تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۰
عبدالمجید شیخی گفت: بسیجیان پیاده نظام حکمرانی خوب و جان فدای نظام اسلامی هستند، آن ها در هر حادثه و رخداد مترقبه و غیر مترقبه ای در خاکریز اول و به عنوان پیش قراولان جامعه و سرمایه و لایه اجتماعی متراکمی از ارزش های متعالی شکل گرفته در دامان اسلام هستند.
بسیجیان جان بر کف در خاکریز اول خدمت به مردم و محرومیت زدایی/بسیج؛ مصداق بارز حکومت خوب و مورد توجه نهادهای بین المللی
عبدالمجید شیخی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی با گرامیداشت هفته بسیج در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: در دهه اخیر غربی ها شعاری با عنوان حکمرانی خوب را در ادبیات اقتصادی مطرح کرده اند. این مقوله ریشه در عدم موفقیت هایی دارد که در ادبیات اقتصاد سرمایه داری و کلاسیک چند دهه سعی کردند آن را به دنیای علم و حکمرانی القاء کنند تا همه کورکورانه بر اساس آن رفتار و عمل کنند. 

وی ادامه داد: ریشه طرح مسئله ای به نام "حکمرانی خوب" بر می گردد به این که عمدتا در ادبیات اقتصاد کلاسیک و عموما علوم انسانی بسیاری از متغیرها و مقولات کیفی هیچ وقت لحاظ نشده و حتی تا دو دهه قبل کسی هم حاضر به قبول این واقعیت ها نبود و کمتر فردی جرات می کرد از رشد همراه با عدالت، مسئله کارایی دولت، ارتباط اخلاق و اقتصاد و علوم انسانی صحبت کند. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: همچنین طرح مسئله حکمرانی خوب ریشه در باوری دارد که اخیرا پیدا شده، بسیاری از اقتصاد دانان می گویند اقتصاد باید متکی به اخلاق باشد، اخلاق و اقتصاد یک ارتباط فوق ارگانیک با هم دارند، حتی برخی از آنها که اعتقادی هم ندارند این باور را دارند که مطالعات بین رشته ای اخلاق و اقتصاد باید شکل بگیرد.

به گفته وی، همینطور طرح مسئله حکمرانی خوب ریشه در مقوله تعریف شده ای به نام اندازه دولت دارد، اخیرا به این نتیجه رسیده اند که اندازه دولت مطرح نیست، بلکه دولت کارآمد و حکمران خوب مطرح است و اندازه دولت خیلی نمی تواند شاخص خوبی از حکمرانی خوب باشد.

نهادسازی رکن اساسی و رکین پیشرفت جامعه

شیخی اظهار کرد: مهمتر از این موارد، این موضوع به مسئله "نهادسازی" بر می گردد که اخیرا نهادهای بین المللی هم دیدند، تجربه انقلاب اسلامی هم نشان داد که نهادسازی رکن اساسی و رکین پیشرفت در حوزه تشکیل سرمایه انسانی، توسعه و تعالی اجرایی و عملکردی است. 

وی افزود: خیلی ها عدم مداخله دولت را تحت عنوان لیبرالیسم یا اقتصاد بازار آزاد مطرح می کردند، ولی به خصوص از سال ۲۰۰۷ به این نتیجه رسیدند که دولت باید در اقتصاد دخالت کند، اگر آن را رها کند، هیچ نقطه تعادلی به وجود نخواهد آمد. این که گفته شده تعادل خود به خود اتفاق می افتد، حرف غلطی است.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که غرب از گفته ها و کرده های خودش پشیمان شده است، گفت: با توجه به این مهم در دهه اخیر در ادبیات اقتصاد و مدیریت مسئله ای به نام "حکمرانی خوب" مطرح شده است. نظام جمهوری اسلامی ایران افسانه و اسطوره حکمرانی خوب غرب را به خصوص با تشکیل نهادهای انقلابی مقدسی چون بسیج، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،جهاد سازندگی و غیره اکنون تبدیل به یک حقیقت کرده است.
 

نهادهای انقلابی؛ مصداق بارز حکمرانی خوب

وی ادامه داد: اکنون مصداق بارز "حکمرانی خوب" نهادهای انقلابی هستند که در دل آن کار و مدیریت جهادی و بسیجی صورت می گیرد، آن هم با ویژگی هایی که منحصربفرد هستند، کار برای خدا، اخلاص، نیت و عمل هماهنگ، مردمداری،ارزش مداری، پویایی، خودباوری، تلاش بی وقفه، کمک به محرومیت زدایی، مستضعفان و محرومان، ایجاد رضایت برای دیگران و رضایتمندی ناب و متعالی که در ادبیات اقتصاد و جامعه شناسی غرب چنین چیزی مطرح نیست، آن ها به نفع شخصی و این که کسی به دیگری کاری نداشته باشد، اعتقاد دارند. 

به گفته شیخی، در مکتب اسلام رعایت همسایه، محرومان، فقرا، مستضعفین و مسکینان و خدمت به آن ها عبادت محسوب می شود، لذا این مقولات در دل مظاهر تمدنی اسلامی خودش را در عمل نشان می دهد. 

وی تصریح کرد: اعتقاد و باور و عمل به این که اقتصاد و علوم انسانی باید بر پایه اخلاق بنا نهاده شود، یا مسئله اندازه دولت نه وحی منزل است و نه مسئله ای جبری، بلکه دولتی کارآمد، دلسوز و پرتلاش مطرح است، اکنون رشد را تنها عامل پیشرفت نمی دانیم، باید حتما عدالت ایجاد کنیم، بنابراین مجدد سراغ احیای جهاد سازندگی می رویم تا عدالت بین بخشی و منطقه ای و جمعیتی مانند عدالت بین شهر و روستا را ایجاد و برقرار کنیم و در روستاها توسعه رقم بخورد.

تجربه بسیج مورد توجه نهادهای بین المللی

این استاد دانشگاه گفت: رکن همه این فعالیت ها ایجاد نهادهای مبارکی مثل بسیج، سپاه، جهاد سازندگی، بنیاد مسکن و دیگر نهادهای انقلابی است که نه در حرف بلکه در عمل به این مقوله پرداختیم، به همین دلیل است که تجربه ای مانند بسیج مستضعفین یا نهاد مقدس جهاد سازندگی مورد توجه بسیاری از نهادهای بین المللی، موسسات علمی و تحقیقاتی واقع شده و حتی از ما دعوت کردند که این تجربه را به دیگران منتقل کنیم.

وی افزود: بلوک شرق حدود ۷۰ سال ادعای برقراری سوسیالیسم و کمونیسم کرد، در صدر این ادعا، ایجاد مشارکت مردمی بود، ولی خودشان اذعان و اعتراف کردند که هرگز موفق نبودند، بلکه این انقلاب اسلامی تحت هدایت ولایت فقیه بود که در قالب بسیج سازندگی، جهاد سازندگی و گروه های جهادی و تشکل های مردم نهاد و مساجد با مشارکت حداکثری مردم در حال خدمت رسانی هستند.

هفته بسیج؛ نمادی از کارایی یک نهاد سازی در دل مکتب اسلام

شیخی ادامه داد: این مشارکت جوششی از درون خود مردم است، نه گماشتگان رسمی دولتی، این نهادها از دل مردم با حداکثر مشارکت بین مردم شکل گرفتند، بنابراین هفته بسیج نمادی از کارایی یک نهاد سازی در دل مکتب اسلام و اقتصاد اسلامی و حقیقتی از"حکمرانی خوب" بر گونه اساطیر و افسانه غربی هاست. 

وی با بیان این که حضور بسیجیان در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی و ... بر خلاف مدعیان حقوق بشر، از مصادیق کارآمدی فعالیت های بسیج است، گفت: بسیجیان نشان دادند که چگونه کارآمدی نهاد سازی در دل یک ایدئولوژی برتر و متکامل امکان پذیر بوده و چگونگی آن را در عمل خود نشان داده است. 

این کارشناس افزود: بسیجیان پیاده نظام حکمرانی خوب و جان فدای نظام اسلامی هستند، آن ها در هر حادثه و رخداد مترقبه و غیر مترقبه ای در خاکریز اول و به عنوان پیش قراولان جامعه و سرمایه و لایه اجتماعی متراکمی از ارزش های متعالی شکل گرفته در دامان اسلام هستند.

انتهای پیام/ 
https://www.asrehamoon.ir/vdcd5s0foyt0o56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما