تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۶
سیستان و بلوچستان نیز دارای مذاهب شیعه و سنی است که هر کدام آداب و رسوم ویژه ای برای برگزاری مراسم مذهبی خود دارند، فرهنگ ها و آیین های ویژه ماه مبارک رمضان، محرم و صفر، عزاداری ها و جشن های مذهبی، مساجد و معماری آن ها نمونه هایی از آیین های ویژه برای توسعه گردشگری مذهبی استان است.
گردشگری مذهبی؛ ظرفیتی بکر برای معرفی آیین های دینی/ وقتی میراث معنوی راهگشای توسعه سیستان و بلوچستان می شود
به گزارش عصرهامون، صنعت بزرگ گردشگری بخش‌های مختلفی را در بر می گیرد، شاخه هایی که هر کدام می تواند سبب توسعه این صنعت شود و ارزآوری داشته باشد.

در سال های اخیر گردشگری مذهبی به عنوان یکی از شاخه های این صنعت توسعه زیادی داشته و توانسته است گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

گردشگری مذهبی مکان ها، آثار، سنت‌ها و مراسم‌های مذهبی مختلف مربوط به ادیان و مذاهب مختلف را در سراسر دنیا تشکیل می دهد و به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری تبدیل شده است.

گردشگری مذهبی را نمی‌توان با کلمه‌زیارت جایگزین کرد، زیرا در زیارت شما به قصد زیارت به مکان مقدس مذهبی دین خود می‌روید، اما در گردشگری مذهبی ممکن است یک مسلمان برای بازدید از کلیسای تاریخی به شهر دیگری سفر کند.

در گردشگری مذهبی هدف از سفر صرفا زیارت و انجام اعمال مذهبی نیست و طیف گسترده‌تری از سفرهای مذهبی را شامل می‌شود، حضور در کنفرانس مذهبی، رویدادهای فرهنگی مذهبی و اجرای کنسرت موسیقی مذهبی نیز جزو گردشگری مذهبی محسوب می‌شود.

این شاخه ار گردشگری به دلیل جذابیت و معرفی ناشناخته ها در ادیان و مذاهب دارای طرفداران زیادی است و می تواند فواید زیادی هم داشته باشد، افزایش درآمد مردم محلی و ورود ارز به کشور، ایجاد فرصت‌های شغلی به ویژه برای افراد بومی، رونق صنایع دستی از مهم ترین فواید توسعه این شاخه از گردشگری است.

علاوه بر آن جذب سرمایه‌‌‌گذاران داخلی و خارجی، بهسازی و توسعه تاسیسات زیربنایی، توسعه‌ منطقه ‌ای و توسعه‌ فعالیت ‌هایی مرتبط با گردشگری نیز از دیگر فواید این شاخه است.

سیستان و بلوچستان نیز دارای مذاهب شیعه و سنی است که هر کدام آداب و رسوم ویژه ای برای برگزاری مراسم مذهبی خود دارند، فرهنگ ها و آیین های ویژه ماه مبارک رمضان، محرم و صفر، عزاداری ها و جشن های مذهبی، مساجد و معماری آن ها نمونه هایی از آیین های ویژه برای توسعه گردشگری مذهبی استان است.

از دیگر سو، مردم این استان از گذشته های دور یکتا پرست بودند و اعتقاد به زرتشت تنها پیامبر ایرانی داشتند که در اسناد و مدارک باستانی بارها و بارها بر این موضوع تاکید شده است و همین امر هم می تواند در توسعه این شاخه از گردشگری در استان نقش داشته باشد.
 

 
یکتاپرستی باستانی مردم سیستان و بلوچستان

محمدعلی ابراهیمی، پژوهشگر میراث فرهنگی و کارشناس مردم شناسی در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: سيستان و بلوچستان در زمينه دین ومذهب جايگاه ويژه اي دارد، بررسي باستان شناساسان در شهر سوخته سيستان و اسپيدژ بلوچستان نشان مي دهد ساكنان اين ديار يكتا پرست بوده واعتقاد به زندگي پس از مرگ داشته اند.

وی ادامه داد: در گورستان پيش از تاريخ سايت جهاني شهر سوخته و گورستان سایت باستانی بمپور و گورستان هاي ديگر پيش از تاريخ استان قبور وانواع شيوه هاي تدفين واشيا دفن شده با اجساد گوياي این مطلب است.

پژوهشگر میراث فرهنگی اظهار کرد: در دوره هاي بعدي نيز مصاديق مذهبي را مي توان ديد، به طوريكه در جای جای استان گورهای دخمه ای و آتشكده هایی از دوره زرتشت يگانه پيامبر ايرانی دیده می شود که ادامه زندگي و ترويج دين خود را در سيستان و برفراز كوه خواجه اوشيدا انجام می داد.

ابراهیمی گفت: كوه رستم يا خواجه از ظرفيت هاي شاخص دینی منطقه به شمار می رود كه يكی از آنها گردشگری مذهبی است تقدس اين كوه در اديان مسيحيت، زرتشت، اسلام و یادمان هایی از زرتشت در بلوچستان می تواند عاملی برای جذب گردشگران زرتشتی و مسيحی باشد و رونقی به منطقه بدهد.

وی تصریح کرد: درياچه هامون نيز برای زرتشتيان و مسلمانان از جايگاه مقدسی برخوردار است، آتشكده كركويه، آتشكده كله كنگ، مقابر جالق مساجد اهل سنت و شیعه، بقعه ها نيز ازجمله جاذبه های مذهبی استان است.

دارالولایه و محبت عمیق به اهل بیت پیامبر (ص)

کارشناس مردم شناسی عنوان کرد: از مباحث مرتبط با موضوع، دارالولايه بودن سيستان است در متون تاريخی آمده است مردمان این دیار همواره به همان آيين بودند كه حضرت ابراهيم وآدم (ع) بودند و برای شكر خدا نماز می خواندند.

ابراهیمی اظهار کرد: آن ها با ورود لشكر اسلام وقتی حقانيت دین مبين اسلام را دريافتند آن را پذيرفتند و پس از آن نيز پيرو راستين ائمه بودند، هيچگاه سب مولا علی (ع) را نگفتند و به خونخواهي امام حسين (ع) نيز عليه حكومت ظلم شورش کردند.

وی تصریح کرد: مدت ها بعد نيز يعقوب ليث صفاری اولين حكومت رسمی عليه خلفای جور را تشكيل داد و مساجد و حوزه های علميه را در منطقه داير کرد كه بقايای آن در شهر زرنج و زاهدان كهنه خود می تواند جاذبه گردشگری مذهبی باشد.

پژوهشگر میراث فرهنگی ادامه داد: يكی از اولين مكاتب درس حوزوی در منطقه شيب آب زابل روستای ده آخوند توسط علمای بزرگ سيستانی در کنار مکتب خانه های متعدد در بلوچستان داير شد که در طول تاريخ نيز مفاخر دينی زيادی از اين منطقه رشد پيدا كردند.

ابراهیمی گفت: آيت الله شهيد مطهری، شهيد طباطبايی، آيت الله سيستانی، آيت الله بختياری، آخوند ملاعلی، مولوی عبدالعزیز و شهدا گرانقدری همچون سرداران شهيد ميرحسينی، خدری، عالی، حسین بر، اسماعیل زهی و شهدای معاصر كه با خون خود درس وفاداری دادند.


میراث معنوی، مکان ها و مشاهیر مذهبی در سیستان و بلوچستان

وی ادامه داد: همچنين مواريث معنوی مكتوب از جمله ترجمه اولين قرآن به گويش محلی كه قرآن قدس نام دارد، برگزاری مراسم مذهبی، عزاداری محرم، تعزيه، رمضان خوانی و مراسم مذهبی بلوچستان نشانه ای از اهميت مذهب و اعتقاد به ائمه اطهار دراستان است.

کارشناس مردم شناسی گفت: از همين روی در این خطه مکان های مقدسی تحت عنوان زيارتگاه، بقعه و آرامگاه ايجاد شده است كه مورد زيارت مشتاقان وعلاقه مندان استان به ائمه مطهر است.

ابراهیمی بیان کرد: اماكن مذهبی تاريخی استان مانند مساجد روستاهای زابل در افغانستان و ايران، مسجد روستای دولت آباد، حسينيه چلنگ، مسجد و حسينيه ارگ كيخا  و مسجد دزک، مسجد فیض رحمان، و حسینیه آل رسول نمونه ای از مکان های مذهبی سیستان و بلوچستان است.

وی اظهار کرد: مساجد شهری مانند مسجد حكيم، مسجد شريفی، مسجد جامع خاش و قدمگاه ها و بقعه ها مانند بی بی دوست، خواجه مهدی، آسيابان، پير سوز، شاهزاده اسماعيل، حضرت عباس (ع)، بی بی حور، بقعه شیخ حسن در خاش، زیارتگاه سید مهدی کنارک و آرامگاه غلامرسول چابهار و... اماکن مذهبی استان هستند.

پژوهشگر میراث فرهنگی ادامه داد: مكتب خانه ها و حوزه های علميه قديمی، مقبره ها، گورستان های قديمی و گوردخمه های زرتشتی، آثار تاریخی واسطوره ای مانند كوه خواجه يا اوشيدا محل زندگی زرتشت، گور زرتشت در دهانه غلامان، درياچه هامون مقدس، آتشكده های اوشيدم، كركويه، كله كنگ و مقابر جالق هم از آثار باستانی و تاریخی مذهبی و دینی سیستان و بلوچستان است.

ابراهیمی گفت: ميراث معنوی و مشاهير مذهبی استان از جمله حريز ابن عبدالله اولين فقيه شيعه، زرتشت، شهيد مطهری، شهيد طباطبايی، شهدای شاخص جنگ تحميلي و انقلاب اسلامی، بزرگان دين نظیر آيت الله سيستانی، يادمان شهدای گرانقدر ميرحسينی، خدری، عالی، مولوی اسماعیل زهی، يادمان شهدای تاسوكی و ... نمونه ای از میراث معنوی این استان است.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjxmevvuqetaz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما