> «دحوالارض» روزی برتر از 100 سال با گفتن «صل الله عليك يا أبالحسن» زائر امام رضا(ع) شوید | عصر هامون
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۲
شب ۲۵ ذی القعده شبی است که زمین به اذن پروردگار از زیر آب چهره نمایان کرده و گسترده شد و شبی است که عاشقان خورشید ولایت به زیارت امام مهربانی ها می روند تا تجدبد میثاق کنند.
«دحوالارض» روزی برتر از 100 سال/ با گفتن «صل الله عليك يا أبالحسن» زائر امام رضا(ع) شوید
«دحوالارض» روزی برتر از 100 سال/ با گفتن «صل الله عليك يا أبالحسن» زائر امام رضا(ع) شوید
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصر هامون، بيست و پنجم ماه ذى القعده طبق روايتى از امام رضا(ع) روز دحوالأرض است (روزى است كه نخستين خشكى ها از زير آب - كه تمام روى زمين را فراگرفته بود - سربرآورد و مطابق بعضى از روايات، نخستين جايى كه از زير آب بيرون آمد و خشك شد و سپس گسترش يافت، سرزمين «مكّه» و بخصوص محلّ «خانه كعبه» بود و لذا مكّه «امّ القرى» "مادر همه آبادى ها" نام گرفت.
خداوند در اين روز هزار هزار رحمت نازل مى كند كه قسمتى از آن شامل كسانى است كه جمع گردند و به ذكر خدا بپردازند و روزش را روزه بدارند و شبش را عبادت كنند.

چرا روز «دحوالارض» را برتر از 100 سال دانسته‌اند؟
حضرت امیر المومنین علی (علیه السلام) در فضیلت روز « دحوالارض» فرموده‌اند: «اولین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در روز بیست و پنجم ذی القعده بوده است؛ بنابراین اگر کسی آن روز را روزه بگیرد و آن شب را به عبادت بپردازد، پاداش عبادت یک صد سال را دارد. در آن روز اگر گروهی به ذکر خدا بپردازند، خداوند حاجت‌شان را پیش از آن‌که متفرق شوند برآورده سازد؛ خداوند در این روز هزار هزار رحمت نازل می‌کند که قسمتی از آن شامل کسانی است که جمع گردند و به ذکر خدا بپردازند و روزش را روزه بدارند و شب آن را عبادت کنند.»
در این روز رسول خدا (ص) به قصد حجة‌الوداع از مدینه با یکصد و چهار هزار یا یکصد و بیست و چهار هزار و حضرت فاطمه (ع) و تمامی اهل بیت خود از راه شجره به مکه عزیمت نمودند. ونیز روایت است که حضرت مهدی (عج) در چنین روزی ظهور خواهند کرد.
همچنین روز دحوالارض جزو چهار روز معروفی است که روزه آن پاداش فراوان داشته و ثواب هفتاد سال روزه گرفتن دارد.
و در روایتی روزه‏اش مثل روزه هفتاد سال است و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت به سر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود و از برای روزه‏ دار این روز هر چه در میان آسمان و زمین است استغفار کند و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده و از برای عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز اجر بسیاری است.
موضوع پیدایش جهان و زمین از جمله سوالات همیشگی بشر بوده است. قرآن کریم در آیات متعددی به این موضوع اشاره کرده است. مفسران و صاحب نظران این آیات قرآن کریم را مرتبط با روز دحوالارض دانسته اند. برخی از این آیات در سوره « فصلت»، «دخان» و « هود» وجود دارد.
ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ  (سوره فصلت11)
آن گاه آهنگ آفرينش آسمان را نمود و اين در حالى بود كه آسمان به صورت دود و بخارى مى‏‌نمود.
فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاء بِدُخَانٍ مُّبِينٍ  (سوره دخان 10)
پس در انتظار روزى باش كه آسمان دودى نمايان برمى‏‌آورد.
أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُون (سوره انبیاء 30)
آيا كسانى كه كفر ورزيدند ندانستند كه آسمانها و زمين هر دو به هم پيوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختيم و هر چيز زنده‌‏اى را از آب پديد آورديم آيا [باز هم] ايمان نمى ‏آورند؟
وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ  (سوره هود 7)
و اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود تا شما را بيازمايد كه كدام‏يك نيكوكارتريد و اگر بگويى شما پس از مرگ برانگيخته خواهيد شد قطعا كسانى كه كافر شده‌‏اند خواهند گفت اين [ادعا] جز سحرى آشكار نيست.
 
 اعمال شب و روز دحو الارض
نماز
نمازی که در کتب شیعه قمیین روایت شده و آن دو رکعت است در وقت چاشت در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره و الشمس بخواند و بعد از سلام نماز بخواند لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ پس دعا کند و بخواند یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ .
 
دعا
خواندن این دعا است که شیخ در مصباح فرموده مستحب است خواندن آن:«اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ کَاشِفَ کُلِّ کُرْبَةٍ أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ مِنْ أَیَّامِکَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِینَ وَدِیعَةً وَ إِلَیْکَ ذَرِیعَةً وَ بِرَحْمَتِکَ الْوَسِیعَةِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ الْقَرِیبِ یَوْمَ التَّلاقِ فَاتِقِ کُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَی کُلِّ حَقٍّ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَ وُلاةِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ أَعْطِنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا مِنْ عَطَائِکَ الْمَخْزُونِ غَیْرَ مَقْطُوعٍ وَ لا مَمْنُوعٍ [مَمْنُونٍ‏] تَجْمَعُ لَنَا بِهِ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الْأَوْبَةِ یَا خَیْرَ مَدْعُوٍّ وَ أَکْرَمَ مَرْجُوٍّ یَا کَفِیُّ یَا وَفِیُّ یَا مَنْ لُطْفُهُ خَفِیٌّ الْطُفْ لِی بِلُطْفِکَ وَ أَسْعِدْنِی بِعَفْوِکَ وَ أَیِّدْنِی بِنَصْرِکَ وَ لا تُنْسِنِی کَرِیمَ ذِکْرِکَ بِوُلاةِ أَمْرِکَ وَ حَفَظَةِ سِرِّکَ وَ احْفَظْنِی مِنْ شَوَائِبِ الدَّهْرِ إِلَی یَوْمِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ وَ أَشْهِدْنِی أَوْلِیَاءَکَ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِی وَ حُلُولِ رَمْسِی وَ انْقِطَاعِ عَمَلِی وَ انْقِضَاءِ أَجَلِی اللَّهُمَّ وَ اذْکُرْنِی عَلَی طُولِ الْبِلَی إِذَا حَلَلْتُ بَیْنَ أَطْبَاقِ الثَّرَی وَ نَسِیَنِیَ النَّاسُونَ مِنَ الْوَرَی وَ أَحْلِلْنِی دَارَ الْمُقَامَةِ وَ بَوِّئْنِی مَنْزِلَ الْکَرَامَةِ وَ اجْعَلْنِی مِنْ مُرَافِقِی أَوْلِیَائِکَ وَ أَهْلِ اجْتِبَائِکَ وَ اصْطِفَائِکَ وَ بَارِکْ لِی فِی لِقَائِکَ وَ ارْزُقْنِی حُسْنَ الْعَمَلِ قَبْلَ حُلُولِ الْأَجَلِ بَرِیئا مِنَ الزَّلَلِ وَ سُوءِ الْخَطَلِ اللَّهُمَّ وَ أَوْرِدْنِی حَوْضَ نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ اسْقِنِی مِنْهُ مَشْرَبا رَوِیّا سَائِغا هَنِیئا لا أَظْمَأُ بَعْدَهُ وَ لا أُحَلَّأُ وِرْدَهُ وَ لا عَنْهُ أُذَادُ وَ اجْعَلْهُ لِی خَیْرَ زَادٍ وَ أَوْفَی مِیعَادٍ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ اللَّهُمَّ وَ الْعَنْ جَبَابِرَةَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ بِحُقُوقِ [لِحُقُوقِ‏] أَوْلِیَائِکَ الْمُسْتَأْثِرِینَ اللَّهُمَّ وَ اقْصِمْ دَعَائِمَهُمْ وَ أَهْلِکْ أَشْیَاعَهُمْ وَ عَامِلَهُمْ وَ عَجِّلْ مَهَالِکَهُمْ وَ اسْلُبْهُمْ مَمَالِکَهُمْ وَ ضَیِّقْ عَلَیْهِمْ مَسَالِکَهُمْ وَ الْعَنْ مُسَاهِمَهُمْ وَ مُشَارِکَهُمْ اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ أَوْلِیَائِکَ وَ ارْدُدْ عَلَیْهِمْ مَظَالِمَهُمْ وَ أَظْهِرْ بِالْحَقِّ قَائِمَهُمْ وَ اجْعَلْهُ لِدِینِکَ مُنْتَصِرا وَ بِأَمْرِکَ فِی أَعْدَائِکَ مُؤْتَمِرا اللَّهُمَّ احْفُفْهُ بِمَلائِکَةِ النَّصْرِ وَ بِمَا أَلْقَیْتَ إِلَیْهِ مِنَ الْأَمْرِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مُنْتَقِما لَکَ حَتَّی تَرْضَی وَ یَعُودَ دِینُکَ بِهِ وَ عَلَی یَدَیْهِ جَدِیدا غَضّا وَ یَمْحَضَ الْحَقَّ مَحْضا وَ یَرْفِضَ الْبَاطِلَ رَفْضا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ وَ عَلَی جَمِیعِ آبَائِهِ وَ اجْعَلْنَا مِنْ صَحْبِهِ وَ أُسْرَتِهِ وَ ابْعَثْنَا فِی کَرَّتِهِ حَتَّی نَکُونَ فِی زَمَانِهِ مِنْ أَعْوَانِهِ اللَّهُمَّ أَدْرِکْ بِنَا قِیَامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَیَّامَهُ وَ صَلِّ عَلَیْهِ [عَلَی مُحَمَّدٍ] وَ ارْدُدْ إِلَیْنَا سَلامَهُ وَ السَّلامُ عَلَیْهِ [عَلَیْهِمْ‏] وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ ».
همچنین زیارت حضرت امام رضا (ع) در این روز فضیلت بالایی دارد و احیا و شب زنده‌داری شب دحوالارض که برابر با یک سال عبادت است.

زیارت امام رضا(ع) بهترین عمل روز دحو الارض
حجت الاسلام شهری نژاد کارشناس دینی سیستان و بلوچستان در گفتگو با زاهدانه با بیان اینکه بیست و پنجم ماه ذی القعده روز زیارتی ویژه امام رضا(ع) است، اظهار داشت:این روز که مصادف با دحو الارض می باشد روزی است که امام رضا(ع) از مدینه به سمت مرو به قصد گسترش دین و جلوگیری از توطئه دشمنان حرکت کردند لذا
وی افزود: زیارت در لغت به معنای دیدن کردن و به دیدار کسی رفتن و در فرهنگ مذهبی به معنای نوعی دیدار خاص توام با اکرام از قبور بزرگان دینی است که حقایق معنوی خاصی دارد.
این کارشناس دینی گفت: این امام همام برای نشر و گسترش معارف دینی به مرو رفت و از انحراف فرقه هایی که از نبود یک راهنمای به حق برای مردم و فضای غبار آلود آن روزسوءاستفاده کرده بودند، جلوگیری کرد.
شهری نژاد افزود: در فضایی که دین مردم به مسیر انحراف کشیده شده بود و باور های غلط جای اعتقادات عمیق و صحیح را گرفته بود امام رضا(ع) با حرکت خود در جای جای مسیرشان معارف اسلامی را بازگو و از اعتقادات باطل جلوگیری کردند.
وی با اشاره به اینکه گسترش معارف دینی و حرکت امام به سمت نشر دین با روز گسترده شدن زمین یکی است، بیان کرد: این مهم از عواملی است که این روز را روز زیارتی مخصوص ایشان نامیدند تا مردم با توجه به این امر با زیارت ایشان به نحوی تشکر قلبی خود را ابراز کنند.
این کارشناس دینی ادامه داد: رسول خدا (ص) درباره زیارت حضرت رضا(ع) می فرمایند: "به زودی پاره تن من در زمین توس دفن می شود، هر غمناک و محزونی که او را زیارت کند، بدون شک خداوند غم و اندوه او را برطرف می سازد و هر گنهکاری که او را زیارت کند، بدون شک خداوند گناهان او را می آمرزد".
وی افزود: از حضرت علی(ع) روایت شده است که فرمودند:«نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست وپنجم ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.»
شهری نژاد با اشاره به تاکید آیت الله بهجت به زیارت امام رضا(ع) عنوان کرد: این مرجع عالی قدر زیارت امام رضا (ع) از زیارت امام حسین(ع) بالاتر می داند چرا که بسیاری از مسلمانان به زیارت امام حسین(ع) می‌روند ولی فقط شیعیان به زیارت حضرت امام رضا(ع) می‌آیند.
امام جماعت مسجد قائم(عج) اظهار داشت: بر اساس روایات دحو الارض روزی است که زمین از زیر آب بیرون آمد و گسترده شد و در لغت هم به معنای گسترش زمین است.
همچنین گفت: براساس آیه 30 سوره نازعات دراین روز، بخش هایی از کره زمین که سراسر از آب بود شروع به خشک شدن نمود تا کم کم به شکل امروزی درآمد. از اینرو مطابق روایات اولین نقطه ای که در روز دحو الارض از زیر آب بیرون آمد خانه خدا در مکه بوده است.
وی تصریح کرد: غیر از دحو الارض وقایع دیگری نیز در این روز رخ داده است که از جمله خروج رسول خدا(ص) از مدینه به همراه حاجیان به سوی مکه، برای حجة الوداع که حضرت فاطمه زهرا(س) هم به همراه ایشان بوده اند، می باشد ا این رو اهمیت این روز بیشتر شده است.
شهری نژاد در پایان خاطر نشان کرد: در برخی از روایت ها قیام حضرت مهدی(عج)، میلاد حضرت ابراهیم و میلاد حضرت عیسی را در این روز عنوان شده است لذا زیارت حضرت امام رضا (ع)بهترین و با فضیلت‌ترین عمل مستحبی این روز است.
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdchzvnq.23nk-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما