تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۱
کارشناس و مشاور مرکز مهر یکی از دلایل روی آوردن برخی جوانان به استفاده از وسایل آرایشی را چشم و هم چشمی عنوان کرد و گفت: در یک جمع دوستانه وقتی چند نفر از مدلهای خاصی استفاده می کنند این امر منجر به تحریک پذیری در سایر اعضای گروه شده و آنها نیز برای اینکه همرنگ جماعت دوستانه خود شوند در این دام غوطه ور می شوند.
کمبود اعتماد به نفس، علت اصلی استفاده زیاد از لوازم آرایش
کمبود اعتماد به نفس، علت اصلی استفاده زیاد از لوازم آرایش
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از زاهدانه، حتما تاکنون بارها و بارها با صحنه های عجیب و غریبی در بازارها و مراکز خرید مواجه شده اید، صحنه هایی که اغلب الگو می شوند برای جوانان و نوجوانانی که در مرحله بلوغ هستند و سریع تحت تاثیر قرار می گیرند. صحنه هایی که مدل مو، آرایش و نوع پوشش را در برمی گیرد و نه تنها در مانکن های پشت ویترین ها بلکه در چهره برخی از شهروندان هم به وضوح قابل رویت است و به محض دیدنشان به قول معروف دود از سرمان بلند می شود.
دیروز به همراه تعدادی از دوستان برای خرید به یکی از مراکز تجاری خرید در خیابان مصطفی خمینی رفته بودیم این شروع قصه است. در پیاده رو که مشغول نگاه کردن به مانکن های پشت ویترین ها بودیم مدلهای مختلفی از نوع پوشش لباسی با انواع ژست های مختلف به طور تزئینی وجود داشت که با واقعیت تفاوت چندانی ندارد چون این روزها ملاک انتخاب همین مانکن ها هستند. مانکن هایی که به راحتی فرهنگ غرب را در جامعه عادی نمایش دادند و با ورود به بطن خانواده ها جای خود را محکم کردند که ثمره آن را امروز با از بین رفتن حجب و حیا در میان برخی از زنان و مردان شهرمان به وضوح می توانیم ببنیم.
وقتی برای خرید به داخل یکی از این پاساژ ها رفتیم بیشتر ازآنکه به خرید وسایل مورد نیاز خود بپردازیم نگاه هایمان خیره به چند دختر جوان بود که در کنج مغازه ای نشسته بودند و به راحتی مشغول آرایش کردن بودند! برایشان مهم نبود که جمعیت اندکی را به خود خیره کرده اند، مهم نبود که چگونه مضحکه عوام هستند، به قول خود آنها این کارشان کلاس و پرستیژ شخصیتشان را محک می زند اما به چه قیمتی؟
آیا شخصیت یک بانو را نوع آرایش و نحوه بی حجابی آن پررنگ تر می کند. جلب توجه توسط برخی افراد تا کجا ادامه خواهد داشت؟ جای تامل دارد که چرا مسئولین فرهنگی استانمان چاره ای برای این معضل پیدا نمی کنند و امروز ما شاهد هستیم عده ای به راحتی اقدام به کارهایی کنند که هم به خودشان و هم به افراد آن جامعه آسیب وارد می کنند.
امروز یکی از اهداف دشمنان آسیب وارد کردن به کانون و بنیان خانواده ها است. دشمنانی که برای رسیدن به اهداف خود از کوچکترین تلاشی دریغ نکردند و با انواع و اقسام ابزارهای مدرن سعی در به ثمر رساندن اهداف شوم خود دارند، اما همیشه نباید برای اشتباهاتمان دنبال مقصر باشیم، زیرا خانواده ها با وارد کردن ماهواره به خانه خود ایمنی و سلامت خود و اهالی خانه شان را در خطر انداخته اند و امروز اگر در کوچه پس کوچه های شهرمان شاهد از بین رفتن غیرت مردان دیروز و عفت و حیا زنان هستیم به این مهم بر می گردد زیرا الگوی اکثر مردم ما الخصوص جوانان بازیگران این رسانه ها شده اند، بازیگرانی که دست نشانده رسانه های معاند برای خدشه زدن به کشورهای اسلامی هستند.
یادش بخیر زمانهایی که مردانگی به غیرت بود، غیرت در مردانی که با جان فشانی ها و ایثارگری برای دفاع از ناموس و خاک وطنشان هرآنچه داشتند را فدا کردند اما عده ای امروز با پایمال کردن خون آنها از یاد برده اند که این آسایش و آرامش را به چه کسانی مدیون هستند و فردای قیامت در محضر دادگاه الهی چه پاسخی برای اعمال امروزشان خواهند داشت؟
امروزه شاهد رفتارهایی از سوی عده ای از مردان هستیم که با آرایش کردن یا پوشش های زنانه هویت و جایگاه خود را دستخوش تغییرات فرهنگ غربی قرار داده اند. در کشور ما، بسياری از پسران جوان اين چهره‌ها را در فيلم‌های خارجی ديده و فکر می‌کنند اين رفتارها نشانه تجدد گرايی و مد است ، غافل از اين که اين رفتارها در دل این جامعه هم معنا و جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.
بسياری از پسران در جامعه ما مانند بسياری از دختران دچارگم گشتگی هويت شده‌اند، گويا معنای زيبايی را هم گم کرده‌اند . زيبايی کاذب و مجازی را به عاريت گرفته‌اند بدون اين که حقيقت زيبايی را بدانند .
البته باید گفت که اين رفتارهای اجتماعی در بين همه اقشار جامعه رواج ندارد و نمی‌توان اين پديده را به کل نوجوانان جامعه تعميم داد؛ بلکه بيشتر در گروه‌هايی از نوجوانان ديده میشود که متعلق به خرده فرهنگ‌هايی هستند . از جمله در خانواده‌هايی که سطح سواد کم است و تازه به موقعيت خاص مالی رسيده‌اند يا به زبان عامه دچار تازه به دوران رسيدگي هستند.
از طرفی هم برخورد پلیسی با این قضیه و حل نشدن چرایی حجاب برای برخی از اعضای نسل جوان تسلیم نشدن در برابر فشار را به یک عمل قهرمانانه و مقاومت فرهنگی تبدیل کرده است و نکته این است که جوانان باسواد تر و دارای نقش بالاتر در جامعه نیز به دلیل قهرمانانه تلقی شدن رعایت نکردن عرف جامعه به نحوی در این قضیه مشارکت می کنند و علی رغم هر گونه برنامه ریزی فرهنگی و انتظامی برای مقابله با بد پوششی هر سال بر ابعاد آن افزوده می شود و این قضیه به عنوان مشکلی حل ناشدنی در ذهن مسئولین باقی می ماند.
این سردرگمی در جامعه ما متولی می خواهد نیروی انتظامی، وزارت ورزش و جوانان، مراکز مذهبی و مسئلین فرهنگی و...همه و همه باید با اهداف بلند مدت فرهنگی و با روشهای علمی و جامعه شناختی با این معضل برخورد کنند تا شاید کمتر شاهد اینگونه رفتارها در ملاعام از سوی برخی از شهروندان باشیم.
جالب است بدانید که ایران رتبه هفتم مصرف لوازم آرایشی را در دنیا دارد و در همین رابطه و بر اساس آمارهای موجود، زنان ایرانی سالی 2 میلیارد دلار خرج لوازم آرایشی می‌كنند؛ رقمی كه اگر با دلار 3 هزار و 300 تومانی محاسبه شود به عدد 6 هزار و 600 میلیارد تومان می‌رسیم.
روانشناس و مشاور مرکز مهر در زاهدان در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه در خصوص روی آوردن افراد به وسایل آرایشی اطهار داشت: در جامعه کنونی سن آرایش به عنوان یک متغییر در بین افراد پایین آمده و دختران جوان، در سنین پایین حتی از کودکی نیز اقدام به استفاده از رژلب، پودر و رژگونه می کنند.
حمیرا مهدوی فر افزود: در این مواقع والدین بجای واکنش نشان دادن در مقابل فرزندان و جلوگیری از آرایش کردن آنان، احساس خوشایندی دارند و این خوشحالی و عدم نارضایتی در آنها منجر شده فرزندان پا را از حد خود فراتر گذاشته و به این سمت سوق پیدا کنند، لذا بروز این پدیده ریشه در خانواده دارد.
وی گفت: علت گرایش اکثر افراد به آرایش و کشف حجاب نوعی مشکل روانی است که افراد تصور می کنند با این روشها توجه بیشتر اشخاص در جامعه را به سمت خود جلب کرده و به خود شخصیت بیشتری می دهند لذا افرادی که حس می کنند اعتماد به نفس پایینی دارند از این موارد استقبال می کنند.
این کارشناس تصریح کرد: اغلب آرایش خشن و تند مختص آدم های بی اعتماد به نفسی است که می خواهند دیگران باورشان کنند و مورد پذیرش جامعه قرار گیرند، بیشتر آنها فکر می کنند که در ظاهر خود نقص عمده ای دارند، این نقص گاهی آنقدر بزرگ جلوه می کند که برای رفع آن دست به هر کاری می زنند.
وی یکی از دلایل روی آوردن برخی جوانان به این سمت را چشم و هم چشمی عنوان کرد و گفت: در یک جمع دوستانه وقتی چند نفر از مدلهای خاصی استفاده می کنند این امر منجر به تحریک پذیری در سایر اعضای گروه شده و آنها نیز تحت تاثیر قرار گرفته اند و برای اینکه همرنگ جماعت دوستانه خود شوند در این دام غوطه ور می شوند.
مهدوی فر در ادامه این مطلب بیان کرد: برای جلوگیری از آسیب های این گونه روابط خانواده ها باید دقت بیشتری از خود نشان دهند و در انتخاب دوست به فرزندان خود کمک کنند تا آنها در دام دوستان ناباب قرار نگیرند و دچار مشکلاتی از جمله تحت تاثیر قرار گرفتن فرهنگ های غربی که از نوع پوشش تا روابط بین فردی را در بر می گیرد، نشوند.
وی از دیگر عوامل روی آوردن افراد به استفاده از لوازم آرایشی و این قبیل موارد را گسترش ماهواره در خانواده ها عنوان کرد و گفت: امروز در اکثر خانه ها ماهواره وجود دارد و افراد را تحت تاثیر القائات خود قرار داده است، افراد نیز با الگو گیری از این رسانه ها وقت خود را صرف آرایش های گوناگون و روی آوردن به عمل های زیبایی مختلف می کنند.
این کارشناس برای مقابله با این بحران اجتماعی تاکید کرد: خانواده ها دقت بیشتری در انتخاب دوست فرزندان و همچنین ابزارهای مدرنی که برای خانواده خود مهیا می کنند، داشته باشند و دراین بین نیز مسئولین فرهنگی در جامعه باید اقدامات موثری در برخورد با این گونه صحنه ها بکار گیرند تا شاهد آسیب های اجتماعی کمتری در این زمینه باشیم.
انتهای پیام/4382
https://www.asrehamoon.ir/vdcbzfbz.rhb5fpiuur.html
منبع : پایگاه خبری زاهدانه
نام شما
آدرس ايميل شما