تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰
خرید هواپیما متناسب با نیاز شرکت‌های هواپیمایی، مسیرهای پروازی و تعداد مسافر می‌تواند جلوی زیان‌ده بودن شرکت‌های هواپیمایی را گرفته و افزون بر آن موجب درآمدزایی و اشتغال‌زایی نیز شود.
راز هواپيماهايی كه نمی‌پرند/ بهترين هواپيما برای پرواز
به گزارش سرویس اقتصادی عصر هامون، آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: مذاكرات مفصلي با شركت‌هاي تامين كننده ناوگان هوايي انجام داديم زيرا كه ناوگان هوايي كنوني مناسب و درخور شان ملت ايران نيست و بايد سرمايه گذاري عمده‌اي در ناوگان صورت گيرد و مذاكرات مفصلي را با منابع دست اول تامين هواپيما در سطح جهاني دنبال مي‌كنيم تا با لغو تحريم با فوريت قراردادها را منعقد كنيم.

بدون شک با توجه به افزایش سن ناوگان هوایی کشور، خرید هواپیمای جدید یکی از اساسی‌ترین نیازهای بخش هوانوردی در ایران است.

متاسفانه در سال‌های اخیر با توجه به وجود تحریم ها و البته برخی کم‌کاری‌ها در داخل صنعت هوانوردی کشور، هواپیماهای مناسبی برای استفاده در ایرلاین‌های ایرانی خریداری نشدند.

هواپیماهای وارد شده به صنعت هوانوردی کشور یا سن بالا داشتند و یا با توجه به مسیرهای پروازی شرکت های هواپیمایی ایرانی نمی‌توانستند موجب سوددهی شوند.

اما حالا که به گفته وزیر راه و شهرسازی مذاکراتی با منابع اصلی تامین کننده هواپیما در جهان انجام شده، چه هواپیماهایی را باید برای استفاده در ناوگان هوایی کشور خریداری کرد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید نیازهای شرکت های هواپیمایی را بررسی کرد. این نیاز ها از دو جهت قابل بررسی هستند، اول اینکه هر شرکت در چه مسیرهایی پرواز دارد و در هر مسیر چه تعداد مسافر جابجا می‌شوند و همچنین باید آینده کاری شرکت هواپیمایی را برای افزایش مسیرها و گسترش ناوگان نیز در نظر گرفت.

افزون بر اینکه یک هواپیمای مسافربری برای سودآور بودن باید مصرف سوخت مناسب داشته باشد و این نکته را نیز نباید فراموش کرد که یکدست بودن ناوگان نیز در شرکت‌های هواپیمایی با توجه به خرید آسان قطعه و کاهش مشکلات فنی می‌تواند سودآوری شرکت را افزایش دهد.

در کشور ما پروازهای مسافربری به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که برای هر دسته باید هواپیمای خاصی را خریداری کرد.

دسته اول پروازهای داخلی هستند: بخشی از پروازهای داخلی در مسیرهای پرتردد مثل مسیرهای منتهی به مشهد یا کیش انجام می‌شوند که باید برای آن ها از هواپیماهای میان برد باریک پیکر با حداکثر ظرفیت استفاده کرد. اما بخشی دیگر از پروازهای داخلی در مسیرهای با مسافر کم انجام می شود که باید هواپیماهای با برد کوتاه و ظرفیت متوسط خریداری شده و در این مسیرها استفاده شوند.

شایان ذکر است؛باتوجه به محدودیت های فرودگاهی، برخی از فرودگاه های کشور در مناطق با مسافر کم حتی توانایی پذیرش هواپیماهای پهن پیکر را ندارند که این مساله نیز باید در هنگام خرید هواپیما مورد توجه واقع شود.

دسته دوم پروازهای منطقه ای هستند: بخشی از این پروازها به مقاصد زیازتی انجام می‌شوند که باتوجه به موقعیت کشور ما و فاصله ای از این کشورها و همچنین کثرت مسافر، باید برای این مسیرها هواپیماهای میان برد و پهن پیکر با حداکثر خریداری شود. بخش دیگری از پروازهای منطقه ای به مقاصد سیاحتی انجام می شود که در برخی از فصول سال دارای مسافر زیادی بوده و در بعضی فصول مسافر کمتری دارند، برای این پروازها نیز در هنگام افزایش درخواست‌ها می‌توان از هواپیماهای پهن پیکر با ظرفیت حداکثری استفاده کرد و در هنگام کاهش مسافر هواپیماهای باریک پیکر با برد و ظرفیت متوسط نیز برای انجام این پروازها مناسب هستند.

دسته سوم پروازهای شرکت های هواپیمایی مربوط به مسیرهای فرامنطقه ای و بین قاره ای است: در این پروازها باید در نظر داشت که قیمت سوخت هواپیما در کشورهای اروپایی و شرق آسیا بسیار بالاست، پس باید هواپیمایی برای این مسیرها خریداری شود که حداقل مصرف سوخت و حداکثر کارایی را دارد. در پروازهای تعداد مسافر در برخی مسیرها بسیار زیاد است که باید هواپیماهای پهن پیکر قاره‌پیما برای این مسیرها خریداری شوند و برای مسیرهای با مسافر کمتر نیز می‌توان از هواپیماهای با ظرفیت متوسط و دوربرد استفاده کرد.

گفتنی است؛خرید هواپیما متناسب با نیاز شرکت‌های هواپیمایی، مسیرهای پروازی و تعداد مسافر می‌تواند جلوی زیان ده بودن شرکت‌های هواپیمایی را گرفته و افزون بر آن موجب درآمد زایی و اشتغال زایی نیز شود.
انتهای پیام/0720 https://www.asrehamoon.ir/vdchvkn-.23nqzdftt2.html
منبع : سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما
آدرس ايميل شما