سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ ,28 September 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۹
​بحران های مالی کووید ۱۹همچنان ادامه دارد؛
تازیانه های کرونا بر پیکر اقتصاد نیمه جان موزه داری/ درآمد موزه ها با کاهش شدید مواجه شد
 
یک وجه از موزه‌داری گردشگری و بازدید است که از سال گذشته با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی حوزه گردشگری بازدید از موزه‌ها و این وجه از موزه داری نیز تعطیل شد و همین امر سبب کاهش شدید درآمد موزه ها به ویژه موزه های خصوصی شده است.
به گزارش عصرهامون؛ شیوع کرونا در ۶۰۰ روز گذشته بسیاری از شاخه های اقتصادی را فلج کرد، کسب و کارهای زیادی را به تعطیلی کشاند و آسیب های معیشتی زیادی را به خانواده های وارد کرد. 

در این میان اقتصاد در شاخه های مختلف گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی هم با چالش رو به رو شد، به طوریکه با هر بار خیز مجدد کرونا بسیاری از فعالیت های مربوط به آن ها تعطیل می شد.

کاهش سفر و در پی آن گردشگران داخلی و خارجی، میزان بازدید از مکان های گردشگری و آثار باستانی را با چالش جدیدی رو به رو کرد و در پی آن اقامتگاه های بومگردی که به تازگی احداث شده بودند و قرار بود از سفر گردشگران درآمدزایی کنند ضررهای زیادی را متحمل شدند. 

علاوه بر این ها بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی هم به دلیل شیوع کرونا مشتریان حضوری خود را که اغلب گردشگران بودند از دست دادند.

در کنار آن می توان به کاهش چشمگیر آمار بازدیدکنندگان از موزه ها هم اشاره کرد، گردشگرانی که می توانستند با حضور در موزه ها برای این حرفه درآمدزایی کنند، نیامدند و از این رو موزه ها هم با افت شدید درآمد از زمان شیوع کرونا روبه رو شدند. 

علاوه بر آن تعطیلی اجباری موزه ها هم موزه داری را با چالش رو به رو کرد و همین امر سبب شد آمار بازدیدکنندگان از موزه ها بیش از گذشته کاهش داشته باشد.

آسیب ۷۰ درصدی کرونا به موزه ها

محمدعلی ابراهیمی، رئیس گروه سرمایه گذاری وگردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: یک وجه از موزه‌داری گردشگری و بازدید است که از سال گذشته با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی حوزه گردشگری بازدید از موزه‌ها و این وجه از موزه داری نیز تعطیل شد.

وی عنوان کرد: خسارت وارده از نبود بازدیدکننده و گردشگر در برخی از موزه‌ها که بیشترین تمرکز آن ها بر روی بازدیدکنندگان بود و حتی در شهرهای گردشگر پذیر بیش از سایر موزه‌هاست و افزون بر ۷۰ درصد موزه‌ها از این حوزه آسیب دیدند.

این مقام مسئول گفت: البته نباید فراموش کرد که تعداد بازدید گردشگران خارجی در دوران شیوع کرونا صفر است و این میزان خسارت در حوزه بازدیدکنندگان داخلی وارد شده است.

رئیس گروه سرمایه گذاری وگردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: حتی بعد از بازگشایی موزه‌ها و اعمال پروتکل‌های بهداشتی، با ادامه روند باز و بسته شدن موزه‌ها، به نوعی می‌توان گفت اعمال پروتکل‌ها به فراموشی سپرده شد و تنها بالا بردن سطح بازدیدها مدنظر قرار گرفت.

ابراهیمی افزود: نباید فراموش کرد که برخی از ارگان‌ ها مانند وزارت میراث فرهنگی در بودجه‌های سالانه خود کسب درآمد از محل بازدید از موزه‌ها را نیز در نظر گرفته‌اند و اکنون به دلیل نبود بازدیدکننده متضرر شده‌اند. 

وی ادامه داد: در شرایط شیوع ویروس کرونا و تعطیلی موزه‌ها حتی به نوع کارکرد و فعالیت موزه‌ها برای تعطیلی یا عدم تعطیلی آن توجه نشد و تنها با در نظر گرفتن نام موزه در حوزه مشاغل از سوی ستاد ملی کرونا، از واژه باز یا بسته بودند برای تمام موزه‌ها استفاده شد.

موزه های خصوصی بیشتر متضرر شدند

این مقام مسئول بیان کرد: باید اقرار کرد که به موزه‌های خصوصی کمتر توجه شد یا حتی دیده نشدند، حتی به شیوه‌های جدید موزه‌داری و پایدار کردن آن نیز فکر نشد.

رئیس گروه سرمایه گذاری وگردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: حدود ۱۷۰ موزه خصوصی در کشور و سه مورد در سیستان و بلوچستان فعال هستند.

ابراهیمی ادامه داد: در شرایط شیوع کرونا و بسته بودن و عدم فعالیت این موزه‌ها باید گفت؛ باتوجه به آنکه هیچ‌گاه در حوزه موزه‌داری به اجماع صنفی دست پیدا نکردیم و کانون یا انجمن خاصی در حوزه موزه‌های خصوصی در کشور فعال نیست نمی‌دانیم چه تعداد موزه خصوصی مجوز دریافت کرده‌اند و دایر شده‌اند.

وی تصریح کرد: از این رو نمی‌دانیم که موزه‌های خصوصی در دوران شیوع کرونا چه میزان ضرر دیده‌اند، زیرا هیچگاه در این خصوص شفاف‌سازی نشده است، البته بسیاری از این موزه‌های خصوصی از گذشته نیز متضرر بوده‌اند.

این مقام مسئول عنوان کرد: تعداد بازدیدکنندگان از موزه های استان در طول سال به ۳۰ هزار نفر و درآمدزایی ۳۰ میلیون تومان نمی رسد که شیوع کرونا همین آمار و درآمدزایی اندک را نیز کاهش داده است.

ابراهیمی عنوان کرد: توجه وعلاقه مردم استان برای بازدید از موزه ها در سطح به شدت پایینی قراردارد که نیاز به برنامه ریزی واقدام جدی دراین زمینه در حوزه تغییر محتوا و جذاب کردن موزه ها، تبلیغات و بازاریابی مناسب، معرفی و آموزش و بروزرسانی و مخاطب سنجی و ... است.

انتهای پیام/ 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۴۱۵۴۲


ارسال