شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ,16 October 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۴
همکاری مردم و تولیدکنندگان شرط پیشرفت صنعت لوازم خانگی
 
با توجه به‌ منع ورود لوازم‌خانگی از سوی رهبر معظم انقلاب، تولیدکنندگان فعال در این‌حوزه، وظایف سنگینتری را به‌ دوش خواهند کشید. واحدهای تولیدی باید علاوه بر تامین بازارهای‌ داخلی کشور درصدد ورود به بازارهای‌ بین المللی باشند. فرصت فراهم‌ شده برای تولیدکنندگان، در کنار سختی‌‌ها، فرصت‌های بسیاری را ایجاد خواهد کرد. حال باید دید که تولیدکنندگان چه وظایفی‌ را در اولویت خود قرار می‌دهند و از فرصتهای پیش آمده چگونه استفاده می‌کنند.
به گزارش عصرهامون  درخصوص فرمان‌رهبری مبنی‌بر ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی از کره‌جنوبی و فرصت‌های پیش آمده برای تولیدکنندگان‌داخلی، عبدالحمید شیخی، اقتصاددان، در گفت‌و‌گو با اکو انتخب اظهار کرد: حجم بازار کشور بسیار اندک است. اگر بازار، به عنوان قابل‌ دسترس‌ترین محل برای میدان دادن به تولید داخلی کشور شناخته نشود، تولید کشور آسیبهای فراوانی را خواهد دید.
بازار داخلی باید محل‌امتحان ذائقه مردم باشد
وی افزود: بازار ما باید محل عرضه‌ ابتدایی کالای داخل قرار گیرد تا تولید به کیفیت بالای خود برسد و به قیمت تعادلی نزدیک‌شود که مسیری برای ورود به بازار منطقه، بازار قاره‌ای و بازار بین المللی است. بازار کشور می‌بایست محل امتحان ذائقه مردم قرار گیرد تا فن تاثیر دادن سلیقه‌های ملل مختلف را به دست بیاورد و ظرفیت بین‌المللی را برای تولید داخلی ایجاد کند.
شیخی ادامه داد: کشورهای قطب صادرات لوازم‌خانگی به طورکامل همین مراحل را طی کردند. شاخصه‌هایی همچون کیفیت بالا، میزان تولید گسترده و قیمت پایین موجب شد تا بازارهای جهان را فتح کنند. در چند دهه اخیر به علت وجود موانع حمایتی، محدودیت‌های وارداتی، محدودیت تعرفه‌ای و با موانع غیرتعرفه‌ای توانستند سیاست‌های تسلط بر بازارهای درحال توسعه را پیش‌ بگیرند. آن‌ها قصد دارند مازاد محصولات خود را به کشورهای جهان سوم بفروشند تا ارزش افزوده‌ای تمام و کمال به دست خودشان برسد و کشورهای درحال توسعه، همچنان دچار عقب ماندگی شوند و روند روبه جلویی را طی نکنند.
همکاری دولت و مردم برای پیشرفت صنعت‌داخلی
این اقتصاددان بیان‌ کرد: ایران هم باید از تاریخ تجارت عبرت بگیرد و نسخه‌ای که غربی‌ها برای کشورهای خود اجرایی کردند را در داخل کشور پیاده‌سازی کند. در سه سال اخیر هم تجربه نشان داد که صنایع داخلی از توانایی لازم برخوردار هستند و می‌توانند خود را همتراز سطح بین المللی قرار دهند و حتی از آن‌ها پیشی هم بگیرند. پس نیازمند به هم افزایی و همکاری و مشارکت قطب‌های دولت و مردم هستیم یعنی مردم کالای ایرانی خریداری کنند و دولت هم وظیفه دارد حمایت های گسترده‌ای از واحدهای تولیدی داخلی انجام دهد.
وی درخصوص وظایف تولیدکنندگان بعد از ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی از کره‌جنوبی گفت: واحدهای تولیدی تمام تلاش خود را برای کاهش هزینه تمام شده تولید و قیمت عرضه‌ی بازار انجام دهند تا مصرف کننده علاوه بر مقایسه قیمت کالای داخلی و خارجی به‌ جمع بندی رسد که کیفیت، قیمت، سفارش محوری و فناوری پیشرفته هم در کالای ایرانی وجود دارد.
شیخی درخصوص ورود بخش خصوصی در بازار لوازم‌خانگی و فضای رقابتی موجود در این بازار اظهار کرد: در ابتدا باید ورود هر نوع کالای خارجی به این بازار، ممنوع شود زیرا اگر صنعتی درحال ظهور و نوپا باشد، به علت نابرابری شرایط نمی تواند از همان نقطه‌ آغاز با یک صنعت بلوغ یافته رقابت کند. از دیدگاه اقتصاد اسلامی ایجاد رقابت درشرایط نابرابر، ظلم به ضعیف و کمک به قدرتمند است.
این اقتصاددان افزود: پس از ایجاد شرایط برابر، واردات کالای خارجی به داخل کشور دیگر معنایی‌ ندارد. تولیدکنندگان‌ داخلی باید به این فکر باشند که مازاد تولید خود را برای بازار سایر کشورها آماده کنند و فکر ایجاد رقابت با کالاهای خارجی در سر آن‌ها نگذرد بلکه توپ را در زمین خارجی ها بیاندازند. به‌ این معنا که کیفیت و تولید داخلی را افزایش دهند تا رقابت در بازار سایر کشورها ایجاد شود.
وی توضیح داد: ما باید از تولید داخل‌کشور حمایت کنیم تا از نردبان ترقی بالا برویم و قله‌ای بالاتر از قله‌ی غربی‌ها برای کشور خودمان پیش‌بینی کنیم. ایران هم برخلاف کشورهای غربی به هیچ عنوان لگد به این نردبان نخواهد زد.
شیخی در پایان گفت: وزارت امورخارجه هم وظیفه دارد که فرصت بازارهای اقتصادی آسیا به ویژه همسایگان و آفریقا را شناسایی کند زیرا این کشورها به دنبال روزنه ای از ارتباط اقتصادی با کشورهای دیگر هستند و تمایل ندارند به کانالی خاص وابسته باشند. ما باید در اندیشه شناسایی بازارهای دنیای پیرامون خود باشیم تا زمینه رشد و شکوفایی صنعت داخلی کشور را فراهم کنیم.
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۴۲۴۱۲


ارسال