دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ,6 April 2020
0
Share/Save/Bookmark
۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۹
حرف تا عمل در منطقه آزاد چابهار:
از چشم بادامی های آسیایی تا بورهای اروپایی/ وعده رونق و شکوفایی اقتصادی منطقه آزاد چابهار به کجا رسید؟
 
با وجود تاکید دولتمردان برای تحول اقتصادی در منطقه آزاد چابهار و مطرح بودن سرمایه گذاری کشورهای هند، امارات، چین، افغانستان و به تازگی ایتالیا اما تاکنون حرف هیچ کدام از این کشورها عملی نشده است.
به گزارش عصرهامون، حسن روحانی از ابتدای حضور خود به عنوان سکان دار دستگاه اجرایی کشور دوبار به منطقه چابهار سفر کرد تا اهمیت این منطقه برای دولتمردان بیش از پیش به چشم بیاید البته برخی از وزرا نیز سفرهای چندباره به این منطقه را تجربه کردند و بارها از اهمیت این منطقه استراتژیک سخن گفتند اما گویا از حرف تا عمل این مسئولین فاصله ای زیاد است.
منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار یکی از مناطق آزاد هفت گانه کشور است که در زمینی به مساحت 140 کیلومترمربع و در 9 پیکره تجاری، کارگاهی، مسکونی، صنایع سنگین، نیمه سنگین و سبک، روستای تیس، جنگلی در هفتم شهریور سال 1372 توسط مجلس شورای اسلامی مصوب و اوایل سال 1373 آغاز به کار کرد.
دولتمردان از پروژه های صنعت نفت، پتروشیمی و خودروسازی برای تحول اقتصادی در این منطقه خبر داده بودند و چابهار را محور توسعه شرق کشور نامیدند.
حامدعلی مبارکی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهاردر تشریح ظرفیت های سرمایه گذاری و گردشگری چابهار اظهار داشت: چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و به دروازه توسعه محور شرق لقب گرفته است.
وی گفت: وجود ساحل ماسه ای در کنار کوه های منیاتوری و طبیعت بکر و زیبا در چابهار برای هر گردشگری زیبا و خاطره انگیز است.
وی با اشاره به ظرفیت ها و زیرساخت های چابهار گفت: این بندر قابلیت پهلوگیری شناورهای اقیانوس پیما را دارد و از کوتاه ترین راه ارتباطی کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به دریاهای آزاد برخوردار است.
وی از دیگر مزیت های بندر چابهار را کوتاه ترین مسیر ترانزیتی محور شرق ایران، وجود منابع عظیم شیلاتی و دریایی و امکانات پرورش آبزیان و زیرساخت های جاده ای، انرژی و مخابراتی عنوان کرد.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار گفت: محورهای اصلی سرمایه گذاری در این منطقه بهره گیری از ظرفیت ترانزیتی محور شرق (استان های شرقی، افغانستان، آسیای میانه) به عنوان شبکه توزیع منطقه ای و هاب ترانزیت کالا و بهره گیری از ظرفیت صادرات مجدد برای کشورهای منطقه (حوزه خلیج فارس و دریای عمان، افغانستان و پاکستان) و تمایل کشورهای همسایه و شرق آفریقا برای سرمایه گذاری در منطقه مبتنی بر زنجیره ارزش (چای، برنج، خشکبار و...) و توسعه تجارت است.
مبارکی خلیج چابهار را از زیباترین خلیج های طبیعی کشور دانست و گفت: این خلیج ماحصل آمیزش دریا، زمین و آفتاب است که در طول هزاران سال به صورت طبیعی در گوشه ای از دریای عمان و در همسایگی شهر چابهار ایجاد شده است.
وی بیان کرد: صنایع دستی چابهار شامل سکه دوزی، سوزن دوزی، تراش سنگ های قیمتی، انواع ابزار آلات صید و صیادی و سفالگری جهت فروش در بازارهای ملی و منطقه ای و نمایشگاههای مختلف کشور عرضه می شود.
وی گفت: با توسعه اسکله ها، افتتاح فرودگاه بین المللی، کارخانه های پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و تیتانیوم، تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان، گازرسانی و جاده ترانزیتی چابهار- میلک زابل تحول عظیمی در این منطقه شکل خواهد گرفت.
وی گفت: نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب، ریاست جمهوری و مسئولان کشوری به ویژه نگاه توسعه ای و بلند استاندار سیستان و بلوچستان به توسعه و آبادانی این منطقه کمک شایانی کرده است بطوریکه طرح های بزرگ اقتصادی به سرعت در حال انجام است.
همین موقعیت خاص و شرایط ویژه این منطقه سرمایه گذارانی از هند، امارات، چین، افغانستان و به تازگی ایتالیایی ها از عزم خود برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار خبر دادند اما تاکنون حرف هیچ کدام از این کشورها به عمل تبدیل نشده است.
در بین نام های پرتعداد کشورهای خواهان سرمایه گذاری در منطقه چابهار شاید جدی ترین کشوری که مطرح می شود هند بود اما مهارجه ها علی رغم قول های بسیار هنوز قدم های عملی برنداشته اند.
اردیبهشت ماه امسال بود که ایران و هند تفاهمنامه همکاری برای توسعه بندر چابهار امضا کردند این تفاهمنامه را وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر کشتیرانی ،‌ حمل و نقل جاده ای و بزرگراه های جمهوری هند امضا کردند.
آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: دولت جدید هند مصمم شده است سرمایه گذاری بزرگی را در تجهیز و توسعه بندر چابهار انجام دهد.
در اين تفاهم‌نامه طرف هندي با 85 ميليون دلار سرمايه گذاري براي تجهيز فاز يک بندر چابهار موافقت کرد و بر اساس بخش ديگري از اين تفاهمنامه ، طرف هندي براي سرمايه گذاري 110 ميليون دلاري در توسعه ساير فازهاي بندر چابهار نيز اعلام آمادگي کرده است.
اکبر ترکارن مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و اقتصادی کشور که به دنبال حضور پر رنگ هندی ها در چابهار بود نیز در جمع کارکنان نهادهای ایرانی در سفارت ایران در دهلی نو، گفت: ایران تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاری کشورهای مختلف به ویژه هند در چابهار فراهم کرده است.
وی با اشاره به تمایل تعدادی از شرکت های هندی برای احداث کارخانه کود شیمیایی،افزود: نیاز سالانه 9 میلیون تن کود شیمیایی در ایران، بازار خوبی برای این کارخانه ها است.
دبیرشورای عالی مناطق آزاد و اقتصادی کشور، برگزاری هفتمین اجلاس تجاری در 'گجرات' را بسیار موفق ارزیابی کرد و اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری شرکت های خارجی در این ایالت هند بسیار شگفت انگیز است.
سلسله بدعهدی مهاراجه ها این بار داد مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان ‌وبلوچستان را هم در آورد به طوری که سیاوش رضوانی گفت: در حال حاضر امید چندانی به ورود هندی‌ها به این بندر نداریم، زیرا آنها تنها حرف می‌زنند.
شاید همین بدعهدی هندها که نام آنها به عنوان اصلی ترین سرمایه گذار منطقه آزاد بر سر زبان ها بود سبب شده است تا مسئولین منطقه آزاد هر روز از یک سرمایه گذار جدید برای حضور در منطقه آزاد چابهار نام ببرند البته هند رقیب های سر سختی مانند چین و به تازگی ایتالیا را بیخ گوش خود حس می کند که در صورتی که در این راه اندکی درنگ کند این کشورها حاضر هستند جای آن را در پروژه های منطقه آزاد چابهار بگیرند.

انتهای پیام/ 7250
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۷۹۴۷۸


ارسال