ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> وزیر آموزش و پرورش دولتن نهم: پاسخ تصمیمات شتابزده گذشته، اقدامات عجولانه نیست مدارس سرمایه ملی هستند نه خانه سرایدار | عصر هامون
تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۶
وزیر آموزش و پرورش دولت نهم گفت: در حوزه آموزش و پرورش نباید شتاب زده تصمیم گیری کرد و نمی‌شود با تصمیمات شتاب زده، تصمیمات شتاب زده قبلی را علاج کرد.
وزیر آموزش و پرورش دولتن نهم: پاسخ تصمیمات شتابزده گذشته، اقدامات عجولانه نیست/ مدارس سرمایه ملی هستند نه خانه سرایدار
وزیر آموزش و پرورش دولتن نهم: پاسخ تصمیمات شتابزده گذشته، اقدامات عجولانه نیست/ مدارس سرمایه ملی هستند نه خانه سرایدار
به گزارش عصر هامون،محمود فرشیدی  در مورد تصمیم وزارت آموزش و پرورش در مورد لغو تعطیلی روزهای پنج شنبه مدارس گفت: مسائل آموزش و پرورش خیلی ظریف و حساس است و میلیون‌ها دانش‌آموز و خانواده‌های آنها سرنوشتشان با تصمیم‌های مسئولان رقم می‌خورد، به طور کلی هر گونه تصمیم شتاب زده و یا اجرای تصمیم‌های شتاب زده با جنس کار تعلیم و تربیت سنخیت ندارد.

وی افزود: کار تعلیم و تربیت هم دیر بازده است و هم در کوتاه مدت نمی‌شود نتیجه تصمیمات را ارزیابی کرد. باید تصمیم‌های مسئولان محترم وزارت آموزش و پروش و مدیریت کلان وزارتخانه بعد از طی مراحل قانونی اعلام شود که در خانواده‌ها اضطراب ایجاد نکند.

وزیر آموزش و پرورش دولت نهم گفت: زمانی‌که کسی به عنوان یک کارشناس صحبت می‌کند می‌تواند نظرات خود را مطرح کند، چرا که مردم به نظرات وی به عنوان مسئول تصمیم گیرنده توجه ندارند، ولی مسئولان آموزش و پرورش که کارشناس هم هستند نباید نظرات خود را به عنوان مسئول در رسانه‌ها اعلام کنند، چون مردم نظرات آنان را به عنوان مصوبه و تصمیم نهایی تلقی می‌کنند و به همین دلیل در مردم اضطراب ایجاد می‌شود.

وی در مورد این اظهارنظرهای مسئولان آموزش و پرورش نیز گفت: ممکن است مسئول اجرایی دیگر و یک نماینده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نظر مخالفی با نظر مسئول وزارت‌خانه داشته باشد و یا بحث دیگری را مطرح کند که هم جامعه میلیونی معلمان و هم دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان دچار اضطراب شوند.

فرشیدی افزود: باید بحث های کارشناسی را در اتاق‌های فکر دقیق مورد بررسی قرار داد و پس از نهایی شدن، نهادهای عالی قانون‌گذاری آن را اعلام کنند.

وی در مورد نهادهای عالی که مدنظر وی هست، گفت: به نظر من حتی شورای عالی آموزش و پرورش نیز نمی‌تواند مرجع عالی باشد، چرا که با تغییر وزیر و به دلیل نفوذی که بر روی شورا دارد، با اعمال نظر وزیر تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش عوض می‌شود.

فرشیدی افزود: مقصود من از مراجع عالی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و حتی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، وقتی تصمیم‌ها در این مراجع عالی تصویب شد، مسئولان آن را اعلام کنند و برای آن برنامه‌ریزی اقدام کنند.

وی گفت: اجرای نظراتی که جوانب آن سنجیده نشده نیز خساراتی دارد، به عنوان مثال برگزاری مشترک امتحانات نمونه دولتی با مدارس استعدادهای درخشان و یا تفکیک آن، هر کدام از این تصمیم‌ها در سطح کشور باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

فرشیدی افزود: در حوزه آموزش و پرورش نباید شتاب زده تصمیم‌گیری کرد و نمی‌شود با تصمیمات شتاب زده، تصمیمات شتاب زده قبلی را علاج کرد. برای اصلاح تصمیم‌های شتاب زده قبلی و حل مشکل باید برنامه‌ریزی کرد.

وزیر آموزش و پرورش دولت نهم، در مورد اصلاح نظام آموزشی کشور گفت: نظام آموزشی فعلی کشور نظام ناکارآمدی است و باید تحول بنیادین در آن انجام شود، اما همین تحول بنیادین به تعبیر مقام معظم رهبری به پانزده سال زمان نیاز دارد. این یعنی باید به تدریج و پایه به پایه جوانب مختلف رو سنجید و به سمتی برویم که پس از پانزده سال نظام تعلیم و تربیت ما متحول شود.

از پنج‌شنبه برای کارهای پرورشی استفاده شود نه آموزشی

محمود فرشیدی در مورد طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس گفت: من در گذشته بارها با طرح تعطیلی پنج شنبه‌ها مخالفت کردم، چون تعطیلی پنج‌شنبه‌ها یک فرصت خوب را از دستگاه تعلیم و تربیت می‌گیرد. ما همه نیازهای دانش آموزان و نسل آینده را نمی‌توانیم پاسخ دهیم.

وی افزود: ما در مدارس علوم و دانش را به دانش‌آموزان تعلیم می‌دهیم و فرصتی برای نیازهای تربیتی و پرورشی نیست، این تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به این شکل فرصت خوبی است که ما این زمان را به فعالیت‌های پرورشی اختصاص دهیم. دانش آموزان نیازهای متفاوتی دارند و مهم‌ترین نیاز آنان بازی است و آنان فضایی برای بازی ندارند و محیط های خیابانی از نظر تربیتی فضای خوبی نیست و در مدرسه یک محیط امن و سالم وجود دارد که این‌ها سرمایه ملی است و نه خانه سرایدار که می‌تواند حتی در روزهای جمعه دایر باشد.

محمود فرشیدی گفت: این فضا می‌تواند فضایی باشد که بچه‌ها بتوانند در آن بازی کنند، چرا که یکی از مشکلات نسل جدید نداشتن هم بازی در محیط خانه است و مدرسه می‌تواند کانون گردآوری دانش آموزان برای بازی و ورزش باشد که نیاز ضروری دانش آموزان است.

وی گفت: دانش آموزان نیازهای دیگری هم دارند که می‌شود این نیازها را در مدرسه برطرف کرد، در یک فضای سالم می‌توان به دانش‌آموزان استفاده از اینترنت را آموزش داد و یا روی استعدادهای هنری شان کار کرد و یا برنامه های بازدید از موزه گذاشت. روز پنج‌شنبه نباید برنامه کلاس و درس و برنامه کلیشه‌ای معلم محور باشد.

فرشیدی در مورد فعالیت‌های فرهنگی در مدارس گفت: این فضا باید در همه روزها باشد و در همه روزها فعالیت فرهنگی انجام شود، اما حالا که این فضا فراهم نیست، می‌شود از این فرصت برای فعالیت نو و تازه پرورشی استفاده کرد، چرا که فعالیت‌های آموزشی معلم محور و فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموز محور است و می‌توان از این روزها برای رشد اجتماعی دانش آموزان بهره ببریم.

وزیر آموزش و پرورش احمدی نژاد گفت: باید بعد ایثارگری و انسانیت دانش‌آموزان را رشد دهیم و و این کار فی‌البداهه و با سخنرانی امکان پذیر نیست و باید همانطور که برای فیزیک و شیمی آزمایشگاه داریم، باید فعالیت‌های علوم انسانی و تربیت نیز آزمایشگاه داشته باشیم.

وی افزود: برگزاری نماز جماعت آزمایشگاه درس معارف اسلامی است و یا بازدید از موزه ها آزمایشگاه تاریخ است رفتن به اردوهای سازندگی آزمایشگاه علوم اجتماعی است و برای هر کدام از این‌ها برنامه‌ای داشته باشیم که دانش‌آموزان فکر کنند خودشان کار می‌کنند.
انتهای پیام/۴۳۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdca6iny.49n0e15kk4.html
منبع : شهر خبر
نام شما
آدرس ايميل شما