تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۷
میزان استفاده ایرانی‌ها در دوره شیوع ویروس کرونا از کتاب‌های الکترونیک، بیش از پنج برابر رشد داشته است. به نظر می‌رسد عادت مطالعه ایرانی‌ها در حال تغییر است.
کرونا میزان استفاده ایرانی‌ها از نشر الکترونیک را ۵ برابر افزایش داد/ نشر سنتی در آستانه ورود به عصر جدید
به گزارش عصرهامون به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شیوع ویروس کرونا طی بیش از یک سال گذشته تمام کسب و کارها را تحت تأثیر خود قرار داد. در این میان، صنعت نشر کشور نیز که در چند سال گذشته با بحران‌های مختلف روبرو بوده و فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته است، از این قاعده مستثنی نبود.
نشر ایران که عمدتاً به فعالیت به صورت سنتی خو کرده، در مواجهه با شرایط جدیدی که ویروس کرونا ایجاد کرده بود، چندان توان رویارویی نداشت. از یک سو، خریدهای حضوری، به خصوص در ماه‌های نخست سال 99، به شدت کاهش یافت؛ به طوری که به گفته هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، در همان ایام از کاهش 90 درصدی فروش ناشران و کتابفروشان در تهران خبر داد. علاوه بر این، تعطیلی‌ کتابفروشی‌ها در مقاطع مختلف کار را برای دست اندرکاران این حوزه، به ویژه برای ناشران سخت کرد. در کنار این مسئله باید از افزایش بی‌سابقه قیمت کاغذ و دیگر ملزومات نشر نیز یاد کرد که تا امروز ادامه دارد و گاه قیمت‌های عجیب در برخی از مقاطع، ناشران را غافلگیر کرده است.
ناشران ایران در مواجهه با شرایط جدید، روش‌های مختلفی را برای فروش آثار و کم کردن ضرر خود در پیش گرفتند؛ از فعالیت در فضای مجازی و فروش در صفحات ناشران در بسترهایی مانند اینستاگرام گرفته تا در نظر گرفتن مزیت‌هایی برای جلب مخاطبان از جمله تحویل کتاب درب منزل.
اما در این میان، آنچه شاید برای نشر ایران مایه خرسندی باشد، پوست‌اندازی نشر سنتی و حرکت آن به سمت استفاده از شیوه‌های نو در ارائه آثار است؛ شیوه‌هایی که تا پیش از این ناشران به دلایل مختلف کمتر به آن رغبت نشان می‌دادند.
استفاده از ظرفیت‌های نشر الکترونیک در یک سال گذشته با رشد چشمگیری روبرو بود. این مسئله برای نشر ایران که معمولاً شیوه سنتی چاپ و نشر را بر دیگر روش‌های جدید ارحج می‌داند، یک گام رو به جلو بود. محمد صدوقی، مدیر پلتفرم طاقچه، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، درباره این اقبال می‌گوید: کرونا برای فعالان حوزه نشر الکترونیک بیشتر یک فرصت بود تا تهدید. میزان مراجعه کابران در این مدت در مقایسه با دوره‌های گذشته بیش از پنج برابر رشد داشت که این امر، بیانگر تغییر ذائقه و عادت مطالعه ایرانی‌ها تحت شرایط جدید است.

او همچنین با اشاره به افزایش میزان مخاطبان پلتفرم طاقچه در این مدت، تأکید می‌کند که برخی از نرم‌افزارها مانند طاقچه که امکانات خود را گسترش و کیفیت را ارتقا داده بودند، در این مدت موفق‌تر ظاهر شدند و مخاطبان بیشتری را به سمت خود جلب کردند.
صدوقی همچنین در پاسخ به این پرسش که در میان کتاب‌های الکترونیک و صوتی، بیشترین اقبال با کدام بخش بود، می‌افزاید: شیب رشد کتاب‌های صوتی بیشتر از کتاب‌های الکترونیک بود؛ چون دسترسی و استفاده از آن برای مخاطب راحت‌تر است. بردن کتاب کاغذی در فضاهایی مانند مترو دشوار است، از سوی دیگر، استفاده از کتاب الکترونیک در مکان‌های عمومی نیز دردسرهای خود را دارد؛ بنابراین مخاطب ترجیح می‌دهد با یک هندزفری کتاب مورد نظر خود را گوش کند؛ به همین دلیل استقبال از این دست از آثار در میان مخاطبان مانند زنان خانه‌دار بیشتر بود.

مدیر پلتفرم طاقچه همچنین به موضوعات مورد علاقه مخاطبان در این مدت نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در نشر الکترونیک و نشر کاغذی تفاوت چندانی در این خصوص وجود ندارد. طی یک سال گذشته حوزه‌هایی چون ادبیات، روانشناسی و کتاب‌هایی که در حوزه موفقیت نوشته شده‌اند، سرگذشت‌نامه‌ها و... بیشترین اقبال را داشته‌اند.
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcbzsb8frhbfsp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما