نعمتبخش با يادآوري اينكه قرار بود ارديبهشت 91 "كمك زياني" به خودروسازان پرداخت شود كه متاسفانه اين مسئله تاكنون عملي نشده است، گفت: اين موضوع حق سهامداران ايران خودرو و سايپا را ضايع كرده است.
به گزارش عصر هامون، با بيان اينکه نعمتزاده در مدت تصدي خود بر وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلات صنعت خودرو را به خوبي درک کرده است، اظهار داشت: زماني که نعمتزاده اعلام کرد قيمتهاي کنوني خودرو کف قيمت است و لازم است قيمتهاي كنوني روند صعودي به خود بگيرند نشان داد در اين حوزه بسيار مجرب است و مشکلات صنعت خودرو را به خوبي ميشناسد.
نعمتبخش با بيان اينکه هماکنون روش قيمتگذاري شوراي رقابت ۳ ايراد دارد که به اطلاع وزير صنعت نيز رسيده است، افزود: مسئله اول مربوط به "قيمت پايه" شوراي رقابت است که سازمان حمايت اين رقم را بر اساس اطلاعات فروردين ۹۱ احتساب کرده بود که حدود ۱۴ درصد زير قيمت تمام شده است. حتي زيان ۴هزار ميليارد توماني خودروسازان در سال گذشته نيز ناشي از اين موضوع بوده است.
دبير انجمن خودروسازان کشور ادامه داد: مسئله بعدي مربوط به عدم اعمال تورم ۶ ماهه ۹۲ ميشود و موضوع سوم عدم محاسبه "ارز آزاد" در فرمول قيمتگذاري خودرو است.
وي اضافه کرد: اگر همه اين موارد را در نظر بگيريم قطعا قيمت خودرو به مراتب از قيمت کنوني بيشتر خواهد شد.
نعمتبخش تصريح کرد: البته ما به عنوان انجمن خودروسازان نيز علاقهاي به افزايش قيمتها نداريم چرا که مردم نيز قدرت خريد ندارند و با مشکل مواجهاند اما در شرايط كنوني چارهي ديگري نداريم.
دبير انجمن خودرسازان کشور با اشاره به اينكه متاسفانه از زمان ورود شوراي رقابت به حوزه قيمتگذاري خودرو تمام اقلام تشكيل دهنده اين محصول ۳ تا ۴ برابر شده است، اظهار داشت: ما انتظار داريم هماكنون كه ثبات قيمتها تاييد شده است و به هر دليلي قرار است خودرو زير قيمت واقعي و عادلانه عرضه شود لازم است نعمتزاده به استناد تبصره ۲ ماده ۱۴۱ برنامه پنجم توسعه "كمك زياني" را به توليد كننده ارائه دهد.
وي با يادآوري اينكه قرار بود ارديبهشت ۹۱ "كمك زياني" به خودروسازان پرداخت شود كه متاسفانه اين مسئله تاكنون عملي نشده است، گفت: اين موضوع حق سهامداران ايران خودرو و سايپا را ضايع كرده است.
نعمتبخش خاطرنشان كرد: به هرحال اميدواريم شوراي رقابت ۳ ايراد ذكر شده را در فرمول قيمتگذاري خود اصلاح و از آسيبپذيري روزانه خودروسازان جلوگيري كند.