تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۲
" با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق (ع) که در باب ١۶ وسائل الشیعه از ابواب" من یصح منه الصوم" آمده است، کسانی که روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه ای که جلوی تشنگی شان را بگیرد می توانند آب بنوشند و در این حالت روزه شان باطل نبوده و قضا هم ندارد. لازم به ذکر است نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است. "
آب بنوشید، روزه باطل نمی شود!

به گزارش عصرهامون، در این - به اصطلاح - فتوای اسدالله بیات زنجانی آمده است:

" با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق (ع) که در باب ١۶ وسائل الشیعه از ابواب" من یصح منه الصوم" آمده است، کسانی که روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه ای که جلوی تشنگی شان را بگیرد می توانند آب بنوشند و در این حالت روزه شان باطل نبوده و قضا هم ندارد. لازم به ذکر است نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است. "

آقای بیات زنجانی البته توضیح نداده است که مرز" رفع تشنگی" کجاست؟ آیا با یک لیوان آب می توان رفع تشنگی کرد یا او اجازه نوشیدن چند لیوان را هم به روزه داران می دهد؟ و نیز اینکه آیا فرد روزه دار تنها اجازه یک بار رفع تشنگی را دارد؟

این روحانی جنجالی که در جریان فتنه ۸۸ بیانیه های متعددی در حمایت از فتنه گران صادر کرده است، در ادامه پاسخ بالا به سؤال دیگری درباره روزه داری به این شرح، پاسخ داد:
" حال سؤال من اینجاست آیا فردی که در چنین شرایطی قرار گرفته، می تواند احتیاطاً و از روی استحباب روزۀ خود را قضا کند؟ "
پاسخ: " باسلام و تحیت؛ احتیاط همیشه امری پسندیده است ودر فرض سؤال نیز احتیاط مستحب آن است که فرد روزۀ خود را در وقت مقتضی، قضا کند. "

این ادعای آقای زنجانی در حالی است که تمام مراجع عظام تقلید و حتی علمای سنی، خوردن و نوشیدن عمدی را باطل کننده روزه می دانند.

بیات زنجانی چندسال پیش ادعایی مرجعیت کرد و با انتشار رساله و ایجاد یک پایگاه اینترنتی به انتشار فتاوا پرداخته است.

نظر مراجع درباره آب خوردن روزه دار

فتوای جدید بیات زنجانی در حالی حاشیه ساز شده است که مراجع تقلید، آب نوشیدن روزه دار را موجب باطل شده روزه می دانند.

آیت الله خامنه ای: انسان نمی تواند بخاطر ضعف و تشنگی، روزه را بخورد ولی اگر ضعف و تشنگی او به اندازه ای است که معمولاً نمی شود آن را تحمل کرد، در این صورت هر وقت به حرج افتادند می توانند افطار نمایند ولی تا در حرج واقع نشده اند، نباید روزه را باطل کنند.

آیت الله مکارم شیرازی: اگر روزه دار به اندازه ای تشنه شود که طاقت تحمّل آن را ندارد و یا ترس بیماری و تلف داشته باشد، می تواند به اندازه ضرورت آب بنوشد، ولی روزه او باطل می شود و اگر ماه رمضان باشد باید بقیّه روز را امساک کند.

آیت الله سیستانی: ضعف به تنهایی مجوز روزه خواری نیست هرچند شدید باشد، مگر این که موجب مشقت (سختی زیاد) باشد که در این صورت خوردن یا آشامیدن به مقدار ضرورت جایز است و باید بعد از آن قضا نماید.

انتهای پیام/5696
https://www.asrehamoon.ir/vdca.enyk49nuw5k14.html
منبع : فرهنگ نیوز
نام شما
آدرس ايميل شما