تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۰
معاون پیشین وزیر آموزش و پرورش با تصریح بر اینکه در انتخاب وزیر آموزش و پرورش دیگر دولت فرصت آزمون و خطا ندارد، تصریح کرد: ما ایدئولوژیست صرف و تئوریسین نمی خواهیم، بلکه وزیری نیاز داریم که بتواندکار بر زمین مانده ۸ سال گذشته را چند قدم جلو ببرد.
«رزومه قوی آموزشی» و «مقبولیت در جامعه معلمی» دو رکن اصلی انتخاب وزیر/۸ سال کار نکرده، بر دوش وزیر آموزش و پرورش دولت بعد
به گزارش عصرهامون دکتر ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره نخستین و مهمترین خصوصیتی که دولت آینده برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش باید مد نظر قرار دهد گفت: در شرایطی که آموزش و پرورش در این بازه زمانی در آن به سر می‌برد و به رغم با چالش هایی که امروزه این وزارتخانه با آنها دست به گریبان است؛ انتخاب وزیری برای هدایت این وزارتخانه عریض و طویل با وسواس، ریزبینی و حساسیت های خاص باید صورت بگیرد؛ چرا که چالش های بسیار جدی و بسیار مهمی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که دولت آینده باید توجه ویژه‌ای به رفع این چالش‌ها و مشکلات داشته باشد.
 
کمبود ۴۰۰ هزار نیرو در این وزارتخانه
 
وی در ادامه با اشاره به برخی از چالش های مهم و اساسی در وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: اولین و مهمترین چالش آموزش و پرورش کمبود ۴۰۰ هزار نیرو در این وزارتخانه است؛ گذشته از آن رفع انتظارات شغلی و معیشتی معلمان و بر زمین ماندن اجرای صحیح و درست سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش از دیگر چالش های جدی این حوزه است که دولت آینده باید با درک درست و صحیحی از این چالش ها خدمتی نوین را آغاز کند.
 
دیگر وقت آزمون و خطا نیست/ رزومه قوی آموزشی و مقبولیت در جامعه معلمان
 
 
 
 
این کارشناس نظام آموزشی در ادامه با تصریح بر این نکته که بنده معتقدم به هیچ عنوان دیگر وقت آزمون و خطا نیست؛ گفت: ما باید وزیری را بر کرسی وزارت بنشانیم که اولاً کارنامه موفق و مسبوق به سابقه ای در وزارت آموزش و پرورش داشته باشد؛ دوماً از میزان محبوبیت و مقبولیت در بدنه وزارت آموزش و پرورش و جامعه معلمان برخوردار باشد.
 
 
در انتخاب وزیر نباید به دنبال عناوین دهن پر کن باشیم
 
وی اضافه کرد: اگر ما به دنبال مشارکت و آرام کردن کاری معلمان هستیم باید به انتخاب وزیر نگاه ویژه‌ای داشته باشیم؛ اما عکس این الزام اگر به انتخاب فلان استاد دانشگاه بسنده کنیم که مثلا در حوزه برنامه درسی و علوم تربیتی یا تعلیم و تربیت علامه است، قطعاً قافیه را باخته‌ایم؛ ما نباید به دنبال عناوین دهن پر کن باشیم.
 
 
وزیر باید کار بر زمین مانده 8 سال گذشته را جلو ببرد
 
سحرخیر در ادامه متذکر شد: ما وزیر می خواهیم و در حال حاضر نیازی به ایدئولوژیست صرف نداریم. در حال حاضر تئوریسین نمی‌خواهیم؛ آموزش و پرورش در حال حاضر کسی را می‌خواهد که به طبقه بندی نظام آموزشی در وزارت آموزش و پرورش آشنا باشد. وزیر باید ساختار آموزش را بشناسد و بتواند کار بر زمین مانده ۸ سال گذشته را چند قدم به جلو ببرد.
 
 
وزیر باید در آموزش و پرورش سابقه خدمت داشته باشد
 
وی افزود: گاهی شنیده می‌شود که مثلاً فلانی را بیاوریم که تئوریسین است؛ واقعاً اگر چنین رویکردی در انتخاب وزیر آموزش و پرورش در پیش گرفته شود، آموزش و پرورش فاتحه اش خوانده است؛ چرا که اگر بهترین استاد تمام هیئت علمی دانشگاه‌ها را هم بیاوریم، فارغ از اینکه این فرد حتی  یک روز دوره های آموزشی آموزش و پرورش را ندیده باشد، نمی تواند به پیشرفت آموزش و پرورش و رفع معضلات و مشکلات و چالش‌های پیش روی این وزارتخانه هیچ کمکی کند.
 
معاون سابق آموزش متوسطه در ادامه یادآور شد: وزیر حداقل باید مدیرکل چند استان بوده باشد. چند سالی کار در ستاد را تجربه کرده باشد. ساختار آموزش و پرورش را بشناسد و بتواند در کارهایش موفق باشد این مواردی که ذکر کردم نیازهای حداقلی در انتخاب وزیر است.
 
 
 
 
وی با ذکر مثالی ادامه داد: اسم می‌برم، اما در دوره اصلاحات به آقای در آموزش و پرروش پستی دادند و جایی از او سوال کرده بودند که چطور وزیر آموزش و پرورش شده و ایشان گفته بود: من ۱۲ سال در آموزش و پرورش درس خوانده‌ام؛ خب اگر قرار به درس خواندن 12 ساله در آموزش و پرورش باشد که همه ما می توانیم وزیر شویم.
 
 
رزومه قوی و محبوبیت در دولت دو رکن اساسی انتخاب وزیر
 
سحرخیز در جمع بندی اظهاراتش افزود: بنابراین با دو ویژگی که در بالا عرض کردم، یعنی یکی رزومه و سابقه کار موفق در بدنه آموزش و پرورش(که اصل مهمی برای برقراری ارتباط معلمان با چنین وزیری است) و دوم برخورداری از مقبولیت و محبوبیت اجتماعی که در واقع این خصوصیت برای وزیر سرمایه مهمی است که به کمک او بیاید تا بتواند در هیئت دولت نظرات و حرف هایش را به کرسی بنشاند. لذا اگر وزیر انتخابی در دولت آینده دو شرط بالا را داشته باشد، می تواند تاثیر بسیار مهمی در رفع و رجوع مشکلات موجود در وزارت آموزش و پرورش را داشته باشد.
 
انتهای پیام /
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcaaon6y49nea1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما