تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۰
علیرضا اصغری حسامیه با اشاره به رواج خرافات از فضای مجازی تا زندگی حقیقی، گفت: ترویج حرف های بی پایه و اساس منجر به تضعیف دینداری مردم می شود و جوانان و نوجوانان ما را با بحران هویت دینی مواجه خواهد کرد.
رواج خرافات از فضای مجازی تا زندگی حقیقی/بحران هویت دینی جوانان و نوجوانان؛ رهاورد خرافه گرایی
حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه، کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: خرافات در لغت به معنی باورهای باطل است، باور هایی که ریشه عقلی ندارد، بی اساس بوده و نزد عقلای بشریت پذیرفته نیست، علت گرایش به آن گاهی ضعف شخصیتی انسان ها و برخی مواقع خلاهایی در هویت فرد است.
 
وی ادامه داد: حتی گاهی در یک جامعه مشاهده می کنیم که برخی از مردم برای پر کردن این خلاها به حرف های بی پایه و اساس و دور از عقل روی می آورند، نسبت به جامعه ای که اهل اندیشه باشند، خرافات کم و زیاد دارد و بین انسان های عاقل و فهیم پذیرفتن آن کمرنگ‌تر است، اگر جامعه ای رشد عقلی داشته باشد، شیوع این مباحث در آن کمتر خواهد بود.
 
این کارشناس اضافه کرد: ما نباید عقل خودمان را معیار سنجش قرار دهیم، چون بعضی امور در بین عقلا پذیرفته بوده یا برخی دارای حکمت خاصی است که شاید عقل فردی به آن نرسد، مثل بسیاری از درمان‌های پزشکی و امور عبادی و معنوی و ماورایی که در این عالم وجود دارد و علما اهل علم و فن از آن مطلع هستند.
 
گرایش به دینداری صحیح؛ مانع اصلی شیوع خرافات
 
وی با تاکید بر این که ملاک تعریف خرافه عقل فرد نیست، بلکه عقل سالم بشری و افرادی است که خبره هستند، اظهار کرد: یکی از عوامل پیدایش خرافات و شیوع آن ضعف در دینداری مردم است، اصلی ترین هدف انبیای الهی مبارزه با خرافات بوده، رسول مکرم اسلام (ص) در روایتی که مرحوم مجلسی و دیگران آن را نقل کردند، می‌فرمایند من برای این آمدم که قدرت فکری بشر را تقویت و با هرگونه خرافات به هر رنگی که باشد مبارزه کنم.
 
 
اصغری حسامیه افزود: در سوره مبارکه کهف هم داریم که خدا از زبان پیامبر (ص)، می‌فرماید هیچ وقت از ابزار گمراه کننده برای پیشرفت اهداف خود استفاده نمی‌کنم، یعنی اگر خرافات به پیشرفت اسلام کمک می کرد، باز هم پیامبر (ص) حاضر به استفاده از آن نبودند، لذا وجود دین و گرایش به دینداری صحیح یکی از موانع اصلی و مهم شیوع خرافات در جامعه است.
 
خرافات و بیماری کرونا
 
به گفته وی، تاریخچه خرافات به تاریخ زندگی بشریت بر می گردد، از روزی که بشر زندگی اش را شروع کرد، با روی آوردن به موهومات به بسیاری از مسائل که از آن اطلاع پیدا نمی‌کرد، پاسخ می داد، اما در طول تاریخ بشریت هرچه که جلوتر آمدیم، این خرافات رنگ واقعیت به خود گرفتند، ریشه‌دار، محکم و حتی متنوع شدند، به حدی که ما امروز درباره بیماری ها و اتفاقات جدیدی مثل ویروس کرونا، حرف‌های بی‌پایه و اساس در خصوص تولید، پیشگیری و درمان آن می شنویم و متاسفانه عده ای هم بدون فکر و اندیشه آن را می پذیرند.
 
این خطیب افزود: یکی دیگر از معیارهای شناخت خرافه از واقعیت، مغایرت آن با دین و دستورات اصیل دینی است، ما در تعالیم دینی دستوراتی پذیرفته شده داریم، گاهی می بینیم برخی امور در جامعه شایع می شود که اصل دینی را زیر سوال می برد، با توجه به اینکه عقل تمام بشریت مخلوق پروردگار بوده و در مقابل اولیا و انبیای الهی بسیار محدود و ضعیف است، قاعدتاً اگر در برخی از مسائل دینی به کنه مطلب پی نبریم، باز هم دلیلی برای روی گردانی و مبارزه با آن اصل دینی نخواهد شد. اصول دینی به عنوان اصول پذیرفته شده از خداوند حکیم، مورد پذیرش بوده و یک واقعیت است، بنابراین هیچ یک از دستورات الهی خرافه محسوب نمی شود.
 
 
برخی مسائل رایج به نام دین، دینی نیست
 
وی تصریح کرد: البته باید دقت کنیم برخی از مسائلی که به اسم دین در جامعه رایج می شود، دینی نیست و روایتی درباره بعضی امور نداریم، اما می بینیم بین مردم به عنوان یک اصل است، برخی روایات در جامعه شایع شده در حالی که پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصوم (ع) آن را نفرموده اند، آن ها افرادی هستند که می خواهند، صحبت های غیر واقعی خودشان را به اهل بیت (ع) نسبت دهند تا وجاهت پیدا کند و مورد پذیرش قرار بگیرد. باید دقت کنیم که دستورات دین و فرمایش ذوات مقدسه است یا خیر.
 
اصغری حسامیه در تبیین مواردی که در جامعه به اسم دین رایج شده است به نمونه‌هایی اشاره و عنوان کرد: روایتی در پایان ماه صفر معمولاً شایعه می شود مبنی بر این که پیامبر (ص) فرمودند هر کسی مرا به خروج از ماه صفر بشارت دهد، من او را به بهشت بشارت می‌دهم، چنین مطلبی را رسول اکرم (ص) نفرموند و این حدیث سند ندارد و روایتی نیست که از اهل بیت (ع) نقل شده باشد.
 
وی افزود: روایتی که در ایام محرم خیلی پخش کردند که امام صادق (ع) فرمودند اگر کسی سر در خانه خودش پارچه مشکی عزای سیدالشهدا (ع) را نصب کند، حضرت زهرا (س) اهل آن خانه را دعا می کند، این روایت وجود ندارد، این اقدام ها کار بدی نیست، اما اهل بیت (ع) آن را نفرموده اند و نباید درباره یک کار به این دلیل که خوب است، حدیث بسازیم تا آن را در جامعه مقبول کنیم. مومنان باید به این امور دقت کنند.
 
این کارشناس مذهبی ادامه داد: نمونه های دیگری از خرافات که در جامعه رایج شده، اعتقاد پیدا کردن به نحوست یا میمون بودن اعداد است، این موارد چیزی نیست که بزرگان دین فرموده باشند. افرادی که اظهار می کنند ۱۳ نحس است، اگر از بانکی به آن ها تماس بگیرند و بگویند که به عنوان مثال ۱۳ میلیون تومان برنده شده اند، آیا نمی پذیرند؟ بدون تردید این گونه نیست.
 
وی گفت: تجلی اسامی در اوصاف از دیگر خرافات است، این گونه نیست که اگر کسی را یوسف نامگذاری کنیم زیبا شود، عباس نامگذاری کنیم رعنا شود، یا اسم کسی را زینب بگذارند، دچار مصائب باشد، این تجلی عشق و ارادت به اهل بیت (ع) است.
 
تضعیف دینداری مردم و بحران هویت دینی
 
به گفته اصغری حسامیه، یک دسته از خرافاتی که در جامعه رایج و به صورت دست نوشته، پیامک یا در فضای مجازی منتشر و ترویج می شود، خواب هایی است برخی نقل می کنند و می گویند هر کسی این متن را دید برای ۱۰ نفر ارسال کند، چنین مواردی باعث تضعیف دینداری مردم می شود و جوانان و نوجوانان ما با بحران هویت دینی مواجه خواهند شد.
 
وی اضافه کرد: یا پیامک هایی که می فرستند و اظهار می کنند که اگر تا ساعت مشخصی ارسال شود، اتفاق خوبی می افتد، همینطور پیام هایی که در آن اعلام می شود این میزان صلوات یا سوره قرآنی خوانده شود و بسیار بازپخش می شود، دارای اشکال است.
 
تضعیف واقعیات؛ هدف پخش خرافات
 
این خطیب شهیر تصریح کرد: عده ای در مقابل پخش این خرافات به دنبال تضعیف واقعیاتی هستند، دعا یک واقعیت است اما برخی به دنبال این هستند که آن را خرافه نشان دهند و تضعیف کنند، مرگ، سوال و جواب، عدل الهی، حساب و کتاب واقعیت بوده، ولی بعضی‌ها می خواهند این واقعیت ها را نادیده بگیرند و جلوی راه خودشان را باز کنند، قرآن نیز می فرماید که اگر برخی کافر می شوند و خدا را قبول نمی کنند به این دلیل است که راهشان را برای گناه باز کنند.
 
وی اظهار کرد: برخی امور هم اصلش واقعیت بوده اما شاخ و برگش خرافه است، مانند چشم زخم که واقعیت دارد، اما این که با روش‌های دور از عقلی با آن مقابله کنند، خرافه است، واقعیتی به نام چشم زخم داریم، اما هر اتفاقی را نباید به آن ربط داد، هر درمانی برای آن نیز روا نیست و خرافاتی است که در آن گنجانده شده، در حالی که برای این موضوع درمان های واقعی داریم که بزرگان دین در روایات ذکر کرده اند.
 
اصغری حسامیه تاکید کرد: ما باید به خدا، دین، باورها و ارزش ها معتقد و مراقب باشیم که خرافاتی نباشیم،
 
انتهای پیام/


 
https://www.asrehamoon.ir/vdcaeun6049nyi1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما