سازندگان و متخصصان تجهیزات و قطعات خودروی جهان دیروز (شنبه) به تهران سرازیر شدند تا امکان سرمایه گذاری و حضور در بازار خودروی ایران را بررسی کنند.
به گزارش عصر هامون، به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، فقط یک هفته بعد از توافق هستهای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، نمایشگاه بین المللی تهران میزبان بیش از ۱۵۰ شرکت فعال در زمینه خودروسازی بود. این نمایشگاه درصدد است پیامی مبنی بر بازگشت به وضعیت طبیعی را در مورد یکی از مهمترین بخشهایی که هنگام تحریم با دشواری های فراوان روبرو شد، به جهان ارسال کند.
"پاتریک پلاین" رئیس سازمان بین المللی خودروسازان تأکید کرد: ایران رتبه یازدهم را در لیست بزرگ ترین بازارهای جهانی و رتبه سیزدهم را در لیست بزرگترین سازندگان خودرو در سال ۲۰۱۱ از آن خود کرد.
وی افزود: ایران پتانسیلهای زیادی دارد که در سال ۲۰۱۲ از تمام آنها به قدر کافی استفاده نشده است.
بر اساس توافقی که ۲۴ نوامبر میان ایران و گروه ۱+۵ حاصل شد، برخی تحریمها از جمله تحریم صنعت خودروسازی باید کاهش یابد.
در ژانویه ۲۰۱۳ با حکم ریاست جمهوری امریکا، تجارت با ایران در زمینه قطعات خودرو و دانش ساخت آن محدود شده بود.
شرکت کنندگان در نمایشگاه تاکید کردند هدف ایران افزایش حجم تجارت در داخل و افزایش صادرات به کشورهای همسایه است.
پلاین به خبرگزاری فرانسه گفت: همه شرکا حضور دارند و مانعی برای بازگشت به نرخ فروش سالانه ۱.۶ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۴ وجود ندارد که این همان نرخ سال ۲۰۱۱ بود. وی ابراز امیدواری کرد در مرحله بعد این رقم به دومیلیون خودرو درسال برسد.
وی بااشاره به درصد پایین استفاده از خودرو در ایران که شامل ۸۹ خودرو برای هر هزار نفر می شود گفت که این رقم نسبت به چین با میانگین درآمدسرانه ۱۲۵۰۰ دلار در سال، کمتر است.
"گیل نورمن" مدیر اجرایی شرکت رنو در منطقه آسیا-اقیانوس آرام نیز در این رابطه گفت: خاورمیانه بازار آینده تمام خودروسازها است.
وی خاطرنشان کرد ۵۰ درصد از خودروها که بیش از ۲۰ میلیون دستگاه است بیش از ۲۵ سال عمر دارند.
فعالیتهای شرکت رنو به شکل قابل توجهی در جریان تحریمهای اقتصادی امریکا تحت تاثیر قرار گرفت.
شرکت رنو در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رساند که این میزان ۱۰ درصد حجم بازار را شامل می شد اما در پایان ژوئن ۲۰۱۳ این رقم به ۳۰ هزار دستگاه رسید.
شرکت کنندگان در نمایشگاه تهران براین باورند که احیای اقتصاد جز با کاهش هرچه سریع تر تحریم ها در بازار سرمایه میسر نخواهد بود.
پاتریک پلاین گفت: سرعت در امور بسیار مهم است. ایرانی ها عجله دارند و ایران باید مانند هر کشور دیگری خودش را در برابر منابع سرمایه گذاری داخلی و خارجی ببیند.
با این حال گیل نورمن تأکید کرد: بهتر است تا ژانویه ۲۰۱۴ منتظر روشن شدن مسیر توافق چندمرحله ای ژنو میان ایران و کشورهای بزرگ باشیم.
وی افزود هرچند نشانههایی از آغاز دوباره رونق بازار خودرو در ایران پدیدار شده، ولی ما به اتخاذ سیاستهای واقعی ادامه می دهیم و به تحریم های بین المللی احترام میگذاریم.
شرکت های فرانسوی متخصص در امر تجهیزات و قطعات خودرو ضمن تاکید بر جایگاه ویژه خودروهای فرانسوی در ایران قبل از تحریمها اظهار داشتند، از دست دادن این جایگاه برایشان بسیار تاسف آور خواهد بود.