سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ ,24 November 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۲
میم مثل موزه!
 
موزه ها نشان دهنده ی فرهنگ دیروز و امروز ما هستند، اما امروزه اغلب کودکان رفتن به سینما و پارک را به موزه گردی ترجیح می‌دهند.
به گزارش سرویس فرهنگی عصر هامون، منیر دارایی سرپرست موزه‌ی هنرهای ملی ایران گفت: موزه‌ها نشان‌دهنده‌ی فرهنگ دیروز و امروز ما هستند، موزه‌های باستانی فرهنگ کهن و موزه‌های معاصر تجلی هنرها و فرهنگ امروز است، می‌توان فرهنگ اصیل ایران را در آثار کهن به جامانده از فرهنگ باستانی مشاهده کرد،‌ از مراسم و مناسک و آداب و رسوم تا پوشش و نحوه‌ی مراودات انسانی همه و همه در جای جای آثار به جا مانده متجلی است.
 
وی افزود: پوشش زنان ایرانی در مینیاتورهای به جا مانده نشان از متانت و وقار و ترکیبی از رنگهای زنده و مناسب است، در آثار کهن این کشور چهار فصل و حجاری‌های موجود نیز نوع پوشش مشهود است.
 
دارایی در ادامه با اشاره به لزوم ترغیب آحاد جامعه به فرهنگ موزه افزود: شمار توریست هایی که گاهی با یک بروشور و با هدف مشخص از موزه‌ها بازدید می‌کنند نسبت به تعداد آنها بسیار بیشتر از جمعیت بازدید کننده‌ی داخلی از موزه‌ها است و باید به امر ایجاد انگیزه در جامعه و به طور خاص در جوانان بیشتر توجه کنیم.
 
وی دوره‌ی دبستان و پیش از دبستان را زمان مناسب برای آشنایی افراد با فرهنگ تاریخی و موزه‌ها نامید و افزود: اگر افراد جامعه از دوران کودکی با فرهنگ غنی خود آشنا شوند وقتی به سن بالاتر می‌رسند کمتر دچار بی‌هویتی و تاثیر پذیری از فرهنگ‌های بیگانه می‌شوند بنابراین سرمایه گذاری در سنین پایین و فرهنگ‌سازی اثربخش‌تر و کم‌هزینه‌تر از آن است که بخواهیم هویت و فرهنگ شکل گرفته جوانان را به سمت و سوی صحیح تغییر دهیم.
 
دارایی قرار گرفتن درس‌هایی متناسب با میراث فرهنگی و موزه‌ها را در کتب دبستان مفید دانسته و گفت: به عقیده‌ی من در زمان فراگیری حرف میم در دوران دبستان باید گفت «میم مثل موزه»،‌ بدین روش موزه و فرهنگ باستانی در ذهن کودکان نهادینه می‌شود و از همان ابتدا کودکان به فرهنگ خود افتخار می‌کنند.
 
سرپرست موزه‌ی هنرهای ملی ایران به غنای بالای آثار تاریخی فرهنگی ایران اشاره کرد و ادامه داد: کشور ما دارای فرهنگی چند هزار ساله است و سرشار از آثاری است که هر کدام از آنها می‌تواند به نوبه‌ی خود دریایی از علم و هنر باشد و این در حالی است که بعضی از کشورها با وجود نداشتن فرهنگ کهن از نداشته‌های خود داشته‌های بزرگ می‌سازند و برای خود فرهنگ‌سازی می‌کنند بطور مثال اشیایی را که در فیلمی از آن استفاده شده است را خریداری و یک موزه با محوریت آن می‌سازند.
 
دارایی روش‌های نوین ترغیب کودکان به موزه‌ها را برشمرد و افزود: متاسفانه اغلب کودکان در اردوهای مدرسه رفتن به سینما و پارک را به موزه ترجیح می‌دهند و این درحالی است که بیشترین تاثیر را در فرهنگ سازی می‌توان از موزه انتظار داشت، برخی از موزه‌ها در ایجاد انگیزه کودکان پیشرو بوده‌اند و بعضی مدارس نیز در انتخاب هدایای دانش آموزان محوریت آثار تاریخی را لحاظ کرده‌اند که بسیار تاثیر گذار بوده است.
 
وی در پایان گفت: برنامه‌ریزی از سنین کودکی موجب می‌شود که هویت تاریخی در ذهن کودک نقش ببندد و در این راستا باید سازمان‌ها هم‌راستا عمل کنند و در فرهنگ‌سازی کودکان که آینده‌سازان جامعه هستند، تدابیر مناسب بیاندیشند.
انتهای پیام/8399
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۷۱۶۴۵
مرجع : سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان


ارسال