يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ,7 March 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۳
در بررسی لایحه بودجه 1400 عنوان شد؛
آورده کمیسیون تلفیق برای سیستان و بلوچستان / اعتبارات تملک دارایی 72 درصد رشد داشت
 
در نشست بررسی لایحه بودجه 1400، آورده کمیسیون تلفیق و اعتبارات در نظر گرفته شده برای سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش عصرهامون، محمد سرگزی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در برنامه بازتاب که شب گذشته از صدا و سیمای سیستان و بلوچستان پخش شد در خصوص لایحه بودجه  1400 گفت: نمایندگان در ادوار مختلف تلاش های زیادی انجام دادند و اگر اتفاقی بهتری در این دوره می افتد تنها محصول تلاش و اراده  نمایندگان دوره فعلی نیست.

وی ادامه داد: ما در تراز ملی بعضا در جلساتی که با وزرا و مسئولان داشتیم احساس می کردیم در ذهن آن ها توسعه سیستان و بلوچستان در اولویت قرار ندارد و برای اینکه همین نگاه را عوض کنیم چندین سال زمان می برد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر سالیان سال نمایندگان ما در ادوار مختلف تلاش کردند که این حساسیت در بین مسئولان ملی و دیگر نمایندگان مجلس که در حوزه تقویم و بودجه تاثیرگذارند به سمت سیستان و بلوچستان تغییر دهند تا بتوانند منابع خوبی را برای استان پیش بینی کنند.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از ابتدای دوره مجلس یازدهم ببنیید تعداد زیادی از مسئولان و افرادی که در مجلس صاحب اثر هستند وارد استان شدند و بسیاری از محرومیت های سیستان و بلوچستان را از نزدیک دیدند.

سرگزی تصریح کرد: رئیس کمیسیون عمران تاکنون سه دفعه به استان و منطقه سیستان آمد، وقتی وارد زابل شد تعجب کرد و گفت اصلا در مخیله من نبود که این میزان انباشت محرومیت در استان وجود داشته باشد و همین موضوع سبب سفرهای بعدی وی به استان شد و در حوزه بودجه کمک های خوبی را برای استان پیش بینی کرده است.

سیستان و بلوچستان اولویت یک گازرسانی در کشور

وی اظهار کرد: نمایندگان کمیسیون تلفیق نیز در این زمینه یاریگر بودند، در تبصره یک، بحث گازرسانی با اولویت 7 استان پیش بینی شد، امسال در بین نمایندگان بحث بود که چرا باید برای هفت استان اولویت داشته باشیم که پیشنهاد بر حذف آن شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما زمانی که نوبت به حذف سستان و بلوچستان شد بخش عمده ای از نمایندگان اعلام کردند ما نمی توانیم این استان را با این حجم محرومیت حذف کنیم، 6 استان مانند خوزستان که 2 نماینده در کمیسیون تلفیق دارد و نیز هرمزگان و جنوب کرمان از قید اولویت در پروژه گازرسانی حذف شدند.

سرگزی بیان کرد: اما سیستان و بلوچستان در اولویت ماند که بخش آورده ای برای تکمیل گازرسانی در سیستان و بلوچستان از 2 هزار میلیاردی که پیش بینی شده بیشتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما در مسیر توسعه حرکتی قرار گرفتیم که همه آن ها برگرفته از تلاش های مضاعف همکاران ما در گذشته و مسئولان استانی بود همه دست در دست هم دادند تا این حساسیت را در نگاه مسئولان ملی ایجاد کنند و بگویند سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان ها عقب است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از موتورهای ویژه ما برای توسعه سیستان و بلوچستان نگاه ویژه رهبری است، امروز به واسطه تلاش های مکرر مسئولان ما در قسمت های مختلف و نگاه ویژه مقام معظم رهبری و توصیه ایشان به نمایندگان مجلس و دولت برای حرکت در این مسیر است در بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق اتقافات خوبی افتاد.

آورده کمیسیون تلفیق برای سیستان و بلوچستان

سرگزی گفت: بر اساس این منابعی که در کمیسیون تلفیق پیش بینی شد چند عدد به منابع استان اضافه شد که هزار و هفتصد و پنجاه و دو میلیارد تومان از محل منابع پیش بینی شده مخصوصا تبصره 14 برای حل بخشی از مشکلات ما مخصوصا در حوزه توسعه اختصاص پیدا کرده است که در کمیسیون تلفیق مصوب شد.

وی اضافه کرد: در حوزه پیشران یک برنامه مهم محور چابهار به میلک است که محور توسعه جنوب شرق و مطالبه مردم محسوب می شود و که در کنار شبکه ریلی ما هزار میلیارد تومان در کمیته مصوب شد و منتظریم در کمیسیون تلفیق هم به تصویب برسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل طرح آبیاری به دشت سیستان که نواقصی دارد در حوزه سازمان بهره بردار دغدغه های جدی است، به همراه استان خوزستان 3 هزار و 600 میلیارد تومان جمعا پیش بینی شد که اختصاص پیدا کند.

سرگزی اظهار کرد: 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه تولید میوه های گرمسیری برای استان ما اختصاص پیدا کرد که این ها مستقیم در لایحه برای استان پیش بینی شد.

ورود نمایندگان به حوزه فرار مالیاتی، گمرک، معادن و سوخت یارانه ای صنایع

وی ادامه داد: نمایندگان در محورهای جلوگیری از فرار مالیاتی، مالکیت معادن، عوارض گمرکی، افزایش قیمت سوخت و صنایعی که تولید خود را بر مبنای نرخ جهانی به فروش می رسانند ورود کردند، ما سوخت یارانه ای با صفر ریال در اختیار صنایع قرار می دهیم اما تولیدات را در بازار به نرخ جهانی به مردم می فروشند در صورتی که ما وقتی یارانه می دهیم و سوخت صفر است قطعا انتظار می رود قیمت مصرف کننده داخلی متفاوت باشد که این اتفاق نیفتاده است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امسال عوارض ورود خودرو مناطق آزاد به سرزمین اصلی محلی را در درآمدهای پیش بینی نکردیم، یعنی واردات خودرو به کشور در لایحه امسال ممنوعیت دارد.

وی اظهار کرد: در بحث اوراق مالی هم به واسطه نامه مقام معظم رهبری برای استفاده از صندوق توسعه ملی، پیش بینی شد 93 هزار میلیارد تومان کسری قطعی در این لایحه داریم که 50 هزار تا با اوراق مالی و 40 هزار میلیارد تومان هم اعلام شد سازمان برنامه بعد از اینکه این لایحه به وصول قانونی درآمد از هزینه های لازم کم کند، اگرچه در کمیسیون اعلام کردیم و کسری قطعی با قاتون اساسی مغایرت دارد.

علت عقب ماندگی سیستان و بلوچستان عدم حضور فرزندان توانمند در تزار ملی است

سرگزی گفت: اگر به قطع می دانیم درآمدی لحاظ نمی شود قابلیت ورود به لایحه را ندارد، شاید در توزیع منابع در 41 سال بعد از انقلاب در برهه هایی بودجه ای که باید به استان اختصاص پیدا می کرد صورت نگرفت، امروز یکی از دلایل پیشرفت منطقه ما حضور نیروی انسانی توانمند در تراز ملی است، افرادی که صاحب نفوذ و اثر هستند.

وی بیان کرد: علت عقب ماندگی سیستان و بلوچستان عدم حضور فرزندان توانمند در تزار ملی است که نیستند تا توجیه کنند و در برنامه ریزی های موثر باشند و به همین دلیل اتفاق خوب برای استان رخ نمی دهد.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: در دولتی که چند وزیر از یک استان است رشد و پیشرفت دیده می شود، اگر ورود موثر و ویژه رهبر و حساسیت امروز مسئولان نباشد بخش عمده این منابعی که پیش بینی شده شاید به واسطه نگاه برخی از افراد به سمت استان نرود.

مسئولان استان برای جذب منابع گلوبال جدیت داشته باشند

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به علاوه یک سری منابع به صورت گلوبال با رویکرد توسعه مناطق محروم اختصاص پیدا کرده است که باید مسئولان استانی ما به جد ورود داشته باشند و طرح های خود را ارائه دهند که بتوانند از محل این منابع آوردی داشته باشند و در این مسیر جذب بیشتری از منابع باشد.

سرگزی افزود: قطعا نمایندگان استان هم بر اساس رسالت و وظیفه خود در این مسیر کمک کار خوبی هستند، این منابع علاوه بر منابعی است که در لایحه پیش بینی شده است.

این نماینده بیان کرد: برای منابع گلوبال باید ما به جد حضور داشته باشیم و آن را در اختیار بگیریم، مسئولان استانی ما با توجه به برنامه های خود باید منابع بگیرند. در بحث دهیاری ها تقسیم ارزش افزوده مضوع مهمی است و شاید برای یک روستا در تهران و شمال بیشتر از یک شهر ما باشد که اگرچه این موضوع در لایحه مالیات های مستقیم اصلاح می شود تا ما عنصر محرومیت را در ارزش افزوده لحاظ کنیم.

وی تصریح کرد: 2 هزار میلیارد تومان بودجه مناطق محروم پیش بینی شده است، یکی از دغدغه های مطرح شده طرح های مهار آب های مرزی است که در حوزه سیستان می تواند اثر بگذارد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: بابت استانداردسازی سامانه های گرمایشی صد هزار کلاس درسی عدد قابل توجهی پیش بینی شده و 2 میلیون تن قیر برای بهبود راه های روستایی و شهری و معابر داخلی روستاها در لایحه بودجه نبود و توسط نمایندگان وارد شد زیرا یکی از خواسته های جدی مردم به واسطه اثر مستقیم در بهداشت اولویت آسفالت است.

سرگزی اظهار کرد: هر چقدر ورود فعالانه نمایندگان و مسئولان استانی و مدیران کل ما در منابع و اعتبارات به صورت گلوبال بیشتر باشد آورده بیشتری دارد اگرچه نباید اینگونه باشد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بودجه امسال هزارو هفتصد و پنجاه و دو میلیارد تومان پروژه های عمرانی محرومیت زدایی و یا 700 تا 800 میلیارد تومان برای تکمیل طرح های آبرسانی در تلفیق اضافه شد، الان خیلی از نمایندگان مجلس به استان ما کمک می کنند.

وی بیان کرد: معدن مس، منطقه آزاد سیستان، بازآفرینی حاشیه شهر و 1100 میلیاد تومان از منابع بانک ها و بنیاد برکت و منابع استانی، شرکت ملی آب و فاضلاب برای حل مشکل هزار و 62 روستا اختصاص می یابد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: 500 میلیارد تومان از منابع بانکی برای پروژه چابهار میلک اختصاص می یابد، با توجه به اینکه زمان کمی از مجلس گذشته، انباشت محرومیت و عقب ماندگی در طول 41 سال بعد از انقلاب و قبل از انقلاب هم که نگاهی به سیستان و بلوچستان نمی شد.

بودجه استان ها بر اساس معیارها و شاخص هایی پیش بینی و تقسیم می شود

مهرداد عرب اول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان در این برنامه گفت: بر اساس آنچه دولت به مجلس ارائه کرده، کل منابعی که در لایحه 1400 دیده شده، 2 میلیون و 436 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: یک میلیون و 562 هزار میلیارد تومان از کل بودجه به شرکت های دولتی و بانک ها و 930 هزار میلیارد تومان هم به بودجه عمومی دولت اختصاص دارد.

این مقام مسئول بیان کرد: از این میزان 841 هزار میلیارد تومان منابع عمومی و 88 هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای اختصاصی دولت است که منابع عمومی در سه مصرف عمده تقسیم شده، 637 هزار میلیارد تومان بابت پرداخت های پرسنلی یا اعتبارات هزینه ای پوشش داده می شود و 104 هزار میلیارد تومان آن مربوط به اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای یا عمرانی و 100 هزار میلیارد تومان مربوط به تملک دارایی های مالی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بودجه امسال استان در تملک 72 درصد رشد داشته و به 3 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است، از محل ردیف استانی سهم سیستان و بلوچستان 487 میلیارد تومان است که در این بخش از بین 31 استان در رتبه دوم قرار دارد.

سهم سیستان و بلوچستان از لایحه 1400

عرب اول اظهار کرد: بخشی تحت عنوان ردیف استانی که 478 میلیارد تومان بوده و دو سوم نفت و گازاست که 570 میلیارد تومان در آن جا اعتبار داریم و رتبه یک در شاخص اعتبارات استفاده متوازن از امکانات کشور را داریم.

وی عنوان کرد: در بخش دو سوم نفت و گاز نیز سهم سیستان و بلوچستان 570 میلیارد تومان بوده که جایگاه اول را در بین 31 استان به اختصاص داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در 27 صدم ارزش افزوده سیستان و بلوچستان 142 میلیارد تومان در این بخش را به خود اختصاص داده و در بین استان ها رتبه دوم را دارد.

عرب اول خاطرنشان کرد: در بخش متوازن از 28 هزار میلیارد تومان، 2 هزار و سیصد و چهل و هشت میلیارد تومان اعتبار به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است که در این بخش نیز رتبه یک را به خود اختصاص داده ایم.

این مقام مسئول تصریح کرد: اعتبارات بر اساس نرم مشخص و خروجی مطالعات آمایش سرزمین تقسیم می شود که طبق این مطالعات چهار فصل آب، راه، عمران شهری و روستایی و انرژی اگر توسعه پیدا کند به میانگین شاخص های توسعه کشوری نزدیک تر خواهیم شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: اعتبارات این چهار بخش از محل منابع مختلف با رشد خوبی همراه شده است، اعتبارات بخش آموزش نیز رشد خوبی داشته است، همچنین برای تامین تجهیزات دانش آموزان مناطق محروم در لایحه ۱۴۰۰ ردیف اعتباری تعریف شده است.

انتهای پیام/
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۴۴۱۶


ارسال