پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ,22 August 2019
0
Share/Save/Bookmark
۰
کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و افغانستان از بازارهای بسیار بکری است که چشمشان به توسعه اسکله چابهار دوخته شده اما این اسکله تهدید است یا فرصت؟!
به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون به نقل از چهاربهاران، از زمان مطرح شدن چابهار به عنوان مبدا و مقصد کریدور شمال جنوب در سال ۱۹۹۳ در هلسینکی پایتخت فنلاند ۲۲ سال می گذرد روزی که وزرای کشورهای اروپا به ویژه کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا بندر چابهار را یکی از ۱۴ کریدور مهم دنیا وده بندر مگاپورت معرفی کردند.
دسترسی به بازار جنوب شرق آسیا، چین، هند وکشورهای حاشیه خلیج فارس با ۳۰ درصد هزینه کمتر و ۴۰ در صد مسافت کوتاه تر از طریق این کریدور توجه آنان را به خود جلب کرد.
از آن زمان تاکنون با تاسیس منطقه آزاد تجاری در سال ۱۳۷۲ گویی هیچ تغییری در منطقه رخ نداده است؟!منطقه آزاد جز تورم و گرانی نه تنها حاصلی برای مردم چابهار و حومه نداشته است بلکه از حیث جایگاه تجاری بندری وارداتی برای کالاهای بنجل چینی بدل گشته است و اگر جلوی تجار چینی گرفته نمی شد بازارهای منطقه آزاد هم به دست فروشندگان چینی می افتاد؟!
علی رغم وجود منطقه آزاد تجاری در شهرستان چابهار این بندر به عنوان یکی از پائین ترین شاخصه های آموزش پرورش و دارای بالاترین درصد ترک تحصیل و بیشترین درصد بی سوادی در استان و کشور شناخته شده است واین مهم نشان از عدم رشد نواحی همجوار با منطقه آزاد می دهد.

از سال ۷۲ تاکنون هیچ یک از بسترهای اولیه یک منطقه آزاد تجاری از جمله فرودگاه بین المللی، اسکله، راه آهن، جاده مناسب و بسترهای لازم برای صادرات، واردات، زیرساختها اولیه از جمله آب برخوردار نیست.
علی رغم گذشت دو دهه از تاسیس منطقه آزاد فرودگاه در اجاره نیروی هوایی ارتش است، اسکله بیرون از محدوده منطقه آزاد و زیر نظر کشتیرانی فعالیت می کند، ریل آهن هنوز ایجاد نشده، اسکله چابهار در فاز یک قرار دارد و این موارد همه حکایت از رشد لاک پشتی این بندر در کنار رقبای اصلیش از جمله بندر گوادر و کراچی پاکستان است.
پس از عدم توسعه این بندر توجه کشورهای اروپایی به بندر گوادر و کراچی جلب شد و به لطف بی ثباتی این کشور و مشکلات پیش روی با هندوستان و نزدیکی کراچی با این کشور و کشته شدن مهندسان چینی در بندر گوادر دوباره توجه به چابهار معطوف شده است.
کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و افغانستان از بازارهای بسیار بکر دیگری است که چشمشان به توسعه اسکله چابهار دوخته شده است.
حال باید دید آیا دولت از این فرصت استثنایی برای ترانزیت کالا استفاده می کند یا بندر چابهار تبدیل به  بندری وارداتی خواهد شد

انتهای پیام/9031
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۷۴۹۰۰


ارسال