تاریخ انتشار :جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۷
مديرعامل سازمان تاكسيراني زاهدان :

رانندگان تاكسي ، مظلوم واقع شده اند

مريم باغبان
مدتي است كه بالارفتن نرخ بـنـزيـن و اضـافـه شدن كرايه هاي تاكسي، شايعات زيادي به همراه داشته است.
رانندگان تاكسي ، مظلوم واقع شده اند
 به همين بهانه پاي صحبت مهندس بهشتي مدير عامل جديد سازمان تاكسيراني زاهدان نشستيم تا اوضاع و احوال حمل و نقل درون شهري را بيشتر مورد بررسي قرار دهيم. ‌
- جناب مهندس، در ابتدا ضمن معرفي، مختصري از سوابق تان را براي خوانندگان صبح زاهدان بيان فرماييد؟
ايـنـجـانب سيد جلال بهشتي، متولد 1342 شهرستان تهران كه از سال 1356 ساكن زاهدان مي باشم. مدرك تحصيلي بنده فوق ليسانس جغرافيا و برنامه ريزي شهري است و حدود 23 سال در پست هاي مختلف مديريت داخلي شهرداري زاهدان مشغول به خدمت بوده ام. پيش از اين مديريت سازمان اتوبوسراني زاهدان را عهده داربودم و حدود يك ماه است كه در مديريت سازمان تاكسي راني در خدمت مردم شريف زاهدان مي باشم.
- براي شروع بفرماييد كه تاكسي هاي فعال در سطح شهر زاهدان چه تعدادي هستند؟
در حال حاضر سه هزار و صد و چهل و يك دستگاه تاكسي ثبت شده، كه متأسفانه يك سوم اين تعداد فعال بوده و در سطح شهردر حال تردد مي باشند.
- مابقي تاكسي ها يي كه در شهر مسافر كشي ندارند در چه وضعيتي به سر مي برند و بـرنـامـه ي سـازمـان، جـهت ساماندهي و شناسايي تاكسي هاي غير فعال چيست؟
هـمان طور كه مستحضريد بدليل نداشتن سيستم كنترل هوشمند در سازمان تاكسي راني، شناسايي تاكسي هاي غيرفعال تقريباً غير ممكن است؛ هر چند در حال حاضر گشت تاكسي راني و همكاران ما در اين بخش زحمات زيادي مي كشند، اما با اين حجم بالاي تعداد خودروها كنترل و شناسايي تاكسي ها توسط گشت تاكسي راني امكان پذير نيست.
سازمان تاكسي راني در نظر دارد با نصب تاكسي متر و هوشمند سازي، گامي اساسي در جهت حل مشكلات حمل و نقل بر دارد كه در اين راستا پي گيري هايي توسط مديران اين مجموعه صورت گرفته و جلسات متعددي با فـرمـانـدار زاهـدان، رياست شوراي شهر و شهردار زاهدان و ديگر مسئولين ذيربط انجام و تمام عزيزان نظر مساعد خويش را اعلام نموده اند. كار با جديت تمام در حال پيگيري است و جا دارد نهايت تشكر و قدرداني را به نوبه خود از اين بزرگواران داشته باشم.
اين طرح با نصب دستگاه هاي تاكسي متر و دادن كدهاي مشخص به رانندگان محترم اين امكان را به سازمان تاكسي راني خواهد داد تا توسط اين سيستم از موقعيت مكاني و زماني و ميزان سوخت مصرفي تاكسي، اطلاع پيدا نموده و ديگر نياز به حضور فيزيكي گشت هاي تاكسي راني در محل نخواهد بود. همچنين مسافر با اطمينان بيشتر سوار تاكسي شده و از امنيت بيشتري برخوردار مي گردد، بعضاً ديده شده كه بين مسافر و راننده در پرداخت كرايه درگـيري هايي پيش آمده كه با نصب اين دستگاه بر روي تاكسي ها اين مشكل برطرف
مي گردد و اين امكان را به مسافر و به راننده خواهد داد تا با اطمينان خاطر هزينه ي مربوط را توسط دستگاه محاسبه شده از طريق كارت هايي كه قبلا تهيه نموده اند پرداخت نمايند. اما دستگاه هوشمند سازي تاكسي قادر خواهد بود توسط GPS موقعيت مكاني و زماني مسير و ميزان سوخت و كرايه را مشخص نمايد. در عين حال مساله مهمي كه براي مسافران حائز اهميت است احساس امنيت است كه با اجراي اين طرح با خيال راحت مسير را تا مقصد طي خواهند كرد.
- اين طرح از چه زماني قرار است به مرحله اجرا درآيد؟
‌زمان دقيق اجرايي شدن طرح هوشمند سازي ناوگان تاكسي راني هنوز مشخص نيست ولي حدوداً 2 تا 3 ماه جهت اجرايي شدن اين طرح زمان لازم است. در حال حاضر سازمان بطور جدي پي گير اين طرح مي باشد و همان طور كه اشاره كرديم مكاتبات اين طرح نيز توسط اين سازمان به ارگان ها و سازمان هاي مربوطه انجام گرفته و موافقت هاي لازم گرفته شده و در شرف بستن قرار داد با شركت مربوطه هستيم كه به محض بسته شدن اين قرارداد، اجرايي شدن اين طرح آغاز مي گردد.
- يكي از گلايه هاي رانندگان تاكسي وجود گسترده خودروهاي شخصي در سطح شهر و نرخ هاي متفاوت است؛ جنابعالي براي رفع اين مشكل چه تمهيداتي انديشيده ايد و مـصوبه نرخنامه جديد تاكسي ها از چه تاريخي اجرايي شده است؟
جهت جلوگيري و برخورد با خودروهاي شخصي تنها روش فرهنگ سازي و اطلاع رساني بين مردم و مسافرين محترم است چرا كـه تـاكـسـي از امـنـيـت بـيـشـتـري نـسبت به خودروهاي شخصي برخوردار است و با طرح هوشمند سازي تاكسي ها اين امنيت چندين برابر خواهد شد. حال آنكه متأسفانه شاهديم در سطح شهر خودروهاي شخصي به روش غـيـر اسـتاندارد از كپسول هاي گاز جهت گازسوز كردن خودرو استفاده كرده اند و خودرو هر لحظه مانند يك بمب متحرك راننده و مـسـافـر را تـهديد مي كند. همچنين بدليل استفاده از اين كپسول ها كرايه پايين تري هم از مـسافر دريافت مي كنند. چه خوب است هـمـشـهريان عزيز جهت رفاه حال خود و فـرزنـدانـشـان از تاكسي ها عمومي بجاي خودرو شخصي استفاده نمايند. با شناسايي آن تعدادتاكسي غيرفعال و اضافه شدن شان به ناوگان مسافر بري و افزايش تعداد تاكسي درسطح شهر ديگر مردم تمايلي به ماشين هاي شخصي نخواهند داشت چرا كه از لحاظ امنيت نيز بسيار حائز اهميت خواهد بود.
در رابطه با نرخ هاي جديد كرايه هاي تاكسي نيز بايد بگويم كه از تاريخ 18/2/93 مصوب و از تاريخ 22/2 /93 در اختيار تمامي رانندگان قرار گرفته كه حدود 20 تا 25 درصد افزايش نرخ داشتيم .
- در حـال حـاضـر چه تعداد تاكسي فرسوده در سطح شهر تردد مي كنند و براي نوسازي ناوگان چه برنامه اي داريد؟
بنا به گزارشات تعداد 700 دسـتگاه تاكسي فرسوده در سطح شهر در حال تــردد مــي بـاشـنـد؛ تاكسي هايي كه 10 سال از عمر آنها مي گذرد از رده خارج وفرسوده هستند و در حال حاضر سازمان تاكسي راني از خودروهاي سال 80 بعنوان تاكسي فرسوده در حال ثبت نام مي باشد. اتحاديه تاكسيراني كشور با همكاري سازمان شهرداري ها ي كشور در نظر دارد تعداد 30 هزار دستگاه خودرو خريداري و به تاكسيراني سراسركشور تزريق نمايد كه شهر زاهدان نيز از اين امر مثتثني نخواهد بود.
- فلسفه تاكسي، خطي است و نگاه مردم به تاكسي اين است كه تاكسي خطي باشد تا دربستي! اما متاسفانه در زاهدان كمتر شاهد اين قضيه هستيم. چه برنامه اي براي توسعه مسيرهاي خطي داريد؟
در سال هاي گذشته تعداد خطوط تاكسي راني در زاهدان 50 خط بوده كه بعلت استقبال نشدن از اين خطوط در حال حاضر 38 خط فعال مي باشد كه كاهش اين خطوط نيز به فرهنگ و اطلاع رساني بر مي گردد. وقتي مردم تمايلي به استفاده از تاكسي خطي ندارند رانندگان جهت امرار معاش مجبورند دربستي كار كنند.در حال حاضر چندين خط ما از جمله فرودگاه، ترمينال و ... شبانه روزي مي باشند.
جهت افزايش خطوط نيز در آينده برنامه هايي داريم از جمله اين كه در حال حاضر با مديريت فـرودگاه زاهدان صحبت و قرار شده يك كيوسك زيبا داخل سالن در اختيار سازمان تاكسي راني قرار داده تا مسافران راحت تر و با اطمينان خاطر بيشتري سوار تاكسي شوند و به مقصد برسند.
- آيا بر سرويس هاي مدارس هم نظارت داريد؟
بـلـه تمام نظارت ها از طريق اين سازمان صورت مي گيرد.
- چـه تـسـهيلاتي براي رانندگان در نظر داريـد؟ آيا تعاوني هاي تشكيل شده در خـصــوص اعـطـاء وام و رسـيـدگـي بـه مشكلات معيشتي، بيمه تكميلي و .. رانـنـدگـان تاكسي برنامه تان براي آينده چيست؟
بنده به واقع بر اين باورم كه رانندگان در كشور ما مظلوم واقع شده اند و از وضعيت مــعــيــشــتـــي مــنـــاسـبــي برخورد نيستند چرا كه در كشورهاي ديـگـر ايـنـگـونه نـــــبـــــــــوده و رانـنـدگان از وضــعـيت خـوبي برخوردارند. كار رانندگي كاري سخت و طاقت فرساست آن هم با شرايط كنوني بدون استفاده از كولر و بخاري و... در هواي گرم و سرد و اين قشر از جامعه با مشكلات فراواني مواجهند. در حال حاضر اين قشر داراي تعاوني تاكسي راني هستند ولي طبق بررسي هايي كه تاكنون انجام داده ايم متأسفانه اين تعاوني با وجود تمام تلاش هاي انجام گرفته من جلمه ساخت مسكن براي بـرخـي از رانـنـدگـان مـوفـق عـمـل نكرده و رضايتمندي رانندگان را به همراه نداشته است. بنده به شخصه اولين گام مهم و اساسي كه در اين زمينه برداشتم و به جد پي گير اين جريان هستم بحث بيمه تكميلي رانندگان تاكسي است چرا كه تا به حال هيچ يك از رانندگان از اين بيمه استفاده ننموده اند. متأسفانه درآمد رانندگان تاكسي در شهرهاي كوچك بسيار پايين تر از شهرهاي بزرگتر است. نامه هاي اوليه و جلسات اوليه در بحث بيمه تكميلي رانندگان عزيز گرفته شده و با شركت مربوطه نيز صحبت و قرار شده توافقق نامه امضاء گردد. اين نويد را به رانندگان عزيز مي دهم كه تا چندماه ديگر از بيمه تكميلي استفاده خواهند كرد. همچنين يكي ديگر از اقدامات انجام شده در جهت رفاه حال رانندگان محترم اين است كه با يكي از تعويض روغني هاي مطرح سطح شهر مذاكره و تفاهم نامه تنظيم شده تا تمامي رانندگان عزيز جهت سرويس روغن ماشين به آنجا مراجعه و با هزينه بسيار پايين تري روغن ماشين را عوض نمايند. برنامه هاي زيادي را در جهت رفاه حال رانندگان عزيز در دستور كار داريم كه ان شاء الله اجرايي گردد.
- در راستاي فرهنگسازي و نحوه برخورد رانندگان با مردم چه گام هايي برداشته شده است؟
در حال حاضر چنيدن و چند جلسه كاري با حضور اساتيد بـرجـسـتـه ي دانـشـگـاهي بـراي رانـنـدگـان عـزيـز داشـتـيـم كه پيرامون موارد آموزشي و فـــــرهـــنـــگــــي و مباحث ديگر، صـــحـــبــــت هــــــــــــاي زيادي شده و ان شاء الله اين دوره ها ادامه خواهد داشت.
- در بحث نظارت بر تاكسي ها آيا نمي توان از مردم بصورت نامحسوس و داوطلبانه به عنوان هميار استفاده نمود و اين كه مردم چگونه مي توانند در صورت مشاهده تخلف مراتب را به سازمان تاكسي راني اطلاع دهند؟
بايد با صراحت بگويم اگر همكاري خود مردم نباشد سازمان تاكسي راني موفق نخواهد بود. در حال حاضر هستند كساني كه غير محسوس در امر نظارت دخيلند و ياري گر سازمان مي باشند. در سازمان تاكسي راني واحدي به نام رسيدگي به شكايات با شماره هــــــــاي 2426513 - 2445930 و ايــــمــــيـــــــل Taxiraniy_zahdan@yahoo.com وجود دارد و به راحتي مردم مي توانند طرح شكايت نمايند.
و حرف آخر؟
‌در بـرنـامـه هاي آتي سازمان تاكسي راني برانيم تا گام هاي اساسي در جهت رفاه حال رانــنـــدگـــان و مــســـافــران برداريم و تعامل خوبي با تـعـاونـي تاكسي راني داشته باشيم چرا كه عدم تعامل به ضرر رانـندگان و كم فــــــــــروغــــــــــي تـــعــــــاونـــــي تـــاكــســيـــرانـــي مــنـجــر شــده است. ‌
گفت و گو: مریم باغبان

https://www.asrehamoon.ir/vdcjyaei.uqetizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما