لنجسازی در سیستان و بلوچستان، یکی از صنایع قدیمی است که متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل روی آوردن به ساخت شناورهای فایبرگلاس و عدم صدور مجوز صید مورد غفلت واقع شده و در جدال با مدرنیته به حاشیه رفته است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، استان سیستان و بلوچستان، یکی از پهناورترین استانهای کشور با قدمتی دیرینه است، سرزمین پهناوری که از دریاچه شکر ریز هامون تا پهن دشت نیلگون دریای عمان گسترانیده شده و با برخورداری از موقعیت استراتژیک خود، از دیرباز نقش مهمی در توسعه تجارت و بازرگانی منطقه داشته است. صنعت لنج سازی یکی از صنایع مهم کشور است که ارتقاء این صنعت میتواند به توسعه صادرات و واردات کشور و همچنین پیشرفت در زمینه اشتغال و تولید ملی نیز کمک کند. این صنعت سنتی در بندر کنارک و چابهار قدمتی دیرینه دارد و در تاریخ این منطقه بارها نشانی از آن دیده شده است. صنعتی پر رونق که زمانی جایگاه مهمی در میان دیانوردان داشته و این روزها حال و روز خوبی ندارد. بازار لنجسازی درچابهار این روزها سرد و بیرمق است، این را مبارکی پور لنج ساز چابهاری می گوید. او که سالهاست در این کار مو سفید کرده و در زیر آفتاب سوزان ساعت ها و روزها را صرف ساخت شناورهای چوبی کرده است، میگوید: نفس لنجسازی در این بندر که زمانی یکی از مشاغل پر رونق بوده این روزها به شماره افتاده، البته نه به خاطر گرما بلکه از بی مهری و عدم حمایت مسئولان، که یکسالی است صنعت لنج سازی که یکی از صنایع قدیمی این دیار به شمار می رفته به دلیل سنگ اندازی برخی مسئولین در عدم صدور مجوز صید با مشکلاتی روبرو شده است. بیکاری شاغلان بخش لنجسازی اسفبار است مدیر عامل شناور سازی نومان چابهار در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی عصرهامون اظهار داشت: در سال 77 با مبلغی بالغ بر یک میلیارد تومان جهت ساخت کارخانه سرمایه گذاری کردم، تمام سرمایه ام را در این راه صرف کردم و بیش از 100 نفر از شهروندان چابهار و کنارک دراین کارخانه مشغول به کار شدند. علی محمد مبارکی پور که از بزرگترین لنج سازان چابهار است، ادامه می دهد: متاسفانه بر اثر محدودیت مجوز صید، کساد بازار بر اثر نوسانات بازار ارز و عدم حمایت مسئولین سال گذشته سرمایه ام راکد شد و هم اکنون کارخانه لنج سازی که تمام دارایی خود را صرف تاسیس آن کردم در این منطقه تعطیل شده است. این لنج ساز چابهاری بیان می کند: عدم حمایت مسئولین از کارآفرینان نه تنها باعث تضعیف روحیه سرمایه گذاران در این منطقه می شود بلکه بیکاری برای چندین خانواده را فراهم آورده و آنان را در امرار معاش زندگی با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. مبارکی پور با بیان اینکه بیش از 100 کارگر این کارخانه از کار بیکار شدند، از دولت خواست که کمک های مالی و یا مجوزی جهت صید به صیادان صادر کند تا بار دیگر صنعت لنج سازی در چابهار فعال شود. لنج سازی محور اشتغال زایی در سیستان و بلوچستان یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفته بود: صنعت لنج سازی از صنایع مهم کشور است که ارتقاء این صنعت میتواند به توسعه صادرات و واردات کشور و همچنین پیشرفت در زمینه اشتغال و تولید ملی نیز کمک کند، اما متاسفانه لنج داران از حمایت های دولت برخوردار نیستند و مجبورند از کشورهای دیگر لنج وارد کنند. وی بیان کرده بود: موفقیت این صنعت بستگی به انگیزه افراد سرمایه گذار دارد اگر سرمایه گذاران از سوی دولت حمایت شوند صنعت لنج سازی احیا می شود. نماینده مردم چابهار خاطر نشان کرد: هم اکنون چند کارگاه لنج سازی نیمه فعال در کنارک و چابهار وجود دارد. وی گفت: سیستان و بلوچستان، قطب تولید صنایع شیلاتی و ساخت انواع لنجهای صیادی و باری است که از این رو باید حمایت همه جانبه از این صنایع انجام شود. جدگال افزود: صنعت لنج سازی یکی از صنایع مطرح این منطقه است که در حال حاضر با مشکلاتی در زمینه بازاریابی مشتری مواجه بوده و در وضعیت کنونی بحث تعمیرات را دنبال میکند. وی با اشاره به اینکه اگر از قابلیت های دریا استفاده بهینه شود می توان توسعه استان را رقم زد، خاطر نشان کرد: صنعت لنج سازی را میتوان یکی از مهمترین صنایع دریایی استان عنوان کرد که درصورت رفع مشکلات پیش روی این بخش می توان حجم عظیمی از جوانان جویای کار را به امر اشتغال ترغیب کرد. انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdcgnx9u.ak9zw4prra.html