ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> بندر چابهار، سرآغاز انقلابی ژئوپلیتیک در آسیاستهموار شدن راه توسعه سواحل مکران با عنایت ویژه مقام معظم رهبری | عصر هامون
تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۳
با عنایت ویژه مقام معظم رهبری در توسعه سواحل مکران این روزها چابهار خبر از همان آرمان‌شهری می‌دهد که آینه تمام‌نمای تحقق آرمان‌های انقلاب و دستاورد جمهوری اسلامی ایران است.
بندر چابهار، سرآغاز انقلابی ژئوپلیتیک در آسیاست/هموار شدن راه توسعه سواحل مکران با عنایت ویژه مقام معظم رهبری
 به گزارش عصرهامون به نقل از چهاربهاران، در دوره رژیم پهلوی اکثر مناطق کشور، خصوصا مناطق دور از پایتخت درگیر عقب ماندگی، فقر و گرسنگی مردمان این سرزمین بود که جنوب شرق کشور نیز از این قاعده مستثنی نبود و بندر چابهار عملا وجود خارجی نداشت و جز چند بندر صیادی کوچک که هیچ سرمایه گذاری در این منطقه انجام نگرفته بود.

 با پیروزی انقلاب اسلامی شرایط در منطقه دگرگون شد، خصوصا با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نگاه ها به ایجاد و توسعه بندر چابهار معطوف شد.

 بندر چابهار قبل از انقلاب یک بندر ساده و فاقد منطقه آزاد با حجم های بالا تجاری و صنعتی در جنوب شرق ایران بود، بیشتر نیروهایی  که در این بندر و شهر به ویژه در بخش درمان وجود داشتند متعلق به کشورهای همسایه و آسیا بود که حاکی از عدم تحصیلات جوانان بومی در سطح بالا بود.

اما با پیروزی انقلاب و اجرای فرامین امام راحل(ره) برای داشتن یک کشور مستقل و توسعه یافته توجه به همه نقاط ایران توسط دولت ها زیر سایه امام و رهبری انجام گرفت به گونه ای که امروز شاهد پیشرفت و گسترش در همه جای این سرزمین هستیم.

امروز بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ظرفیت های بالقوه به یک کانون نوین و اصلی تجارت و صنعت در ایران و آسیای میانه تبدیل شده و قدرت های اقتصادی نظیر چین، هند، پاکستان و حوزه خلیج فارس با افتخار برای توسعه خود در آن سرمایه گذاری می کنند.

شکوفایی و بهره برداری از پتانسیل های بی شمار منطقه آزاد چابهار در حوزه شیلات و محصولات آبزی پروری، صنعت، گردشگری در کنار وجود موقعیت استراتژیک در منطقه با داشتن 2مرز حساس آبی و خاکی در جنوب شرق ایران، باعث شده تا پس از اعلام معافیت این بندر از تحریم های آمریکا به یک نقطه طلایی برای توسعه و دستیابی کشورهای آسیایی به بازار جهانی فراهم شود.

ایجاد مراکز مختلف آموزشی و دانشگاهی برای همه اقشار شرایط را برای تربیت نیروی انسانی بومی فراهم کرده و معادل را نسبت به قبل انقلاب برعکس کرده است و امروز از سایر کشورها برای کار و درمان به چابهار و سیستان و بلوچستان مهاجرت و سفر می کنند.

شرایط استثنایی امروز بندر چابهار در جنوب شرق ایران به عنوان تنها بندر اقیانوسی که شاهد حضور کشتی های غول پیکر تجاری و صنعتی هستیم همه به برکت انقلاب اسلامی است که در راستای برقراری عدالت اجتماعی اقدامات و توجه های لازم را به مردم و منطقه داشته است.



بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران

حسین شهدادی؛ معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: سال 1362 عملیات احداث بندر چابهار شروع و در سال 63 بهره‌برداری از بندر اجرایی شد به دلیل دور بودن چابهار از تیررس جنگنده های عراقی و بمباران بنادر امام خمینی(ره) و بندرعباس توسط عراقی ها، اهمیت بندر این منطقه به عنوان یک بندر اقیانوسی خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و دسترسی به آب های آزاد افزایش یافت و کشتی های تجاری خصوصا کشتی های حامل کالاهای اساسی رهسپار این بندر جهت تخلیه شدند.

وی افزود: در سال های جنگ بندر چابهار به عنوان یک بندر کاملا ایمن جهت تخلیه و واردات کالاها مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه بندر چابهار در دوران ابتدای انقلاب تصریح کرد: بندر چابهار در چهار دهه گذشته فراز نشیب زیادی داشت، در سال های اولیه انقلاب با توجه به جنگ تحمیلی بندر چابهار تاسیس و عملیاتی شد و سطح فعالیت های آن افزایش یافت، بعد از جنگ و با توجه به خرابی های پیش آمده، توجه به بندر چابهار کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در اواخر دهه دوم انقلاب مطالعات طرح های توسعه ای بندر چابهار انجام و در دهه سوم عملیات اجرایی آغاز شد.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب به توسعه سواحل اذعان کرد: در سال 1396 اولین فاز طرح توسعه بندر چابهار افتتاح شد و با عنایت به منویات مقام معظم رهبری در سال های گذشته در خصوص توسعه سواحل مکران، توسعه بندر چابهار از اولویت های ملی کشور بوده است، به طوری که در حال حاضر بندر چابهار با درافت 16.5 متر امکان پهلودهی و تخلیه کشتی های بزرگ را دارد و دارای تجهیزات و جرثقیل های پیشرفته تخلیه و بارگیری، مکنده های تخلیه غلات بوده و در حال حاضر به عنوان سومین بندر کشور از لحاظ تناژ تخلیه و بارگیری می شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای افزایش بهره وری در این بندر اظهار کرد: از جمله مهم ترین اقدامات در این بندر استخدام نیروهای متخصص و اکثرا بومی در زمینه دریایی و بندری در قالب ساختار اداری بندر چابهار بود.

شهدادی ادامه داد: بهره برداری از فاز یک طرح توسعه بندر با مبلغ سرمایه گذاری بالغ بر یک میلیارد دلار و با امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی های  با درافت 16.5 متر و ایجاد چندین پست اسکله کانتینری، صد هزار تنی، کالای فله و ایجاد پسکرانه های بندری ( انبار رو باز و رو بسته – محوطه های نگهداری کالا)، ایجاد خطوط منظم کشتیرانی، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای برنامه های توسعه ای در بندر، ایجاد تفاهم نامه های همکاری تجاری و اقتصادی دو جانبه و چندجانبه با کشورهای منطقه هند، افغانستان، کشورهای آسیای میانه از جمله این موارد در این سال های اخیر بوده است.

وی افزود: همچنین بندر به جرثقیل های مدرن ساحلی جهت تخلیه و بارگیری کالاها و دستگاههای مکنده جهت تخلیه و بارگیری غلات تجهیز شده است.



چابهار مهمترین بندر تجاری ایران در خارج از خلیج فارس

معاون اقتصادی اداره کل بنادر عنوان کرد: بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی در سال 1396 و ادامه فعالیت در راستای  بهره برداری از فازهای بعدی طرح توسعه که زمینه ساز اصلی و پایه اصلی توسعه همه جانبه جنوب شرق کشور است.

وی گفت: ایجاد بستر مناسب جهت انجام فعالیت های اقتصادی خصوصا در زمینه حمل و نقل دریایی، امکان پهلوگیری و تخلیه و بارگیری کشتی های بزرگ از سراسر دنیا که از هیچ تبدیل شدن به یک بندر استراتژیک در منطقه و دنیا که در قبل از انقلاب هیچگونه فعالیت صادرات و وارداتی از طریق  بندر چابهار انجام نمی شد.

شهدادی یادآور شد: در حال حاضر بندر چابهار به عنوان یک بندر استراتژیک در منطقه از اهمیت فراوانی برخوردار است، دسترسی به آب های آزاد، ایجاد ارتباط افغانستان و کشورهای آسیای میانه به دریا و سایر کشورها مانند هند از طریق بندر چابهار، خصوصا مساله ترانزیت کالا از افغانستان به هند است.

وی با اشاره یه جایگاه و اهمیت بندر چابهار در جایگاه سوم بنادر کشور تصریح کرد: از لحاظ جایگاه و اهمیت بندر چابهار در جایگاه سوم بعد از بنادر امام خمینی و شهید رجایی قرار دارد و 20 درصد از کالاهای اساسی کشور مانند گندم، جو و ذرت از طریق بندر چابهار تخلیه و در پهنه شرقی کشور توزیع می شود.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به کلیه فعالیت های دریایی، بندری در سطح بندر به دست متخصصان داخلی کشور انجام می پذیرد خاطرنشان کرد: در چندسال اخیر با افزایش دانش و تجربه نیروهای بومی، درصد زیادی از این نیروهای متخصص را نیروهای بومی شامل می شوند.


انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcb8ab8zrhbfwp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما