تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۱
سرپرست گروه تعزیه لاله خرابه با بیان اینکه تاکنون هیچ حمایتی از گروه های تعزیه در سیستان بلوچستان انجام نشده است، گفت: هدف از اجرای تعزیه علاوه بر نمایش دادن مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش با وفای ایشان، مصیبت های وارده بر حضرت زینب(س) است که از کربلا تا خرابه شام این بانوی صبرواستقامت، ایستادگی و شجاعت آنها را تحمل کرد.
نقش مهم سوگواره های سنتی در فرهنگ سازی عاشورا/ هیچ حمایتی از گروه های تعزیه در سیستان وبلوچستان نمی شود
نقش مهم سوگواره های سنتی در فرهنگ سازی عاشورا/ هیچ حمایتی از گروه های تعزیه در سیستان وبلوچستان نمی شود
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر عصر هامون به نقل از  زاهدانه، تعزیه علاوه بر آنکه یک نمایش دینی است نوعی آداب، رسوم و آیین در هر جامعه نیز محسوب می شود زیرا از مهم ترین و جذاب ترین شاخصه هایی است که جامعه شناسان به بررسی آن می پردازند. در مورد زمان پیدایش و ورود آن به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی زمان دقیقی ثبت نشده است اما مراسم سوگواری و به ویژه نمایش تعزیه امام حسین )ع) سابقه ای نزدیک به هزار سال در این کشور دارد به طوریکه اولین نشانه هایی که از برگزاری مراسم سوگواری برای امام حسین (ع) در دست است، به زمان حکومت دیلمیان در ایران برمی گردد که در آن زمان نیز ایرانیان دسته های عزاداری برای امام حسین (ع) راه می انداختند و با پوشیدن لباس مشکی، گل مالیدن به سر و کفن پوشیدن به عزاداری می پرداختند.
هم اکنون نیز با گذشت بیش از یک هزارو 400 سال از واقعه عاشورا مسلمانان جهان از مصیبت عظیمی که بر خاندان رسول خدا(ص) وارد شد در حزن و اندوه هستند و در ایام محرم نیز با بر پا کردن عَلم و تکایا به عزاداری برای سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) می پردازند به گونه ای که وقتی وارد فضای برگزاری مراسمات عزاداری این امام همام می شویم یا برای نمایش تعزیه می رویم حال و هوای محرم دل آدمی را می لرزاند که نوادگان پیامبر خدا(ص) چه مصیبت ها کشیدند.
نمایش تعزیه خوانی در سیستان و بلوچستان هم قدمتی دیرینه دارد و مردم این خطه از کشور نیز همچون سایر مسلمانان در ایام محرم به عزاداری برای حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) می پردازند و از آنجایی که اجرای تعزیه بصورت گروهی امکان پذیر است گروه تعزیه لاله خرابه با بیش از 120 یاریگر و بازیگر همه ساله در این استان سعی می کند که تمام وقایع عاشورا را برای انتقال فرهنگ عظیم عاشورایی و زنده نگه داشتن قیام اباعبدالله که امر به معروف و نهی از منکر بود را به تصویر بکشد.
در همین زمینه سرپرست گروه تعزیه لاله خرابه و مسئول هیئت جوانان منتظران ظهور شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه بیان داشت: گروه تعزیه لاله خرابه با تعداد 120 نفر بازیگر و یاریگر از 15سال قبل هر ساله در دهه اول محرم در مکان های مختلف زاهدان و بعضا استان مانند زهک و میرجاوه به سبک جدید نمایش در تعزیه اجرا می شود.
محسن راشدی گفت: در دهه اول محرم امسال این تعزیه در شش مکان مختلف در زاهدان اجرا شد که بیش از 4 هزار بیننده از آن استقبال کردند.
 
حضرت زینب(س) اسوه صبرو استقامت است
وی بیان کرد: اجرای این تعزیه علاوه بر نمایش دادن مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش با وفای ایشان، مصیبت های وارده بر حضرت زینب(س) است که از کربلا تا خرابه شام این بانوی صبرواستقامت، ایستادگی و شجاعت آنها را تحمل کرد.
راشدی یکی دیگر از اهداف اجرای این تعزیه را احیای فرهنگ امربه معروف و نهی ازمنکر، زنده نگه‌ داشتن نهضت عاشورا و یاد و خاطره پیام‌آور کربلا حضرت زینب (س) عنوان کرد و افزود: ماه محرم در مکتب تشیع یادآورنهضت حضرت سیدالشهدا(ع) و حماسه‌ جاودان کربلاست، به همین علت ما امروز با عزاداری محرم وفاداری خود را به آرمان و راه آن بزرگوار یعنی ظلم ستیزی که نیاز امروز جوامع است، اعلام می کنیم.
وی ادامه داد: در این تعزیه مداحان در عین اجرا سرتاسر نمایش را شرایط اندوه و اشک فراهم کردند که این مهم از دید جوانان و نوجوانان مورد استقبال قرار گرفت، همچنین سعی شد تا گریزی از تمامی وقایع عاشورا در این تعزیه گنجانده شود به گونه ای که این نمایش از آب آوردن حضرت عباس(ع) به خیمه ها تا شهادت ایشان و حضرت علی اصغر و علی اکبر(ع)، جنگ امام حسین(ع) ، خیم سوزان و اسارت اسرای کربلا، رسیدن به شام و مجلس یزید را در بر می گیرد.
وی اظهار داشت: مهمترین قسمت اجرای این تعزیه که به نوعی می توان گفت دلیل بر نامگذاری تعزیه است موضوع حضرت رقیه(س) می باشد که ایشان علی رغم سن کمی که داشتند با سر پدر نجوا می کنند و به شهادت می رسند.
 
هیچ حمایتی از گروه های تعزیه در سیستان وبلوچستان نمی شود
راشدی در ادامه بیان کرد: برگزاری این تعزیه هزینه زیادی در بر داشت، از جامه و کلاه خود گرفته تا نیزه و شمشیرو غیره. متاسفانه بارها انتقاد کرده ام رئیس کار گروه تعزیه مدیر کل ارشاد است اما هیچ حمایتی تاکنون از گروه های تعزیه انجام نشده و فقط مجوز اجرای برنامه را داریم.
وی با بیان اینکه از هیچ ارگانی حمایت نمی شویم، گفت: امسال نیز همچون سالهای گذشته این تعزیه را اعضای گروه خود تامین هزینه کردند که ناگفته نماند اداره اوقاف نیز امسال در این زمینه با ما همکاری داشت.
 
تعزیه نقش مهمی در انتقال مفاهیم فرهنگ عاشورا دارد
نویسنده و راوی گروه تعزیه لاله خرابه نیز در ادامه به خبرنگار ما گفت: بعنوان خادم در تعزیه امام حسین(ع) 15 سال است که همکاری می کنم و افتخار می کنم که نویسندگی را با تعزیه لاله خرابه شروع کردم.
کربلایی غلامرضا غنی نسب گفت: مردم آن چه که از وقایع کربلا می دانند، را شنیده اند و یا مطالعه کرده اند، در حالی که تعزیه یک نمایش بصری است و مردم با دیدن صحنه‌های تعزیه به نوعی خود را در آن صحنه‌ها می‌بینند و وقایع برایشان به طور ملموس تری تداعی می‌شود از همین جهت معتقد هستم این نمایش نقش بسزایی برای نشان دادن وقایع کربلا و آشنایی مردم با آن دارد.
وی تصریح کرد: از آنجایی که در نوشتن تعزیه باید با مستندات پیش رفت بیش از دوهفته درگیر جمع آوری کتب و مقاتل بوده بطوریکه نوشتن تعزیه لاله خرابه بیش از یکماه زمان برد.
 
لاله ای که در خرابه شام پرپرشد
وی بیان کرد: عَلم این تعزیه در دست دختر سه ساله امام حسین(ع) می باشد که جلو دار این تعزیه است و ما پشت سر ایشان حرکت می کنیم.
غنی نصب در ادامه افزود: نوشتن تعزیه لاله خرابه و مصیبت های وارده به خاندان رسول خدا(ص) سخت است اما سخت ترین لحظه مربوط به حضرت اباالفضل(ع) و علی اصغر(ع) می باشد؛ می گوید موقع کشیدن تصاویر یکی از دوستان همه نقاشی ها را کشید بجز چشم ها و تیری که قرار بود به چشم مبارک قمر بنی هاشم اصابت کند دلیلش را پرسیدیم گفت: به تصویر کشیدن این صحنه سخت است، نمی توانم.
نویسنده تعزیه هدف از نامگذاری این اسم را اینگونه بیان کرد: از آنجایی که حضرت رقیه(س) لاله ای بود که در آن خرابه از بین رفت از اینرو صد اسمی که برای این تعزیه نوشته بودیم اسم این بانوی سه ساله را همگان انتخاب کردند.
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdcgwz9u.ak9uz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما