تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۵
استان پهناوری که فاقد آزاد راه است؛

مرگ در جاده های سیستان و بلوچستان سرک می کشد

سیستان وبلوچستان دومین استان پهناور کشوراست که حجم وسیعی از راه های مواصلاتی را به خود اختصاص داده است که علی رغم گستردگی خود با کمترین علائم راهنمایی و رانندگی مواجه است.
مرگ در جاده های سیستان و بلوچستان سرک می کشد
مرگ در جاده های سیستان و بلوچستان سرک می کشد
به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون به نقل از دادمردان، سیستان وبلوچستان دومین استان پهناور کشوراست که حجم وسیعی از راه های مواصلاتی را به خود اختصاص داده است که علی رغم گستردگی خود با کمترین علائم راهنمایی و رانندگی مواجه است.
به گونه ای که در پیچ و خم جاده های مواصلاتی این استان تاکنون شاهد مرگ بسیاری از افراد و وابستگان خود بوده ایم که این مهم نه تنها به علت خواب آلودگی و غفلت در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط خود افراد بوده بلکه از این حیث که فاقد آزاد راه و جاده های استاندارد است هم هرازگاهی آماری به گوش می رسد که برخورد با حیوانات اهلی همچون گاو و شتر نیز عاملی برای از بین رفتن جان انسان ها در جاده های این استان به شمار می رود.
 
سایه سنگین فرشته مرگ بر سرمسافران در پیچ و خم جاده های استان
از همین رو چون جاده های بین شهری استان نسبت به سایر استانهای دیگر کشور از کیفیت پایین تری برخوردار است و به نوعی فقیرترین، بدترین و طولانی‌ترین جاده‌های کشور مربوط به این منطقه می باشد مورد بی‌مهری مسئولان کشوری و استانی قرار گرفته است که این امر سبب شده هرسال آمار بالایی در تصادفات را شاهد باشیم.
بنا بر آمارهای اعلام شده از سوی اداره کل پزشکی قانونی سیستان وبلوچستان در پنج ماهه نخست سال ۹۴ آمار متوفیان و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی ۲هزار و ۵۹۰ نفر برابر ۱۹۳ مرد و ۶۱۷ زن می باشد که عمده دلیل وقوع این حوادث وجود جاده های غیر استاندارد در استان است.
در همین زمینه خبرنگار ما برآن شد تا گفت و گویی داشته باشد با فرمانده پلیس راه شمال سیستان وبلوچستان که در ادامه جزئیات آن را خواهید خواند.
سرهنگ«ایوب شرافتی» در گفت و گو با خبرنگار ما در این خصوص اظهار داشت: در کل استان پهناور سیستان وبلوچستان قریب به ۲۵هزار کیلو متر راه اصلی، فرعی و روستایی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان فاقد هرگونه آزاد راهی است، گفت: این استان جزو معدود استانهایی به شمار می رود که فاقد هر گونه  آزاد راه است به این صورت که در این خطه از کشورهیچ راهی تحت عنوان آزاد راه نداریم .
این مسئول افزود: در سیستان وبلوچستان از مجموع ۲۵ هزار کیلومتر راه حدود ۲۰۷کیلومتر راه چهار خطه وجود دارد، یعنی مسیر رفت و برگشت آن از هم جدا می باشد و مابقی راه ها دوطرفه است
 
شناسایی نقاط حادثه خیز در اولویت باشد
وی با اشاره به تصادف مرگ بار دهم  فروردین ماه امسال که در آن ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند، بیان کرد: شدید ترین نوع تصادفات رانندگی شاخ به شاخ یا همان رخ به رخ است که بعلت وضعیت موجود جاده های استان به وقوع می پیوندد.
شرافتی ادامه داد: اداره راه و شهرسازی براساس بودجه و توان خود تاکنون تمامی تلاش خود را برای داشتن راه های استاندارد انجام داده است اما بهتر است با شناسایی راه های پرخطر و حادثه خیز اقدامات موثری از قبیل نصب تابلوها و علائم هشدار دهنده، ایجاد خراشیدگی و شیارهای لرزان استفاده کنند.
 
آمار تصادفات جاده ای در استان
وی در ادامه تصریح کرد:  نقاط حادثه در استان از صفر تا ۳۰ کیلومتری خروجی  و ورودی شهر ها است که نزدیک به ۵۲ در صد از تصادفات ما مربوط به این نقاط می باشد که در این زمینه اداره راه می تواند با چهار بانده کردن این نقاط به کاهش تصادفات کمک شایانی کند.
وی در خصوص کاهش آمار تصادفات در استان افزود: سیستان وبلوچستان با توجه به گستردگی و وسعت که دارد به دو حوزه شمال و جنوب تقسیم بندی شده که بر این اساس ۲ پلیس راه به مرکزیت ایرانشهر و زاهدان دارد که در همین زمینه در هفت ماهه امسال ۲۰درصد کاهش تعداد نفرات کشته شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته را در شمال استان شاهد بوده ایم .
وی در تکمیل این جمله ادامه داد: در  جنوب استان نیز ۱۱ در صد کاهش و در کل استان در طی این هفت ماهه نسبت به مشابهه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش تعداد نفرات کشته شده در حوادث رانندگی را داشته ایم.
 
قاچاق سوخت و قاچاق حیوان دو عامل بروز تصادفات در جاده های استان است
شرافتی با بیان اینکه سیستان وبلوچستان با دو ناهنجاری قاچاق سوخت و قاچاق انسان مواجه است، خاطر نشان کرد: این دو مورد در افزایش حوادث ترافیکی بسیار تاثیر گذار بوده و در این بین از طرف ارگان های ذیربط برخوردهایی از سوی همکاران انتظامی صورت گرفته که می توان گفت قاچاق سوخت و انسان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
این مسئول افزود: با تدبیر و درایت فرمانده انتظامی استان از شهریور سال گذشته طرحی به نام طرح امنیت و آسایش در محورهای مواصلاتی  در استان در حال اجرا است  که در این زمینه تیم های انتظامی در کنار عوامل راهنمایی و رانندگی در حال تلاش برای مهار حوادث جاده ای هستند که حضور این دو در کنار هم نقش بسزایی در کاهش تصادفات داشته است.
وی ضمن گلایه از مردم استان گفت: تا زمانی که خود شهروندان برای حفظ جانشان اهمیت قائل نباشند و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکنند همچنان ما شاهد بروز تصادفات در جاده ها خواهیم بود.
 
کنترل سرعت به وسیله تجهیزات الکترونیکی گام موثری جهت کاهش آمار تصادفات است
فرمانده پلیس راه شمال استان در خصوص دوربین های کنترل سرعت و تاثیر بسزای آنها در کاهش آمار تصادفات جاده ای نیز بیان کرد: راه های اصلی این منطقه از سمت استان کرمان و خراسان جنوبی  به زاهدان و در مسیر زابل- زاهدان، زاهدان- خاش، خاش- ایرانشهر مجهز به دوربین کنترل سرعت هستند، همچنین محور نیکشهر و چابهار در دست اقدام است و به زودی تمامی محورهای مواصلاتی و اصلی استان مجهز به دوربین کنترل سرعت خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه باید به سمت و سوی استفاده از تجهیزات الکترونیکی پیش برویم، گفت: از آنجایی که برخوردهای رو در رو در کاهش آمار تصادفات جوابگو نیست، کنترل ترافیک باید با استفاده از سیستم های کنترل هوشمند و ای پی اس صورت بگیرد.
شرافتی در خصوص برخورد وسائط نقلیه با احشام نیز بیان کرد: در دو ماهه گذشته در خصوص برخورد وسیله نقلیه با احشام به ویژه شتر۸ فقره تصادف در کل استان رخ داده است که از این میزان ۳فقره تصادف در شمال و۵ فقره در جنوب استان بوده است که در پی آن ۳ نفر از شهروندان فوت و ۲۸ نفر نیز مجروح و زخمی شده اند.
 
سیستان وبلوچستان قطب پرورش شتر است
وی ادامه داد: با توجه به حساس بودن این موضوع این مهم در کمیته ایمنی حمل و نقل با حضور استاندار که ریاست این کمیته را بر عهده دارد، مطرح شده است.
این مسئول با اشاره به اینکه سیستان وبلوچستان قطب پرورش  نگهداری از شتر در کشور است، ادامه داد:۵۰ درصد از تمامی شترهای سطح کشور در این استان تجمیع شده است و این یک فرصت برای منطقه می باشد که از آن استقبال می کنیم  زیرا  پرورش این حیوان باعث ایجاد اشتغال برای برخی از مردم منطقه شده است اما باید ساربان و مالکان این احشام قوانین را رعایت کنند و از آوردن و رها کردن این حیوانات و احشام در طول راه ها و حاشیه جاده ها خود داری کنند.
 
پلاک کوبی احشام در جاده ها از ضروریت های اصلی است
وی علت عمده این تصادفات را غفلت ساربان این احشام عنوان کرد و افزود: این افراد از نظر قانونی باید جوابگوی وقوع این حوادث باشند که متاسفتانه پیدا کردن این افراد مشکلات زیادی در پی دارد.
شرافتی در پایان خاطر نشان کرد: برای رفع این مشکل در کمیته حمل و نقل عنوان شده که مسئولین مربوطه در جهاد کشاورزی نسبت به پلاک کوبی شترها اقدام کنند تا زمان وقوع حوادث صاحب این احشام مشخص شده باشد.
انتهای پیام/9031 https://www.asrehamoon.ir/vdci3zay.t1av52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما