تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۰
گزارش عصر هامون از سرگردانی مسافران در جاده های سیستان وبلوچستان؛

سهم ناچيز استان از مجتمع هاي گردشگري/ پهناورترین استان کشور با 10 سرویس بهداشتی بین راهی!

سیستان و بلوچستان که یکی از قطب های گردشگری کشور محسوب می شود اما از کمبود امکانات اولیه چون کمبود مسجد، امکانات رفاهی و فنی بین راهی همچنان رنج می برد.
سهم ناچيز استان از مجتمع هاي بين راهي گردشگري/ پهناورترین استان کشور با 10 سرویس بهداشتی بین راهی!
سهم ناچيز استان از مجتمع هاي بين راهي گردشگري/ پهناورترین استان کشور با 10 سرویس بهداشتی بین راهی!
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، استان سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با وسعتی حدود ۱۸۱۷۵۸ کیلومتر مربع، در جنوب شرقی کشور قرار گرفته است. این استان از شمال به استان خراسان جنوبی و کشور افغانستان، از شرق به کشورهای پاکستان و افغانستان، از جنوب به دریای عمان و از مغرب به استان‌های کرمان و هرمزگان محدود می‌شود اما با این وجود مسئولان در زمان بودجه‌ریزی ،نسبت به اختصاص بودجه‌های دولتی و ملی برای اجرای پروژه‌های مهم و مورد نیاز در سیستان و بلوچستان چشم‌پوشی می‌کنند و هر ساله سهم اندکی از بودجه‌های ملی و دولتی نصیب استان سیستان و بلوچستان می‌شود.
سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن منطقه آزاد تجاری و تعدد آثار باستانی و گردشگری یکی از قطب های گردشگری و پرتردد ترين مسير های نقل و انتقال در کشور شناخته مي شود با این وجود «مجتمع خدماتي رفاهي بين راهي » معنا و مفهومي ندارد و مسافراني که در اين مسير رفت و آمد مي کنند ناچارند اين مسافت طولاني را بدون توقف طي کنند و يا از خدمات رستوران هاي بين راهي استفاده کنند. هر چند که بسياري از اين رستوران هاي بين راهي نيز نکات بهداشتي و استانداردهاي لازم را رعايت نمي کنند.
وجود کمترين تعداد مجتمع بين راهي، آن هم در استاني که بيشترين وسعت را در ميان استان هاي کشور دارد ، فاصله بين شهرهاي آن زياد بوده و حجم تردد در جاده هاي آن بالاست يک نقيصه محسوب مي شود.
مرزی بودن این استان که در گذشته تهدید محسوب می شد اکنون وارد شرایط جدیدی شده است و با تایید منطقه آزاد تجاری سیستان به یکی از استان های هدف گردشگری در کشور تبدیل شده است با این وجود همچنان سهم سیستان و بلوچستان ار مجتمع های گردشگری بین راهی ناچیز است.
با وجود حجم تردد بالا در جاده هاي استان و فاصله زياد بين شهرها ساخت و سامان دهي مجتمع هاي بين راهي در اين استان مغفول مانده است.
سیستان و بلوچستان فقیرترین استان کشور در حوزه اماکن گردشگری بین راهی
علي خانقايي مديرکل حمل و نقل و پايانه هاي سيستان و بلوچستان نيز در اين باره به یکی از رسانه ها با بیان اینکه اين استان از لحاظ اماکن گردشگري و تفريحي بين راهي، فقيرترين استان کشور به شمار مي رود، گفته بود که: در حال حاضر16 مجتمع رفاهي و رستوران بين راهي در استان وجود دارد که تعدادي از آنها در سال هاي گذشته فعال شده اند و تعدادي ديگر نيز مراحل ساخت را طي مي کنند.
وي دلیل تعداد کمتر از حد معمول و استاندارد مجتمع ها را عدم همکاري شرکت نفت با حمل و نقل و پايانه ها عنوان کرد و گفت: براي ساخت اماکن تفريحي بين راهي، بايد جايگاه سوخت نيز در کنار هريک از مجتمع ها در نظر گرفته شود در حالي که شرکت نفت مجوز ساخت جايگاه صادر نمي کند.
وی اظهار داشت: در سال هاي قبل، چند مرکز تفريحي و گردشگري در بخش هايي از استان ساخته شد اما چون جايگاه سوختي در کنار اين اماکن در نظر گرفته نشد رانندگان نيز براي استفاده از خدمات اين مجتمع ها تمايلي نداشتند.
در هر جایی که در خواست جایگاه سوخت مطرح شده، جایگاه ساخته شده است
دادخدا اعتصامي مديرعامل شرکت پخش فرآورده هاي نفتي زاهدان در پاسخ به این اظهار نظر بیان کرده بود که: ساخت جايگاه هاي سوخت در نزديکي اماکن تفريحي بين راهي در هر جايي که درخواست آن از سوي حمل و نقل و پايانه هاي استان مطرح شده ، انجام شده است.
وی گفت: يک جايگاه سوخت در مسير زاهدان به خاش در فاصله 120 کيلومتري در نزديکي مجتمع رفاهي بين راهي واقع شده است در همين مسير يک جايگاه ديگر نيز در منطقه اسکل آباد ساخته شده است.
وي بيان مي کند: در 50 کيلومتري شهرستان خاش در مسير ايرانشهر، مجتمع رفاهي «کاروان در» واقع شده که بنا بر صلاحديد شرکت نفت جايگاه سوخت خاتم الانبيا(ص) نيز در کنار آن ساخته شده است.
اين مقام مسئول عنوان مي کند ساخت جايگاه سوخت تنها تا محدوده شهرستان ايرانشهر برعهده شرکت نفت زاهدان است و از ايرانشهر تا چابهار، از حيطه وظايف اين شرکت خارج بوده و بر عهده شرکت پخش فرآورده هاي نفتي منطقه چابهار است.
عدم مشارکت بخش خصوصی
محسن نارویی معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی عصر هامون در این خصوص گفت: در استان 6 مجتمع تحت عنوان مجتمع تفريحي، اقامتي و 10 مجتمع ديگر با عنوان مجتمع هاي بين راهي خدمات رساني مي کنند.
وی ادامه داد: در رستوران های بین راهی رستورانی صرف اینکه فقط غذای سنتی سرو نماید وجود ندارد و تمامی غذاها در آن سرو می شود.
نارویی يکي از دلايل اندک بودن، تعداد مجتمع هاي بين راهي را استقبال نکردن بخش خصوصي از حضور در اين بخش ها عنوان کرد و افزود: میراث فرهنگی آمادگی دارد با سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در این بخش را دارند همکاری نماید.
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان بیان کرد: میراث فرهنگی به صورت دولتی هیچ کاری نمی تواند در این بخش انجام دهد بلکه همه را به بخش خصوصی واگذار کرده است تنها بخش دولتی زیر ساخت هایی چون نماز خانه و سرویس بهداشتی ها را آماده می کند.

با این وجود مسئولان استان اگر بخواهند مسافرین بین راهی در جاده های استان سرگردان نشوند و خدمات تعریف شده به آن ها ارائه شود، باید به فکر احداث مجتمع های خدماتی رفاهی استاندارد باشند و سابق مجتمع ها نشان داده که ساخت و رونق مجتمع های بین راهی نیز در گرو اقتصادی بودن آن هاست و وقتی یک مجتمع داری توجیه اقتصادی است، که بر فروش یک یا چند محصول محلی تکیه کرده باشد.
یکی از مهمترین خدماتی که مجتمع های بین راهی می توانند به مردم منطقه دهند، مسئله اشتغال زایی و فروش محصولات و صنایع دستی محلی است و نباید نقش این مکان ها را در زمینه اشتغال و مسائل اقتصادی فراموش کرد. 
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdccs4qm.2bqip8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما