ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> وقتی رویای پوچ پولدار شدن شبح مرگ را به جاده‌ها می كشاندتاراج سرمایه های ملی در سایه اهمال کاری ها | عصر هامون
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۳۲
فراورده های نفتی به عنوان یکی از سرمایه های ملی علاوه بر این که در سایه اهمال کاری برخی دستگاه ها در کشور و نبود زیرساخت ها تاراج می شود، مرگ بسیاری از جوانان را که رویای پوچ پولدار شدن را در سر می پرورانند، رقم می زند.
وقتی رویای پوچ پولدار شدن شبح مرگ را به جاده‌ها می كشاند/تاراج سرمایه های ملی در سایه اهمال کاری ها
به گزارش عصرهامون؛ سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان هایی که با مشکلات متعددی چون بیکاری، محرومیت، کمبود زیرساخت ها و نبود صنایع فعال دست و پنجه نرم می کند، به یکی از مقاصد قاچاقچیان دیگر استان ها برای قاچاق کالا به ویژه سوخت به خارج از مرزهای کشور تبدیل شده است.

معضلی که سال هاست مسئولان سیستان و بلوچستان با وجود کمبود زیرساخت ها برای رفع آن طرح و برنامه می ریزند و هزینه های کلانی را پرداخت می کنند، به گونه ای که منجر به افزایش چشمگیر کشفیات سوخت در این استان شده است.

این در حالی است که اگر در دیگر استان ها این موضوع مورد توجه جدی متولیان قرار گیرد و برای جلوگیری از خروج سوخت در قالب بارنامه های جعلی و دیگر روش ها برنامه ای داشته باشند، شاید دیگر نیازی به پرداخت این هزینه های سنگین برای مقابله با قاچاقچیان نباشد.

آمارها نشان می دهد که 85 درصد سوخت قاچاق در سیستان و بلوچستان از دیگر استان های کشور وارد می شود که باید گفت به دلیل کوتاهی مسئولان امر در این مناطق نه تنها سرمایه های ملی زیادی تاراج می شود، بلکه دود قاچاق سوخت به چشم مردم این خطه می رود و بسیاری از جوانان جویای کار یا آن هایی که رویای یک شبه پولدار شدن را در سر می پرورانند در این راه نابود می شوند.
 

 
شناسایی 63 هزار فقره کارت سوخت مهاجر و متخلف

در همین راستا، محمد محبی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: با اقدام های انجام شده در زمینه پایش کارت های مهاجر و متخلف از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، 63 هزار و چهارصد و سی و هشت فقره کارت بنزین و هزار و ششصد و هفتاد و سه کارت نفت گاز متخلف در سیستان و بلوچستان شناسایی و از این تعداد، برخی مسدود و تعدادی هم از کدینگ استان خارج شده است.

وی با بیان این که بر اساس ماده 36 قانون مبارزه با قاچاق، شرکت پخش فراورده های نفتی به عنوان سازمان کاشف نسبت به شناسایی کارت های مهاجر و متخلف اقدام کرده است، ادامه داد: با اقدام های صورت گرفته، ماهیانه از تزریق 18 میلیون لیتر فراورده نفتی به سبد قاچاق استان جلوگیری شد.

پیشگیری از قاچاق 675 میلیارد ریالی فراورده های نفتی در هر ماه

این مقام مسئول ارزش ریالی این فراورده های نفتی را 675 میلیارد ریال اعلام و اذعان کرد: یکی دیگر از اقدام های انجام شده در حوزه حمل و نقل است، چراکه 60 درصد نفت گاز کشور در این بخش استفاده می شود که اگر نظارت و برنامه ریزی مدونی را در این زمینه داشته باشیم، می توان تا 50 درصد از قاچاق سوخت کشور جلوگیری کرد.  

وی تصریح کرد: این اقدام مهم فقط در برخی از نقاط کشور انجام می شود که کوتاهی دیگر استان ها را در زمینه شناسایی کارت های مهاجر و متخلف نشان می دهد، نتیجه این بی توجهی ها دپوی سوخت و حمل آن به سمت سیستان و بلوچستان است.  

محبی با تاکید بر این که منشا 85 درصد سوختی که از طریق این استان قاچاق می شود از عمق کشور است، اضافه کرد: بر خلاف هزینه های سنگینی که در زمینه مبارزه با قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان انجام می شود، دیگر استان ها در این زمینه کوتاهی یا بی توجهی می کنند که رفع این مشکل نیاز به عزم و انسجام ملی دارد.
 

لزوم افزایش هزینه جرم قاچاق در همه نقاط کشور

وی اظهار کرد: در صورتی که در همه نقاط کشور، هزینه جرم قاچاق سوخت افزایش یابد در مدیریت فراورده های نفتی که سهم همه مردم ایران است، کمک خواهد کرد.

به گفته دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان، به هر میزان که در زمینه مبارزه با قاچاق سوخت جدیت به خرج دهیم، فرصت برای اشتغال افزایش می یابد و فرهنگ آن نهادینه می شود، بدون تردید با توجه به قابلیت های بی نظیر این خطه، فرصت های شغلی بسیار خوبی برای متقاضیان وجود دارد که به جای قاچاق سوخت می توانند از این ظرفیت ها استفاده و در مشاغل مثبت فعالیت کنند.

محبی با اشاره به لزوم تقویت گلوگاه های ورودی سیستان و بلوچستان، بیان کرد: در همین راستا قرار است جلسات مشترکی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به ویژه شورای تامین برای مشارکت گرفتن از دیگر استان ها برگزار شود.

نبود زیرساخت های لازم در گلوگاه های ورودی

احمد طاهری، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان هم در این راستا گفت: بخش عمده ای از سوخت قاچاق از استان های داخلی کشور وارد می شود که لازمه آن همکاری شرکت پخش فراورده های نفتی به منظور راه اندای سامانه کنترل بارنامه هاست.
 
وی تصریح کرد: همه ایستگاه های بازرسی سیستان و بلوچستان از سامانه کنترل بارنامه به منظور پیشگیری از ورود سوخت قاچاق برخوردار نیست که در همین راستا  موضوع را از طریق شرکت نفت پیگیری کردیم، اما به دلایلی هنوز پای کار نیامده اند.
 
طاهری ادامه داد: به جز ایستگاه نصرت آباد در دیگر گلوگاه های ورودی چنین سامانه ای فعال نیست که خواسته ما از استانداری و دیگر دستگاه های مربوطه این است که زیرساخت های لازم را در ایستگاه های بازرسی فراهم کنند تا بتوانیم کنترل بیشتری داشته باشیم و از ورود سوخت قاچاق به استان جلوگیری شود.

باز هم مشکل فیبر نوری و زیرساخت های ارتباطی
 
وی با بیان این که در بعضی نقاط خلاهایی داریم که باید رفع شود، اضافه کرد: در برخی ایستگاه ها نیز فیبر نوری و دیگر زیرساخت های اینترنتی هنوز فراهم نشده که مطالبه ما از مسئولان امر است، هماهنگی با استان های همجوار نیز در دستور کار قرار دارد و در این رابطه نشست هایی برگزار کرده ایم.
 
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: همچنین این مهم در قالب طرح رزاق ساماندهی شده است تا از حوادث جاده ای ناشی از قاچاق سوخت در استان کاسته شود.

انتهای پیام/ 
https://www.asrehamoon.ir/vdcgnt9qnak9wq4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما