پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ ,22 October 2020
0
Share/Save/Bookmark
۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۲
عصر هامون از وضعیت جاده های پر‌حادثه استان گزارش می‌دهد؛
جاده های سیستان و بلوچستان قربانی خشکسالی اعتبارات ملی
 
روزانه تصادفات و حوادث نا‌گوار بسیاری در جاده های سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد و با وجود مصوبه دولت برای ایجاد بزرگراه در استان، این جاده ها قربانی خشکسالی اعتبارات دولتی و ملی شده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، استان سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با وسعتی حدود ۱۸۱۷۵۸ کیلومتر مربع، در جنوب شرقی کشور قرار گرفته است. این استان از شمال به استان خراسان جنوبی و کشور افغانستان، از شرق به کشورهای پاکستان و افغانستان، از جنوب به دریای عمان و از مغرب به استان‌های کرمان و هرمزگان محدود می‌شود اما با این وجود مسئولان در زمان بودجه‌ریزی ،نسبت به اختصاص بودجه‌های دولتی و ملی برای اجرای پروژه‌های مهم و مورد نیاز در سیستان و بلوچستان چشم‌پوشی می‌کنند و هر ساله سهم اندکی از بودجه‌های ملی و دولتی نصیب استان سیستان و بلوچستان می‌شود.
پروژه بزرگراه های استان سیستان و بلوچستان از طرح های مهر ماندگار در استان است که مورد کم‌لطفی قرار گرفته و با وجود گذشت 9 سال تاکنون هیچ کدام از بزرگراه های استان به صورت 100 درصد به بهره برداری نرسیده است و همه ساله شاهد مرگ و میر شهروندانمان در این جاده ها هستیم.

سیستان و بلوچستان فاقد آزاد راه است
ابوالفضل باقرنیا قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصر هامون در خصوص راه های مواصلاتی استان اظهار داشت: این خطه جنوب شرق ایران با برخورداری از حدود 1500 کیلومتر مرز آبی و خاکی با دو کشور افغانستان و پاکستان و دسترسی به آبهای آزاد بین المللی از طریق بندر چابهار و دارا بودن هفت بازارچه مرزی، از ظرفیت ترانزیتی بالایی برخوردار است.
وی افزود: سیستان و بلوچستان 25 هزار و 500 کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که از این میان 10 هزار و 360 کیلومتر آن خاکی و فاقد آزاد راه است.
مدیر کل راه و شهرسازی شمال استان ادامه داد: در مجموع 13 هزار و 430 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان قرار دارد.
وی افزود: از مجموع راه های شمال سیستان و بلوچستان، 121 کیلومتر بزرگراه، 904 کیلومتر جاده اصلی، هزار و 960 کیلومتر جاده فرعی آسفالته و هفت هزار و 412 کیلومتر راه روستایی است که 4712 کیلومتر آن خاکی است.
باقرنیا بیان کرد: در حال حاضر ساخت دو بزرگراه زاهدان- زابل و زاهدان-بم در دستور کار است.

افتتاح دو قطعه از بزرگراه زابل- زاهدان تا پایان شهریور ماه
باقرنیا اضافه کرد: طول پروژه بزرگراه زابل - زاهدان 200 كيلومتر است كه در قالب 7 قطعه كه 4 قطعه آن به طول 125 كيلومتر در حال تكميل است، اجرا مي‌شود همچنين طول پروژه بزرگراه زابل - دوست محمد 30 كيلومتر است.
وی افزود: عمليات احداث پروژه‌هاي بزرگراه زابل - زاهدان و زابل - دوست محمد از سال 1385 آغاز شد و در حال حاضر 38 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و تا شهریور ماه دو قطعه از این بزرگراه افتتاح می شود.
وی ادامه داد: در اين پروژه 4 پيمانكار فعال هستند و اعتبار هزينه شده براي اجراي اين دو بزرگراه بيش از صد ميليارد تومان است كه تكميل و اتمام آنهاد به 300 تا 350 ميليارد تومان اعتبار ديگر نياز دارد.
مدیر کل راه و شهرسازی شمال بیان کرد: قطعه يك پروژه حد فاصل زابل - لوتك به طول 32 كيلومتر با پيشرفت فيزيكي 75درصد در حال احداث است كه پل بزرگ نهراب نيز در اين قطعه واقع شده است كه هم اكنون 50 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
وی افزود: قطعه 5 پروژه حد فاصل شيله تا حرمك به طول 41 كيلومتر 44 درصد پيشرفت فيزيكي دارد؛ قطعه 6 اين بزرگراه به طول 24 كيلومتر 20 درصد پيشرفت فيزيكي و قطعه 7 حد فاصل پاسگاه كوله‌سنگي تا زاهدان به طول 28 كيلومتر 95 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
باقر نیا تصریح کرد: بزرگراه زابل - دوست محمد نيز در حال حاضر 50 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

کمبود اعتبار مهم‌ترین مشکل بزرگراه های شمال استان
مدير كل راه و شهرسازي استان اظهار داشت: بزرگراه میرجاوه - زاهدان- بم با 317 كيلومتر طول در قالب 9 قطعه در سال 1386 آغاز شده و هم اكنون سه قطعه به طول 102 كيلومتر در حال اجرا است.
ابوالفضل باقرنيا گفت: اين محور ترانزيتي از شهرستان مرزي ميرجاوه در همسايگي پاكستان آغاز مي شود و پس از گذر از زاهدان در ادامه به شهر بم در استان كرمان منتهي مي شود.
وي افزود: تاكنون براي احداث اين بزرگراه 38 ميليارد تومان هزينه شده است و براي تكميل و بهره برداري از آن 389 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است.
باقرنيا ادامه داد: قطعه يك حد فاصل زاهدان تا پاسگاه تله سیاه به طول 41 كيلومتر با 87 درصد پيشرفت فيزيكي و قطعه دو- الف محدوده پاسگاه تله سیاه تا چشمه رضایی به طول 31 كيلومتر هم اكنون به 20 درصد و قطعه دو-ب محدوده چشمه رضایی تا نصرت آباد به طول  30 کیلومتر هم اکنون 30 درصد پيشرفت در اجرا رسيده است.
مديركل راه و شهرسازي سيستان و بلوچستان مهم‎ترين مشكل اين بزرگراه‌ها را كمبود اعتبار عنوان كرد و گفت: در صورت تامين اعتبار اين پروژه‌ها به زودي تكميل و مورد بهره‎برداري قرار مي‌گيرد.

پیشرفت 95 درصدی بزرگراه ایرانشهر - بمپور
ایوب کرد مدیرکل اداره راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان مستقر در ایرانشهر در گفت و گو با عصر هامون گفت: از مجموع حدود 12 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی مربوط به حوزه استحفاظی این اداره پنج هزار و 660 کیلومتر آن آسفالت نشده است.
وی افزود: فقط 28 کیلومتر از راههای جنوب سیستان و بلوچستان استانداردهای بزرگراه را دارد.
کرد بیان کرد: در حال حاضر پروژه احداث بزرگراه ایرانشهر بمپور، از پیشرفت فیزیکی 95 درصدی برخوردار و مورد بهره برداری قرار گرفته است و تنها، نصب علایم بر روی این بزرگراه مانده است.
وی افزود: طول بزرگراه در دست ساخت ایرانشهر- بمپور – خاش در مجموع، 60 کیلومتر بوده که 20 کیلومتر آن در محور ایرانشهر –بمپور که یکی از محورهای پر ترافیک جنوب استان بوده، واقع شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان یادآور شد: محور ایرانشهر – بمپور به دلیل واقع شدن شهرک‎های صنعتی، کارگاه‎های تولیدی و مراکز دانشگاهی و نیز تردد خودروهای عبوری مسیرهای هرمزگان، کرمان، بم، چابهار، نیکشهر، دلگان و جلگه چاه هاشم شهرستان دلگان، یکی از پر ترافیک‌ترین محورهای جنوب استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود.

پر مخاطره ترین جاده ها ، جاده های دو طرفه اند / اکثر جاده های سیستان و بلوچستان  دو طرفه است
ایوب شرافتی فرمانده رئیس پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت جاده های استان گفت: در بیشتر استان های کشور در بخش راه های بین شهری جاده ها 4 خطه اند یعنی مسیر رفت و برگشت از هم جداست در حالی که اکثر جاده های سیستان و بلوچستان دو طرفه است و انواع وسایط نقلیه در آن حرکتند .
وی افزود: پر مخاطره ترین جاده های کشور جاده های دو طرفه اند که این جاده ها ، جاده های مرگ هستند.

جاده های شمال استان به دوربین کنترل سرعت مجهز شدند
وی خاطر نشان کرد: کلیه جاده های شمال استان به دوربین کنترل سرعت مجهز شدند.

19 درصد جان باختگان تصادفات شمال استان مربوط به خودرو های حامل سوخت است
شرافتی بیان کرد: 19 درصد از کل تعداد فوت شدگان تصادفات در شمال استان مربوط به خودرو های حامل سوخت و جابه جایی اتباع غیرمجاز است.
وی ادامه داد: در سال 92 ، 43 درصد از تصادفات شمال استان در محور اصلی، 28 درصد در محور های فرعی و 29 درصد در محور های روستایی بوده است.

36 درصد علل تصادفات در استان عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه
فرمانده پلیس راه شمال استان تصریح کرد:36 درصد فراوانی علل تصادفات در استان عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و تخطی از وسیله نقلیه است.
وی ادامه داد: همچنین 23 درصد عدم توجه به جلو، 15 درصد انحراف و تجاوز به چپ، 8 درصد عدم رعایت حق تقدم است.
محمد رضا کورسی فرمانده پلیس راه جنوب استان افزود: انحراف به چپ ، سبقت و واژگونی سه فاکتور اصلی تصادفات رانندگی در جنوب استان است.

مرگ 50 نفر در تصادفات رانندگی جنوب استان در سه ماهه نخست سال
کورسی فرمانده پلیس راه جنوب استان بیان کرد: در سه ماهه نخست سال حدودا 50 نفر از هموطنانمان در تصادفات رانندگی در جنوب استان سیستان و بلوچستان فوت کرده اند.

بیشترین آمار تصادفات در محور خاش و سراوان است
شرافتی فرمانده پلیس راه شمال استان خاطر نشان کرد: بیشترین آمار تصادفات در محور خاش و سراوان به دلیل عبور خودرو های حامل سوخت و اتباع غیر مجاز است.
وی در پایان با اشاره به نزدیک شدن به شروع مسافرت های نوروزی بیان کرد: از آنجایی که اکثر جاده های استان دو طرفه است رانندگان محترم و مردم عزیز که در چنین معبری عبور می کنند باید از عجله و شتاب و سبقت غیرمجاز به جد پرهیز کنند .

 تلخترین حادثه استان در روز مبعث حضرت رسول اکرم(ص) رقم خورد
فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان گفت: تلخ ترین حادثه رانندگی سال جاری تا کنون در شب مبعث حضرت رسول اکرم (ص) اتفاق افتاد.

وی گفت: شب مبعث رسول اکرم (ص) خانواده چهار نفره ای با دو فرزند 10 ساله و 10 ماهه به بدترین شکل تصادف کردند.

کورسی با تشریح نحوه وقوع این حادثه افزود: خودرو پژو 206 دوشنبه شب در محور نیکشهر -چابهار به دلیل انحراف به چپ با یک دستگاه کامیون برخورد کرد که پس از آن واژگون شد و آتش گرفت.
وی بیان کرد: بر اثر شدت این تصادف تمام اعضای این خانواده چهار نفره در دم جان باختند.

کورسی فرمانده پلیس راه شمال استان نیز با اشاره به شروع سفرهای نوروزی در کشور به رعایت قوانین و مقررات و پرهیز از سبقت بی مورد تاکید کرد.
به گزارش عصر هامون، حوادث جاده‌ای در جاده های سیستان و بلوچستان به میزانی است که بسیاری از مردم برخی از این جاده ها را جاده مرگ و وحشت می‌دانند لذا این مسئله تدابیر مسئولین را می طلبد تا هر چه سریعتر نسبت به 4 خطه کردن جاده های استان اقدام نمایند در غیر اینصورت آش همان آش و کاسه همان کاسه است و باز هم تصادفات و حوادث نا‌گوار جاده های استان را جولان می‌دهند و نمی‌توانیم ترمز این حوادث را بکشیم.
با جست‌و‌جویی در سایت گوگل با خبرها و گزارشاتی از امار تصادفات و جان‌باختگان در جاده های استان مواجه می‌شویم و به این نکته می‌رسیم که سوء‌مدیریت و بی‌توجهی مسئولان متولی امر سبب شده است که افراد بسیاری در این جاده ها کشته شوند و جان خود را از دست بدهند، مردم نباید قربانی بازار گیج بودجه‌های دولتی باشند و با رفتن به دل مرگ به دلیل وضعیت نا‌مناسب جاده ها به دلیل نبود اعتبارات، آمال و آرزو‌های خود را به فنا بسپارند.
انتهای پیام/9031
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۵۳۸۰۶


ارسال