جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ ,26 February 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۳۸
وقتی صدای ضربان قلب اقتصادی ایران از سواحل مکران به گوش می‌رسد؛
بندر اقیانوسی چابهار افق روشن تجارت با آسیا و آفریقا/ توسعه حمل و نقل ریلی و دریایی چراغ سبزی برای گسترش تولید داخل است
 
بندر اقیانوسی چابهار در جنوب شرق ایران با داشتن ظرفیت و پتانسل های متفاوت در خاورمیانه فرصت مناسبی برای اتصال مطمئن و راحت تجارت آسیا به آفریقا و صادرات محصولات داخلی به تمامی نقاط جهان است.
به گزارش عصرهامون، به نقل از چهاربهاران، تجارت جهانی امروز دستخوش تغییرات زیادی در طی یک دهه اخیر با حضور کشورهای آسیایی و حوزه خلیج فارس شده است و دیگر یک جانبه به سمت غربی ها به ویژه کشور استکبار ستیز آمریکا نیست و هر کشوری که به نحوه صحیح و درستی مبادلات تجاری، روابط سیاسی قوی و سرمایه گذاری مطمئن با ترانزیت زیر سایه داشتن حمل و نقل همه جانبه داشته باشد می تواند در بازار دنیا موفق عمل کند.

روابط سیاسی استوار و تقویت حمل و نقل در توسعه اقتصادی، اشتغال و امنیت پایدارنقش مستقیم دارد و جمهوری اسلامی با توجه به بازیگری مثبت در منطقه به واسطه داشتن ظرفیت های زیادی در زمینه حمل و نقل شامل ریلی، دریایی و زمینی و نقطه اتصال به کشورهای مهم خاورمیانه و اروپا می تواند رشد زیادی در تجارت و مهار رکود اقتصادی داشته باشد.

سواحل مکران در جنوب شرق کشور یکی از نقاط حیاتی ایران است که با داشتن ظرفیت های بی نظیر در ایجاد روابط با کشورهای همسایه، آسیا میانه و حوزه خلیج فارس می تواند سرعت توسعه اقتصادی را دو برابر و تحولات شگرفی را به وجود بیاورد.

راه اندازی خط ریلی چابهار به راه آهن سراسری، سرآغاز کوتاه کردن معیارها و فاصله تجارت جهانی با ما است، چون فرصت سرمایه گذاری کشورهای بزرگ اقتصادی را با خیالی راحت برای جابجایی و ترانزیت کالا از ایران به سایر نقاط جهانی به واسطه حمل و نقل ریلی و دریایی در سواحل مکران ایجاد می کند.

آمریکا که چین را رقیب سرسخت خود در تجارت جهانی می داند با حمایت از هند می خواهد مانع این زیادی خواهی آنها شود و این مسئله کشور چین را برای حضور راحت در بازار جهانی به دلیل دوری مسافت از اروپا، آسیا میانه و آفریقا سخت می کند.

بندر اقیانوسی چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک خود در جنوب شرق ایران و دارا بودن فرصت های بی بدیل در دریا و خشکی می تواند پل محکمی برای اتصال کشورهای آسیایی به اروپا و آفریقا باشد که مسئله برای کشورهای بزرگ اقتصادی نظیر چین بسیار حائز اهمیت است و تحقق آن برای ورود بی شاعبه ایران در بازار جهانی هم اثر بخش است.

تقویت زیرساخت های حمل و نقل چابهار در زمینه ریلی و دریایی برای ترانزیت کالا می تواند علاوه بر حضور در کشورهای اروپایی، فرصت مناسبی از طریق عراق و سوریه و دریای مدیترانه در جنوب و شرق آفریقا داشته باشد.

کوتاه کردن مسیر و ایجاد امنیت پایدار به راحتی آسیا را به آفریقا متصل می کند و بندر چابهار می تواند برای این اتصال یک نقطه طلایی باشد و با دور زدن تحریم های اقتصادی غرب علاوه بر حذف برخی وابستگی ها، شاهد تحول در کاهش تورم و رکود اقتصادی باشیم.

صادارت محصولات و تولیدات داخلی و ترانزیت کالا از کشورهای همسایه به آفریقا، علاوه بر ایران برای منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس مهم است تا سهم بسزایی در تجارت جهانی داشته باشند و اشتغال آنها در کنار امنیت پایدار شود و ردپای غرب را به مرور زمان پاک کنند.

 توسعه حمل و نقل ریلی و دریایی چراغ سبز گسترش تولید داخل است

علی بهرامی؛ کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: طی دهه اخیر یک جنگ اقتصادی در جهان از سال 2010 شکل گرفت که یک طرف آن کشور چین در شرق با قدرت تولید کنندگی بالا بود و یک طرف کشورهای غربی به رهبری آمریکا که چندین دهه طلایه دار بازار جهانی بوده است.

وی افزود: با ورود چین به بازار جهانی و کوتاه کردن دست غرب تحولات زیادی در تجارت بین المللی صورت پذیرفت و آمریکا برای مقابله با آن تقاضا را افزایش و چاپ دلار بدون پشتوانه را گسترش داد که در سال 2020 به بهانه شیوع بیماری کرونا 6تریلیون دلار را چاپ و روانه بازار کرد تا سهم و حجم بازار را افزایش و به دست بگیرد.

وی گفت: آمریکا برای مقابله با چین از کشور هند حمایت می کند تا با گسترش حضور آنها مانع زیاد خواهی چشم بادامی ها باشد که چین به دلیل دوری از بازار هدف، مجبور به ایجاد سه کریدور دریایی، زمینی و ریلی برای رسیدن و عرضه راحتر کالا شده است که یکی از نقاط طلایی آنها برای دستیابی به اقیانوس هند و آسیای میانه بندر اقیانوسی چابهار است.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: چابهار دارای ظرفیت و پتانسیل هایی می باشد که آن را از بندر گوادر پاکستان متمایز می سازد، فضای کم هزینه با دسترسی بالا به آسیا میانه یعنی وجود مسیرهای جاده ای و ریلی که ایران و کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس را به اقیانوس هند وصل می کند، برای چین به صرف تر از کشور همسایه آنها یعنی پاکستان است تا در تجارت جهانی نقش ایفا کند.

وی اذعان کرد: اما ویژگی متفاوت دیگری که چابهار نسبت به گوادر پاکستان دارد داشتن فرصت ترانزیت کالا از طریق عراق و سوریه به دریای مدیترانه است و از این رو آنها را به سرمایه گذاری جدی در این منطقه وادار کرده و این امر با توسعه حمل و نقل ریلی و زمینی راحتتر محقق می شود.

وی ادامه داد: امنیت و توسعه 2مقوله وابسته بهم هستند به گونه ای که پیشرفت منطقه در گرو آنها است و بدون هر کدام تحقق گسترش اقتصادی امکان پذیر نخواهد بود و با توانمند سازی مردم بومی منطقه سواحل مکران از نظر مهارت های اشتغالزایی و حمایت ارگان های مربوطه برای حضور در تجارت جهانی به واسطه  بازارچه های مرزی می تواند عاملی مهم باشد تا در کنار اقتصاد، امنیت هم توسط خود مردم برقرار شود.

بندر اقیانوسی چابهار افق روشن تجارت آسیا به آفریقا

بهرامی خاطر نشان کرد: اگر تسهیلات بیشتر و هدفمند در اختیار مردم چابهار و سواحل مکران قرار بگیرد و هوشمند سازی اشتغال های مردم پایه ایجاد شود، قطعا در توسعه پایدار با توجه به ظرفیت عظیم دریایی و منطقه ای به طور مثبت تاثیرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: بروکراسی های اداری پیچیده و سخت برای اشتغالزایی، سرمایه گذاری و تولید برای منطقه محرومی همچون سیستان و بلوچستان حذف شود تا زودتر به شکوفایی استعدادها دست پیدا کنیم و گام موثری در زمینه اقتصادی در منطقه به واسطه بندر چابهار برداشته شود.

کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: ملزم کردن بیمه ها برای حمایت از شغل های بومی محلی در بنادر جنوب سیستان و بلوچستان علاوه بر ایجاد آرامش و پشتوانه محکم برای مردم، انگیزه آنها را برای تولید و حضور در بازار بیشتر می کند و اثر بخشی قابل توجهی برای صادارات دارد.

وی گفت: استفاده از ظرفیت های پاکستان با توجه به راه اندازی پایانه مرزی ریمدان دشتیاری و وجود بندر گوادر چابهار و حضور کشور چین در منطقه می تواند فرصت طلایی برای سرمایه گذاری و صادارت ما باشد و این مبادلات دو سویه می تواند توسعه پایدار را افزایش دهد.

وی افزود: راه اندازی و اتصال خط ریلی چابهار به مسیر راه آهن ملی و بین المللی علاوه بر افزایش مبادلات تجاری، جذابیت خاصی برای حضور بیشتر سرمایه گذاران داخلی و خارجی ایجاد می کند و این مسئله باید در اولویت مسئولین قرار بگیرد، چون زیرساخت های حمل و نقل نقش بسزایی در ترانزیت کالا منطقه دارد.

بهرامی اشاره کرد: معافیت چابهار از تحریم های آمریکا نقطه مثبت منطقه است و باید از این فرصت ها استفاده کرد و با ایجاد لاین دایرکت دریایی به قاره آفریقا می توان از طریق بندر اقیانوسی چابهار به جنوب و شرق آفریقا با داشتن یک مسیر دریایی مطمئن و پایدار را ایجاد کنیم که بدون شک گام بزرگی برای صادارت محصولات و تولیدات داخلی شکل خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: ثمره این اقدام بین المللی ما خارج شدن از رکود اقتصادی و فعال شدن بسیاری از کارگاه ها و کارخانجات تولید داخل است که با حذف تحریم های آمریکا رشد اقتصادی ما را چند برابر خواهد کرد و وضع فعلی ما را دچار تغییر و تحول می شود.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: چابهار می تواند با توسعه حمل و نقل ریلی و لجستیک دریایی نقش بسزایی همچون کشورهای عمان و امارات را در منطقه  و تجارت جهانی ایجاد کند و این بندر به یک پایگاه مهم اقتصادی در آسیا و خاورمیانه تبدیل شود.

وی بیان کرد: توجه به مسائل مهم ظرفیت بندر اقیانوسی چابهار هم در حمل و نقل و هم در ایجاد روابط سیاسی می تواند ایران را از بحران های مهم اقتصادی با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکا خارج و به یک کشور مستقل بدون وابستگی تبدیل کند.

انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۴۳۴۵


ارسال