بیشتر مخاطبان اینگونه شبکهها و فضاها در سنین مختلف و گروههای سنی و اجتماعی متفاوتی هستند که از نقاط مختلف از این طریق با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. بیشتر مخاطبان شبکههای اجتماعی و فضاهای مجازی، جوانان هستند، شبکههای اجتماعی و فضاهای مجازی مثل اینترنت، موبایل و ... ذهن اشخاص و به ویژه جوانان را هدف قرار دادهاند و برآن ها تاثیر می گذارند.
در واقع شبکه های اجتماعی زندگی افراد را مدیریت می کنند و طراحان شبکه های اجتماعی تعیین می کنند که کدام یک از بی نهایت ابعاد وجودی و ویژگی های کاربران می تواند و باید شاکله اصلی هویت کاربران را بسازد، اینکه چرا ملیت، نژاد، مذهب، رنگ پوست و غیره نباید نقشی در اضلاع این هویت ساختگی داشته باشد و در عوض عناصری چون زبان، دانشگاه محل تحصیل و فیلم ها و موسیقی های مورد علاقه نقشی اصلی در ساختار اصلی هویت مجازی دارند، همه به فلسفه اجتماعی خاص فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی بر می گردد که همه درون چارچوب بسیار بسته ای از فلسفه پست مدرن انتهای قرن بیستم تنفس می کنند.
عنصر بسیار مهم دیگر در تبیین هویت مجازی شهروندان هزاره سومی درفیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی، نوعی معرفی و ارتباطات افراد با یکدیگر است که بر محور پیام های بریده، شکلک، عکس و فیلم کوتاه قرار گرفته است.
قالب اصلی ارتباطات بر محور قرار دادن عکس مورد علاقه و اشاره ای کوتاه به حس بارگذار و بازخوردهای کوتاه شبکه ارتباطی فرد حول این پیام کوتاه قرار دارد که کل آن را می توان به صورت اشتراک پسند صورت بندی کرد.
شبکه های اجتماعی با استفاده از روش مدیریت پیشنهاد و دعوت در مدت زمان استفاده کاربر از این شبکه، تلاش می کنند میل و ذائقه او را مطابق با اهداف خود تغییر دهند، در برنامه های ارتباطی تلفن همراه نیز با توزیع گسترده پیام در موضوعات گوناگون، کاربران براساس اراده های پشت پرده مدیریت می شوند.
اعتیاد به شبکه های اجتماعی باعث می شود تا روز به روز روابط صمیمی وعاطفی در خانوادهها و به خصوص در بین زوجین به سردی گرایش پیدا میکند و به جایی میرسد که اینترنت در زندگی اجتماعی، جای دوستان و نزدیکان را گرفته و جایگزین روابط دوستانه و فامیلی افراد میشود.
شبکههای اجتماعی تغییرات بنیادین در سبک زندگی و فرهنگ جوامع مختلف ایجاد میکنند، این شبکههای میتوانند بر ادبیات افراد جامعه تاثیر بگذارند، پوشش آنها و همچنین روابط با جنس مخالف را دگرگون کنند، کاربران شبکههای اجتماعی از این شبکهها برای بیان رویدادهای زندگی خود، خاطرات، موقعیت اجتماعی و مانند اینها استفاده میکنند و یا از طریق به اشتراک گذاشتن افکار و عقایدشان با دیگران به گفتگو میپردازند و بدین ترتیب احساسات گوناگون خود را به گونهای تخلیه میکنند.
ارتباطات شکل گرفته بر بستر رسانههایی همچون شبکههای اجتماعی فاقد احساس و روح حاکم بر تعاملات انسان در جهان واقعی است، در نتیجه روابط و احساسات افراد به مرور زمان به سردی میگراید، وابستگی به شبکههای اجتماعی ازدواج اینترنتی، طلاق، از هم پاشیدگی خانواده، بلوغ زودرس و اختلالات جسمانی را در کشورهای مختلف جهان از جمله امریکا و انگلیس به شکل قابل ملاحظهای افزایش داده است.
انتهای پیام/4382