تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۹
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انجام پژوهشی در خصوص مجتمع های آموزشی روستایی گفت: امیدواریم با اعلام نتایج پژوهش تا قبل از ساماندهی مدارس برای سال تحصیلی آینده تکلیف مجتمع‌های روستایی مشخص شود.
حفظ تعداد کمی از مجتمع های آموزشی شهری/افزایش 20 درصدی فوق العاده شغل 330 هزار معلم ابتدایی
حفظ تعداد کمی از مجتمع های آموزشی شهری/افزایش 20 درصدی فوق العاده شغل 330 هزار معلم ابتدایی
به گزارش سرويس اجتماعي عصر هامون، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز(سه شنبه ) در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است  با اشاره به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش به عنوان یکی از راهبردهای اصلی این وزارتخانه در دولت یازدهم اظهار کرد: زمانی آموزش و پرورش 15 میلیون دانش آموزان اما امروز این تعداد به 13 میلیون دانش آموز رسیده و این در حالی است که امکانات، فضا و تجربه در این وزارتخانه افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود: افزایش امکانات و کاهش تعداد دانش آموزان‌ فرصت مناسبی است که به کیفیت آموزش  بپردازیم بنابراین آموزش و پرورش در دولت یازدهم ارتقای کیفیت را به عنوان یکی از راهبردهای خود اعلام کرده است. به این ترتیب که در بودجه سال 93، 250 میلیارد تومان برای کیفیت بخشی و اجرای سند تحول پیش بینی کرده که بخشی از این بودجه تا کنون اختصاص یافته است.

فانی با اشاره به 5 سیاست اساسی در آموزش و پرورش گفت: ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی یکی از این سیاست‌ها در آموزش و پرورش است که اقداماتی در این راستا صورت گرفته به عنوان نمونه لایحه رتبه بندی معلمان که در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح است قبل از پایان سال 93 پس از تثبیت در دولت که در مجلس ارائه می‌شود یکی از این اقدامات است. در این لایحه دو هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان دنبال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال پذیرش دانشگاه فرهنگیان را از بوم برای بوم داشتیم  اظهار کرد: یکی از چالشهای جدی آموزش و پرورش در ارتباط با نیروی انسانی این موضوع بود به طوری که بعضا مشاهده می‌شود نیروی انسانی از یک شهرستانی برای یک شهرستان دور انتخاب می‌شد و این مشکلی را برای همکاران فرهنگی وزارتخانه ایجاد می‌کرد بنابراین امسال برای نخستین بار کشور را به بوم‌هایی تقسیم و از هر بوم برای همان بوم دانشجوی تربیت معلم انتخاب کردیم به طوری که از ترم بهمن ماه پذیرش دانشگاه فرهنگیان از این طریق آغاز می‌شود و در سالهای آینده نیز این موضوع ادامه خواهد داشت.

فانی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور 100 شعبه و پردیس دارد که امکان تامین و تربیت نیروی انسانی را برای آموزش و پرورش فراهم می‌کند گفت: با توجه به نامه‌ای که به معاون اول فرستاده شد قانون متعهدین خدمت دبیری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به قوت خود باقی است و دانشجو معلمان این دانشگاه می‌توانند از مواهب قانون متعهدین بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: امسال بناشد بازنشستگی پیش از موعد برای همکاران فرهنگی که مشکلات حادی داشتند را بدون سنوات ارفاقی اجرا کنیم البته امسال 25 هزار همکار فرهنگی به سن بازنشستگی می‌رسند که تعدادی از آنها تمایل به ادامه خدمت در آموزش و پرورش را دارند که با تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت مقرر شد درخواست این همکاران را اجابت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص مشکل رتبه عالی برخی از همکاران فرهنگیان افزود: تعدادی از همکاران شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش مشکلی در رتبه عالی داشتند که با پیگیری‌های صورت گرفته مشکل 376 هزار و 172 نفر از همکاران شاغل و بازنشسته فرهنگی حل شد وبا صدور احکام آنان دیگر در سازمان بازنشستگی و شاغلین مشکلی نخواهند داشت.

فانی با اشاره به ارائه مجموعه خدماتی به فرهنگیان گفت: آموزش و پرورش خدماتی از جمله خانه معلم، فروشگاه و درمان فرهنگیان را به همکاران فرهنگی ارائه می‌کنند که در این راستا مقرر شد یکپارچه سازی ارائه خدمات به فرهنگیان در استفاده از صندوق ذخیره فرهنگیان دنبال کنیم و در حال حاضر بخشی از آن انجام شده و تا چند وقت دیگر پس از نهایی شدن اعلام عمومی می‌شود.

*راه اندازی نخستین مرکز اسکان همکاران فرهنگی را در دهه فجر


وی با اشاره به اسکان همکاران فرهنگی بیمار عنوان کرد: برخی از همکاران فرهنگی به دلیل داشتن بیماری صعب‌العلاج بودند و برای درمان مجبور به رفت‌و آمد به کلانشهرها می‌شدند که در این راستا مراکزی را برای اسکان همکاران فرهنگی که بیماری صعب‌العلاج داشتند را پیش بینی کردیم و نخستین مرکز از 10 مرکز در نظر گرفته شده در دهه فجر راه‌اندازی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ارائه وام کم‌بهره تا سقف 5 میلیون تومان برای 240 هزار فرهنگی اقدام دیگری است که برای فرهنگیان پیش بینی کرده‌ایم.

فانی در ادامه تصریح کرد: امسال حدود 200 هزار رشد جمعیت دانش آموزی را داشتیم که 25 هزار نفر دانش آموز کلاس اول ابتدایی و مابقی در پایه‌های تحصیلی دیگر بودند و این به این معنا است که آموزش و پرورش در سال تحصیلی 94-93 توانسته تعدادی از دانش آموزانی که خارج از مدرسه بودند را جذب کند و یک گام به سمت تحت پوشش بردن دانش آموزان‌ برده است.

وی ادامه داد:  امسال آموزش و پرورش  باید 40 هزار کسری نیروی انسانی را جبران می‌کرد که خوشبختانه با ساماندهی نیروی انسانی و با استفاده بهتر از منابع توانست این کسری نیروی انسانی را جبران کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از محل صرفه جویی که در ساماندهی نیروی انسانی انجام گرفت توانستیم 20 درصد فوق‌العاده شغل 330 هزار معلم ابتدایی را افزایش دهیم.

فانی با اشاره به توسعه مشارکت به عنوان سیاست دوم آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه دولت وفصل حاکمیت  و دستگاهی که زیر ساخت منابع انسانی کشور راتامین می‌کند متعلق به یک وزارتخانه نیست بلکه تعلق به همه مردم، نهادهای دولتی و عمومی و غیر دولتی است که با بهره گیری از تمام امکانات باید بتواند به اهداف خود دست یابد.

وی اضافه کرد: امضای تفاهم‌نامه با حداقل 15 وزارتخانه و دستگاه دولتی نخستین اقدامی بود که این وزارتخانه در راستای توسعه مشارکت انجام داد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی ریاست جمهوری امضا کردیم از منابع این معاونت به تجهیز پژوهشسراهای دانش آموزی پرداختیم به طوری که 50 پژوهشسرای دانش آموزی امسال به تجهیزات آزمایشگاهی نانو مجهز شدند.

فانی در تصریح کرد: در راستای توسعه مشارکت حضور خیرین مدرسه ساز در سال 93 در مقایسه با سالهای گذشته بیشتر بود به طوری که امروز با حضور رئیس جمهور شاهد افتتاح مدرسه‌ای در تهران بودیم که 7 میلیارد تومان هزینه داشت که نیمی از آن را دولت و آموزش و پرورش و نیمی دیگر را خیرین پرداخت کردند.

*تعیین تکلیف مجتمع‌های آموزشی روستایی در آینده


وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه  با گذشت چند ماه از سال تحصیلی 94-93 چه تعداد مجتمع‌های آموزشی شهری و روستایی ابقاء و منحل شده‌اند، گفت: تعداد اندکی از مجتمع‌های شهری که با مفاهیم و استانداردهای در نظر گرفته شده  مطابقت داشته را حفظ کرده‌ایم و مابقی مجتمع‌های آموزشی شهری که نتوانستند مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را رعایت کنند به مدرسه عادی تبدیل شده است.

فانی در ادامه افزود: در خصوص مجتمع های آموزشی روستایی نیز پژوهشی در حال انجام است که مراحل پایانی خود را طی می‌کند و امیدواریم تا قبل از ساماندهی مدارس برای سال تحصیلی آینده تکلیف این مجتمع‌ها نیز مشخص شود.

انتهای پیام/ 4030 https://www.asrehamoon.ir/vdcgn793.ak9tt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما

معلم رووستایی
هرچه زودترمجتمع های روستایی راحذف ومعلم راهنمای تعلیماتی رااحیاکنید.