سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ,18 January 2022
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۹
حراج جمعه یا حراج عزت نفس انسانی؛
خشونت و تحقیر انسانیت، ماهیت «بلک فرایدی»/ جمعه سیاه سوغات فرنگی که دور از فرهنگ ایرانی است
 
رفتارهای دور از شان انسانی که آبروی مردم یک کشور را در جهان بر باد می‌دهد نباید الگویی برای رفتار با مشتری باشد، اگرچه هیچ گاه مردم کشور ایران تن به چنین رفتارهایی برای خرید یا گرفتن تخفیف نمی‌دهند.
به گزارش عصرهامون به نقل از جهانبین نیوز؛ بلک فرایدی یک سنت آمریکایی است که این روزها به دیگر نقاط جهان نیز تسری پیدا کرده است.
جمعه سیاه، حراج جمعه یا بلک فرایدی روز بعد از روز شکرگزاری است، یعنی آخرین جمعه ماه نوامبر که بعد از آن عملا خریدهای کریسمس آغاز می‌شوند.
اتفاقی که در جمعه سیاه رقم می‌خورد این است که فروشگاه‌های مختلف بر روی اجناس خود تخفیف‌های زیادی می‌دهند و مردم برای بهره بردن از این تخفیف‌ها مقابل مغازه‌ها صف می‌کشند تا خرید کنند.
ولع خرید آن قدر زیاد است که اتفاقات خشنی در این بین رخ می‌دهد، خشونت و جرم و درگیری عضو جدانشدنی جمعه سیاه است، ازجمله این وقایع می‌توان به 13.3 درصد جرائم مربوط به چاقوکشی، 30 درصد حوادث مربوط به زیر دست و پا له شدن، 16.7 درصد مربوط به وقایع تصادف با ماشین، 6.7 درصد دعوا و درگیری، 26.7 درصد شلیک و تیراندازی، 6.7 درصد زدن اسپری فلفل اشاره کرد.
بلک فرایدی در جامعه آمریکایی و این روزها در دیگر کشورها آنقدر اهمیت پیدا کرده است که فروشگاه ها پیش از ساعت 4 صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا پیش از آغاز شب خرید کرده باشند. 
مصرف گرایی، شاکله اقتصاد لیبرالی است که موجب تجمیع سرمایه، سرمایه‌داران می‌شود و جمعه سیاه یکی از فاکتورهایی است که به این مصرف گرایی و انباشت سرمایه در جیب عده‌ای کمک می‌کند.
بلک فرایدی نیز همچون دیگر سنت‌های آمریکایی به کشورهای دیگر صادر شده است و مردمی که بدون توجه به ماهیت آن پذیرای آن هستند سعی می‌کنن کورکورانه از این سنت‌ها تقلید کنند.
پرداخت تخفیف به مشتری در یک روز به خودی خود امری ناپسند نیست اما اینکه یک سنت خشن آمریکایی که عزت نفس افراد را هدف قرار داده است، عامل این تخفیف‌ها باشد جای بحث دارد.
نکته مهم این است که رفتارهای دور از شان انسانی که آبروی مردم یک کشور را در جهان بر باد می‌دهد نباید الگوی ما برای رفتار با مشتری باشد، اگرچه هیچ گاه مردم کشور ایران تن به چنین رفتارهایی برای خرید یا گرفتن تخفیف نمی‌دهند. 
مراقب باشیم هر سوغاتی از فرهنگ زیبنده ما نیست و نباید دنباله رو آن شویم، بلک فرایدی، هالووین، جشن‌های سال و نو و کریسمس و... همگی فرهنگ‌های وارداتی هستند که اگر به ماهیت آن‌ها توجه کنیم می‌بینیم هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارند.
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۴۴۰۴۳


ارسال