تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۳
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه اصلاح قوانین در مناطق آزاد ضروری است، گفت: در حال حاضر مناطق آزاد به یک پایانه وارداتی در کشور تبدیل شده‌اند.
تبدیل مناطق آزاد به پایانه وارداتی کشور / واگذاری تسهیلات و روان‌سازی قوانین ضرورت دارد
تبدیل مناطق آزاد به پایانه وارداتی کشور / واگذاری تسهیلات و روان‌سازی قوانین ضرورت دارد
به گزارش سرويس اقتصادي عصر هامون، محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مناطق آزاد با هدف کسب جایگاهی در کشور و با استفاده از ظرفیت های داخلی، منابع، نیروی انسانی،دانش فنی و با جذب سرمایه خارجی می توانند تبدیل به منطقه صادراتی در کشور شوند.

* سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد

مناطق آزاد يكي از اهرمهاي اقتصادي مهمي است كه دولت ها با استفاده ازآن سعي در جذب سرمايه گذاري خارجي باهدف تشويق وتوسعه صادرات و كسب درآمدهاي ارزي داشته اند. ايجاد منطقه آزاد بامفاهيم جديد به آغاز دهه 1960 ميلادي برابر باسال 1339 شمسي براي اولين بار در بندر شانون ايرلند بر ميگردد كه به سرعت دركشورهاي ديگر به خصوص خاور دور درآسيا گسترش يافت. به طوري كه گفته مي شود تعداد آنها به حدود 850 منطقه آزاد درسطح جهان ازآمريكاي شمالي تا آفريقا، آسيا و منطقه كارائيب مي رسد.

وجود ابهاماتی درخصوص سرمایه‌گذاری خارجی، یكی از مشكلات مربوط به مناطق آزاد است. مناطق آزاد ایران تاكنون نتوانسته‌اند با ایجاد اطمینان در فضای سرمایه‌گذاری، زمینه مساعدی را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم كنند. از مواردی كه موجب عدم جلب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود، ابهام در چگونگی واگذاری زمین به خارجی‌هاست.

عضو شورای پول و اعتبار در ادامه گفت:سرمایه گذاری خارجی درمناطق آزاد،با وابستگی به صادرات ،ارز آوری به داخل کشور را افزایش می دهد وکشور را در ردیف کشورهایی با میزان افزایش صادرات و تولیدات صنعتی قرار می دهد.
 
* مناطق آزاد پایانه وارداتی به کشور

در كشور ما و از سال ۱۳۶۸ جزایر كیش و قشم و بندرچابهار به عنوان نخستین مناطق آزاد تجاری و صنعتی و با هدف ایجاد تسهیلات اداری و گمركی برای گسترش صادرات غیرنفتی انتخاب شدند. متأسفانه در گزارش های رسمی و از جمله گزارش بانك جهانی كه در سایت رسمی این بانك آمده است، مناطق آزاد كشور ما در رده بندی ها، جزو مناطق ناموفق قلمداد شده اند، که به نوعی تبدیل به دریچه ای برای ورود کالاها محسوب می شود.

نایب رییس کمیته حمایت از تولید در رابطه با وضعیت کنونی مناطق آزاد تاکید کرد: در حال حاضرمناطق آزاد به یک پایانه وارداتی درکشور تبدیل شده اند وهدف اصلی مناطق آزاد که افزایش حجم صادرات است کمتر و در عمل  بیشتر واردات از طریق این مناطق صورت میگیرد.
 
* اهداف مناطق آزاد

 اگر ساز و كار تجارت بين المللي به خوبي شناخته شود وسياست هاي ملي ومنطقه اي حساب شده اي اتخاذگردد، مناطق آزاد ايران خواهندتوانست براساس زمينه هاي فعاليت تعريف شده در برنامه هاي توسعه اقتصادی، اجتماعي و فرهنگي كشورموقعيت شايسته اي را در فرآيند بازرگاني جهاني به دست آورند وبه مناطق مهمي براي تجارت،صنعت وتوريسم تبديل شوند. ازاين جهت قانون برنامه پنجم اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور كه هم اكنون در دست بررسي وتدوين است بايد بتواند انقلابي درفعاليت هاي مناطق آزاد كشوربه وجود بياورد؛ به طوري كه دراين برنامه مناطق آزاد كشوربانگرش توسعه صادرات كه به دست آوردن بازار از اهداف استراتژيك آن است، به توليدحرفه اي در راستاي تحقق اهداف اقتصادي وتوسعه اي كشور بپردازد.

با انجام مطالعات وتحقيقات كاربردي می توان اهداف تعريف شده مناطق آزاد را محقق نمودو آنها را بيش از پيش فعال كرد. همچنين بايد موضوعات اساسي كه باعث ايجاد درآمد بيشتر براي سازمان هاي مناطق آزاد كشور مي شود را با ايجاد يك مركز مطالعات وتحقيقات استراتژيك براي انجام مطالعات وپژوهش هاي كاربردي موردبررسي قرارداد تا از اين رهگذر بتوان هرچه بيشتربه شناخت وپيوند با اقتصاد بين المللي ازطريق گشايش بازارهاي هدف منطقه اي و جهاني مناطق آزاد كشوردست يافت.

پورابراهیمی بیان کرد: باید یک بازنگری در اهداف و فعالیت ها و شرایط موجود در مناطق آزاد به وجود آید، تا در آینده یک برنامه جامع ترنسبت به مناطق آزاد اعمال شود.
 
وی اهداف مناطق آزاد را خاص دانست و تصریح کرد:مناطق آزاد با اهداف خاصی در مکان های مختلفی از کشور تشکیل شده اندکه باید بر روی هر کدام  از مناطق آزاد بررسی های جداگانه ای صورت گیرد،زیراشرایط و ویژگی های منطقه آزاد چابهار با منطقه آزاد کیش متفاوت است.
 
نایب رییس کمیته حمایت از تولید در ادامه افزود:باید اهداف منطقه ای همراه با اهداف ملی در مناطق آزاد بررسی شود تا پوشش این مناطق با اهداف مختلف مشخص شود.

* عدم اعمال قوانین مشکل اصلی مناطق آزاد

عمده‌ترین اشكال فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای ایجاد مناطق آزاد است، به طوری كه پیش از ایجاد مناطق آزاد در این مناطق، زیرساخت‌های لازم برای آنها فراهم نشده و سیاست ایجاد زیرساخت‌ها از محل درآمدهای مناطق آزاد پس از افتتاح و شروع به كار، اتخاذ شده است. از طرف دیگر، مناطق آزاد به لحاظ جغرافیایی اكثرا در مناطق محروم كشور واقع شده‌اند.به طور كلی، مهم‌ترین فلسفه تاسیس مناطق آزاد در ایران در بدو تاسیس، توسعه منطقه‌ای بوده است. به همین دلیل مناطق آزاد بعضا در محروم‌ترین نقاط جغرافیایی كشور جانمایی شده‌اند كه منظور از محرومیت نبود زیرساخت‌های لازم است.

عضو کمیسیون اقتصادی مشکلات مناطق آزاد را تسهیلات و روان سازی قوانین دانست،گفت: مجلس برای مناطق آزاد قوانینی در نظر گرفته که بعضا متوجه به عدم اعمال آنها میشویم، که البته باید اصلاحاتی در این قوانین صورت گیرد.
 
وی کمک به مناطق آزاد را مهم دانست و تصریح کرد:باید همراه با فعالیت های مناطق آزاد کمک هایی صورت گیرد تا اهداف قانونی مناطق آزاد محقق شود، وبا این شرایط  مناطق آزاد در اقتصاد کشورنقش مثبتی ایفا خواهند کرد.
 
نایب رییس کمیته حمایت از تولید  در ادامه افزود: برای کمک به مناطق آزاد باید جذب سرمایه داشته باشیم تا با واسطه ویژگی ها و قوانین مناطق آزاد صورت گیرد.

* مشکلات قوانینی در مناطق آزاد

معضل نحوه محاسبه ارزش‌افزوده از مهم‌ترین مشكلات بخش صنایع مستقر در مناطق آزاد و نیز یكی از عوامل بازدارنده توسعه صنعت در منطقه است كه همواره موجب چالش بین مناطق آزاد و گمرك شده و مشكلاتی را در زمینه تولید كالا در مناطق آزاد ایجاد كرده است.

پورابراهیمی اظهارداشت:قانون تامین اجتماعی در مناطق آزاد متفاوت عمل نمیکند وهمچنین محاسبه عوارض ها و ارزش افزوده ها باعث ایجاد اشکال در این مناطق می شود.
 
وی در پایان تاکید کرد:باید سیاست ها در مناطق آزاد به سمت توسعه صادرات برود، که نیازمند برنامه های جدیدی است.   
 
انتهای پیام/4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcdos0k.yt0jo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما