چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ,21 April 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۳۸
سرپرست معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر عنوان کرد:
نقش بی بدیل رسانه ها در حل بحران ها/خبرنگاران باید از مرز اطلاع‌رسانی و دلهره‌آفرینی آگاه باشند
 
علی شعبانی گفت:خبرنگاران باید از مرز اطلاع‌رسانی و دلهره‌آفرینی آگاه باشند چراکه نبود رسانه های مورد اعتماد یا سوء مدیریت در رسانه ها، در حقیقت یک بحران را به چند بحران تبدیل می کند.
به گزارش عصرهامون علی شعبانی، سرپرست معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: رسانه ها مهم ترین رکن اثرگذار و شکل دهنده افکار عمومی و به تبع رفتار عمومی هستند و در جهان امروز، اغراق نیست اگر گفته می شود زندگی یعنی رسانه.

وی با بیان این که فلسفه آفرینش، دانستن و شناخت است، افزود: اخبار مغشوش و گمراه کننده، آدمی را در سایه روشن بیم و امید؛ اضطراب و آرامش؛ برزخ مرگ و زندگی، به رنجی مضاعف معذب می کند.

سرپرست معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر تصریح کرد: انسان امروز، برای احساس زندگی( رسیدن به آگاهی)، در همه حال، بی تابانه جویای خبر است و از نظر دکتر ساروخانی، «مهم ترین مساله در تاثیر بر افکار عمومی، اقناع است.

وی اضافه کرد: اقناع فرآیند طبیعی، مستدل، عقلایی، عاطفی و قلبی- پذیرش اندیشمندانه و درونی پیام است.

شعبانی خاطرنشان کرد: پیام رسانه ها باید مخاطب را متقاعد، حس اعتماد و قدرت تصمیم گیری را تقویت و باعث یادگیری(تغییر رفتار) در او شود و انتظار این سطح اثرگذاری در مخاطب، مستلزم تعهد و مسئولیت رسانه در قبال پیام و خبر است.

وی عنوان کرد: دستاورد رسانه، یک محصول تعاملی است، در حقیقت افکار عمومی آماج سیل اطلاعات درست و نادرست رسانه های رسمی و غیر رسمی است و در کنار آن ها، به فیض وجود فضای دیجیتال و امکان خود خبرنگاری و تولید محتوا، روزانه میلیاردها داده ارزیابی نشده از سوی کسانی که به سیستم های هوشمند دسترسی دارند، روانه شبکه ها می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: آشفته بازاری از چیستی، چرایی، روش های مقابله، واکنش ها و دارو و درمان نسبت به این بلای ناشناخته، به وجود آمده و به تبع این وضع، فرصت طلبان بی تعهد عرصه تولید و عرضه، چه ماهی ها که از این آب گل آلود، صید می کنند.

وی اضافه کرد: در این بحران نیز، عدم همزبانی متخصصان دین، علم و سیاست، مشکل را پیچیده تر و اشک خیلی ها را درآورد و برابر اخبار بیش از 300 نفر در کشور بر اثر مصرف متانول ناشی از اطلاعات غلط منتشره در افواه عمومی، فوت شدند و حجم بالایی از مواد ضدعفونی تقلبی داد و ستد شد و بسیاری مردم اخبار را جدی تلقی نکردند و از سفرها، مراسمات و جشن و دور همی ها نگذشتند و بر آمار مبتلایان افزوده شد و در موضوع ضرورت یا عدم ضرورت قرنطینه، فاصله گذاری اجتماعی( فیزیکی)، استفاده از لوازم پیش گیری از قبیل ماسک و دستکش، نحوه ضدعفونی در منزل و خارج از آن دیدگاه های گوناگون بسا متناقض در رسانه ها نشر یافت.

خبرنگاران باید از مرز اطلاع‌رسانی و دلهره‌آفرینی آگاه باشند

شعبانی گفت: ناشناخته بودن بیماری و به طبع، راه های پیشگیری از شیوع بیش تر آن و ناهماهنگی سرعت اعلام دیدگاه های تخصصی با شتاب رسانه ها در اطلاع رسانی، باعث ارزیابی، داوری و اطلاع رسانی های غیر کارشناسی با هدف ایجاد حساسیت، واکنش سریع مردم شد و دوگانگی رفتاری و آشفتگی ذهنی و روانی را میان مردم دامن زد.

وبا بیان این که برنامه ریزی برای مدیریت افکار عمومی لازم است، تصریح کرد: با توجه به رسانه های گوناگون شبکه ای، زنجیره ای جهانی و گروهی با اهداف و نیت های متفاوت، اگر اطلاع رسانی و هدایت منسجم و اطمینان بخش افکار عمومی در سطح ملی مدیریت نشود، پیامدهای سنگین و خسارت بار نامحتمل نیست.

به گفته سرپرست معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر، رسالت رسانه ها با ارایه اخبار و آگاهی بخشی درست، به تامین اعتماد و آرامش مردم کمک می کند و در فقدان رسانه های معتبر، فرصت طلبان و سود جویان با ارائه اطلاعات گمراه کننده، به جان و مال مردم آسیب زده و هزینه سازی می کنند.

وی خاطر نشان کرد: نبود رسانه های مورد اعتماد یا سوء مدیریت در رسانه ها، در حقیقت یک بحران را به چند بحران تبدیل می کند بحران های کرونا، بحرانی مدیریت اطلاعات و مدیریت سیستم های اطلاع رسانی صحیح، مشکلات اجتماعی، بازار و مدیریت توزیع خدمات که در صورت عدم اقدام به هنگام، آثار سوء آن بر معیشت و اقتصاد، می تواند موجب گسست های پر نشدنی شود.

این مقام مسئول گفت: لزوم هدایت رسانه ای افکار عمومی ایرانیان برای حفظ همدلی و سلامت ملی همگانی، مورد تاکید اغلب صاحبنظران از جمله چهل تن از چهره های ماندگار کشور بود.

وی گفت: در میدان بحران ها و حوادث که ریسک اشتباه، برای انسان ها شاید موجب پیامدهای جبران ناپذیر شود، رسانه هایی معتبر هستند که با ارائه اخبار و پیام های دقیق و اعتماد برانگیز، ایفای رسالت می کنند.

شعبانی بیان کرد: آگاهی بخشی درست و به موقع، همدلانه و مسئولانه، برای حفظ خود و دیگران تعهد، کارکرد و اثربخشی رسانه ها را در بحران ها می توان سنجید.

انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۵۶۴۲


ارسال