تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۳
مشاور کارآفرینی رییس دانشگاه سیستان وبلوچستان گفت: اقتصادمقاومتی، اقتصادمتکی بر ظرفیت های داخلی است و اقتصاد پساتحریم باید در خدمت اقتصادمقاومتی باشد.
اقتصاد پساتحریم باید در خدمت اقتصادمقاومتی باشد/ بازارچه های مرزی نباید دالانی برای واردات بی رویه کالا شود
اقتصاد پساتحریم باید در خدمت اقتصادمقاومتی باشد/ بازارچه های مرزی نباید دالانی برای واردات بی رویه کالا شود

به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از پایگاه خبری لادیز؛ حبیب الله سالارزهی  در گفت وگو با خبرنگار ما اظهارداشت:تاریخ پیدایش کارآفرینی همزمان با تاریخ بشریت است، خداوند به عنوان خالق هستی وکارآفرین مطلق، این ویژگی را به انسان ها عرضه داشته است،کارآفرینی به معنای قدرت ایده پردازی، ارائه ایده های جدید و تبدیل ایده ها به محصول و خدمت جدید است.

وی افزود:درواقع خمیرمایه کارآفرینی،تغییر در جهت عمران و آبادانی است که خداوند به عنوان ماموریت الهی بر دوش بشرگذاشته است.

وی خاطرنشان کرد:هفته جهانی کارآفرینی به عنوان یک ایده از 2008مطرح شده است و دانشگاه سیستان وبلوچستان نیز در این هفته برنامه هایی از جمله دعوت از کارآفرینان برترجهت ارائه تجارب برتر، برگزاری کارگاه های آموزشی، بازدید دانشجویان از مراکز رشد،پارک علم و فناوری ، سازمان فنی و حرفه ای، شرکت ها و شهرک صنعتی با هدف آشنایی دانشجویان با محیط صنعتی و تجارب کارآفرینان را در دستورکارداشته است.

وی با اشاره به افزایش معضل بیکاری دراستان ، تاکیدکرد:مهم ترین مشکل استان سیستان وبلوچستان، دغدغه بیکاری و اشتغال است و کارآفرینی کلیدی برای حل مشکل بیکاری استان است، باتوجه به وسعت استان از هامون تا چابهار، انبوهی از فرصت ها و ایده ها در این استان به دلیل عدم وجود فرهنگ کارآفرینی، پنهان مانده است و چنانچه کمپین های کارآفرینی دراستان راه اندازی شود تا مردم با ایده پردازی و فرآیند کسب وکار آشنا شوند، می توان از ظرفیت ها و استعدادهای استان بهره برداری کرد.

مشاور کارآفرینی رییس دانشگاه سیستان وبلوچستان بیان کرد:مهم ترین عنصر دررویکرد اقتصادمقاومتی، اقتصادمبتنی بر ظرفیت های داخلی است و خمیر مایه اقتصادمقاومتی، توسعه کارآفرینی دانش بنیان و استفاده از ظرفیت ها در بخش های مختلف است.

وی تصریح کرد:استان سیستان وبلوچستان از پتانسیل بالایی برای کارآفرینی در بخش های مختلف برخورداراست و این ظرفیت ها نه تنها در جهت تامین نیازهای مصرفی و صنعتی استان قابل استفاده است بلکه می توان با تکیه بر این ظرفیت ها، بازار کشورهای همسایه را با صادرات محصولات دانش بنیان در دست گرفت، اما متاسفانه رویکرد بازارچه های مرزی استان بیشتر در جهت واردات بوده است که این افزایش واردات در تعارض با روح اقتصادمقاومتی است.

وی با اشاره به نقش شهرک های صنعتی در پویایی اقتصاد، عنوان کرد:شهرک های صنعتی جایگاه مهمی در توسعه کارآفرینی دارند، اما در استان سیستان و بلوچستان به دلیل عدم وجود زیر ساخت های انرژی و زیرساخت های گازی، انگیزه قوی برای سرمایه گذاری در این بخش وجود نداشته است و تنها شهرک های صنعتی  در بخش شیلات از شهرک های صنعتی موفق محسوب می شوند.

معاون آموزشی دانشکده مدیریت،اقتصاد و کارآفرینی افزود:با اجرای طرح هایی در راستای توسعه زیرساخت ها از جمله زیرساخت های گازی و ریلی دراستان، شهرک های صنعتی رشد قابل ملاحظه ای را تجربه خواهندکرد و برای رونق شهرک های صنعتی می توان با استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری درمناطق محروم و در نظرگرفتن تسهیلات ارزان قیمت و معافیت های مالیاتی ، مشوق های خاصی را برای علاقه مندان و سرمایه گذاران کارآفرینی در نظرگرفت تا جایگاه شهرک های صنعتی استان به سایرشهرک های صنعتی کشور نزدیک شود، اکنون جایگاه شهرک های صنعتی استان از لحاظ ثبت تعداد شرکت ها و محصولاتی که ارائه می شود در مقایسه با سایر استان ها از شکاف بالایی برخورداراست و توجه بیشتربه قوانین حمایتی، تسریع در پروژه های عمرانی و بهسازی زیرساخت ها، رشد قابل ملاحظه ای را در شهرک های صنعتی به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بازارچه های مرزی استان فرصت خوبی برای کارآفرینی هستند، عنوان کرد: بازارچه های مرزی زمینه مناسبی را برای دسترسی به بازار کشورهای همسایه فراهم می کند، اگر رویکرد ما به بازارچه ها به گونه ای باشد که آمایشی از بازار کشورهای همسایه را داشته باشیم ، با تمرکز برروی نیازها و تقاضاهای کشورهای همسایه، می توان صادرات به این کشورها را افزایش داد،بازارچه های مرزی نباید صرفا به عنوان دالانی برای واردات بی رویه کالا مورد استفاده قرار گیرد،  چرا که افزایش واردات، روند کارآفرینی را در کشور تحت الشعاع قرارمی دهد.

سالارزهی خاطرنشان کرد:محصولاتی مانند مرکبات و موز از کشورهای همسایه وارد استان سیستان وبلوچستان می شود درحالی که دراستان، ظرفیت های زیادی برای توسعه کشاورزی با روش های مکانیزه وجود دارد و به جای افزایش واردات بایداین ظرفیت ها توسعه یابد تا بتوانیم بازار استان را به آن سوی مرزها گسترش دهیم و تنها به دنبال واردات نباشیم .

وی بیان کرد: موازنه بازرگانی مثبت باید در بازارچه های مرزی موردتوجه قرارگیرد، بخشی از نیازهای کشورهای همسایه در بخش کشاورزی، برند غذای حلال از ایران به سایرکشورها صادر می شود و اگر بتوانیم توجه به صادرات را در بازارچه های مرزی تقویت کنیم، رشد اقتصادی بیشتری خواهیم داشت.

مشاور کارآفرینی رییس دانشگاه سیستان وبلوچستان اذعان داشت:اقتصادمقاومتی، اقتصادمتکی بر ظرفیت های داخلی است، اقتصادپساتحریم باید بتواند زمینه ای را برای واردات فناوری به جای واردات محصول برای افزایش توان تولیدداخلی را فراهم کند واقتصاد پساتحریم باید در خدمت اقتصادمقاومتی باشد.

انتهای پیام/4382

https://www.asrehamoon.ir/vdchzxnq.23n6wdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما