو به رو کرده است.

شهریه کامل برای کارآموزی های لغو شده

سرگزی، یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد زاهدان هم به خبرنگار ما بیان کرد: دانشجوی یکی از رشته های پیراپزشکی هستم، پس از شیوع کرونا و انتقال آموزش از حضوری به مجازی گمان می کنم آموزش های مجازی نمی تواند نیاز ما را رفع کند.

وی ادامه داد: برای بسیاری از درس ها نیاز به کارآموزی و حضور در بیمارستان داریم که ترم پیش همه کارآموزی ها به دلیل شیوع کرونا لغو و یا 50 درصد جلسه ها تشکیل شد، اما شهریه آن ها را به طور کامل پرداخت کردیم.

این دانشجو تصریح کرد: برای درسی که به صورت عملی بود و به دلیل کرونا لغو یا فقط 50 درصد جلسات برگزار شد  شهریه پرداخت کردیم، در حالیکه باید بخشی از شهریه به دانشجو برگردانده می شد.

وی اظهار کرد: اگر دانشجو نتواند به موقع شهریه اش را پرداخت کند امکان انتخاب واحد ندارد، اما سوال اینجاست چرا برای واحدهای عملی که لغو شده اند شهریه گرفتند؟

خاقانی یکی از فارغ التصحیلان دانشگاهی به خبرنگار ما بیان کرد: همزمان با شیوع کرونا آخرین ترم تحصیلی من آغاز شد که 2 واحد آزمایشگاهی هم داشتم.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه و خوابگاه، دانشجویان شهرستانی به شهر خود بازگشتند و آموزش ها مجازی شد، اما من 2 واحد آزمایشگاهی علوم پایه داشتم که مجبور شدم آن ها را به صورت غیرحضوری و بدون شرکت در کلاس ها بگذرانم.

این فارغ التحصیل اظهار کرد: فقط جزوه آزمایشگاه را خواندم و آخر ترم آزمون مجازی را شرکت کردم، اگرچه نمره خوبی داشتم اما احساس می کنم این واحدها را نگذراندم و به محض برقراری کلاس های حضوری باید آن ها را دوباره بگذرانم.  

آموزش های مجازی ناکافی/ آنتن دهی ضعیف و بسته های اینترنتی پرهزینه

خیاطی یکی دیگر از دانشجویان رشته اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان هم در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: آموزش های مجازی اصلا پاسخگوی نیاز دانشجو نیست، دانشگاه ما از ترم گذشته همه آموزش ها را به صورت مجازی ارائه می دهد، اگرچه از شیوع کرونا جلوگیری می کند اما نمی تواند نیاز علمی دانشجو را رفع کند.

دامنی یکی از دانشجویان ایرانشهری هم در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: دانشجویان دغدغه های زیادی دارند، با شیوع کرونا دغدغه دانشجویان سیستان و بلوچستان معطوف به خرید بسته های اینترنتی و شرکت در کلاس های مجازی شده است.

وی ادامه داد: گاهی به دلیل ضعف آنتن دهی نمی توانم در کلاس ها شرکت کنم و مجبور هستم به کلاس ضبط شده  را دانلود کنم و در کلاس مجازی غیبت می خورم.

این دانشجو عنوان کرد: شیرینی دانشجو بودن حضور در دانشگاه و خواندن و پژوهش است، اما در یک سال اخیر همه دغدغه ما شرکت در کلاس های مجازی و آنتن دهی و ... بوده که متاسفانه علاقمندی مان را کاهش داده است.

کتاب و پایان نامه؛ مشکلات ادامه دار دانشجویی

شهرکی، یکی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد زاهدان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی اگرچه کوتاه تر از دوره کارشناسی است اما سختی های زیادی دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته بعد از پایان واحدهای تئوری برای پایان نامه اقدام کردم که تاکنون موفق به دفاع نشدم، به دلیل تعداد محدود استادان دانشگاه، همکاری چندانی با دانشجو نمی شود و باید بارها و بارها مراجعه کنم تا شاید یکی از استادان قبول کند و استاد راهنمای من شود.

این دانشجو ادامه داد: بسیاری از استادان دانشگاه ما پروازی بودند و از دیگر شهرها به زاهدان می آمدند، اما با شیوع کرونا تدریس حضوری آن ها هم در دانشگاه لغو شد و به همین دلیل استادان بومی هم به علت تعدد پایان نامه ها آن ها را در نوبت قرا می دهند که سبب هدررفت وقت دانشجو می شود.

حافظی یکی دیگر از دانشجویان سیستانی در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: تامین کتاب های مورد نیاز برای دانشگاه به ویژه دوره تحصیلات تکمیلی بسیار زیاد است و به عنوان دانشجو پس از شیوع کرونا دچار مشکلات زیادی شدم.

وی ادامه داد: بسیاری از کتابخانه ها تعطیل شد و دانشگاه هم آموزش های مجازی ارائه می داد و نمی توانستیم در دانشگاه حضور یابیم، به همین دلیل امکان امانت گرفتن کتاب هم وجود نداشت و برخی از کتاب ها را به صورت اینترنتی به قیمت های گزاف از شهرهای دیگر کشور خریداری کردم.
 
 انتهای پیام/
 
 
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcezw8zwjh8xvi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما