تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۳
مسئله اوقات فراغت و چگونگی گذران اين اوقات یکی از دغدغه های اساسی جوانان می باشد که با گذشت سالهای متمادی هنوز الگوی خاصی برای آن تدوين نشده و دستگاه‌های مربوطه به صورت جزیره‌ای و یک جانبه کار می کنند.
اوقات فراغت دانش آموزان با طعم موازی کاری/ کار جزیره ای دستگاه ها اوقات فراغت را بهینه نمی کند
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از زاهدانه، با پایان یافتن فصل امتحانات، فصل فراغت دانش آموزان از تحصیل و برنامه ریزی برای پر کردن اوقات فراغت از شرکت در کلاس های فرهنگی، ورزشی گرفته تا حضور در کلاس های فنی و حرفه ای اوج می گیرد.
هرچند مدتی از اجرای طرح اوقات تابستانی گذشته است اما گذری بر نحوه اثرگذاری این طرح نشان از آن دارد که اغلب افراد دچار سرگردانی و دلزدگی شده چرا که نیازهای آنان در یک پایگاه یا مرکز رفع نمی شود.

جزیره ای عمل کردن نهادها به قشر جوان آسیب می زند
در این راستا عاملی که منجر به نامطلوب شدن و نارضایتی مخاطبان که اکثرا قشر جوان و دانش آموز بوده عدم همکاری بین نهادها و سازمان های دخیل در این طرح است چرا که نداشتن متولی مشخص برای غنی سازی اوقات فراغت و جزیره ای عمل کردن در این زمینه، یکی از آسیب های بزرگ موجود در این بخش است که بیشترین بار آسیب را مخاطبان متحمل می شوند.
از آنجایی که برنامه های غنی سازی اوقات فراغت تابستانی باید به گونه ای باشد که فرد شرکت کننده در آن پس از یک دوره معین، مهارت مورد علاقه خود را فرا گیرد و یا بتواند از عهده کاری که برای آن آموزش دیده برآید، حال این سوال مطرح می شود که چه تعداد از این پایگاه ها و مراکز به صورت واقعی و با ظرفیت مناسب اقدام به برگزاری این کلاس ها می کنند؟ آیا پس از پایان کلاس ها، افراد مهارت مورد نظر را می آموزند یا تنها مدرکی کاغذی به آنها اعطا می شود؟

غفلت از اوقات فراغت به جامعه آسیب می زند
در این راستا یکی از فعالین فرهنگی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه اظهار داشت: فصل تابستان و اوقات فراغت فرصتی مناسب برای دانش آموزان و متولیان امور فرهنگی است که اگر غفلتی در این زمینه صورت گیرد قطعا ضرر و آسیب های زیادی برای جامعه به ویژه قشر جوان و دانش آموز به وجود می آید.
جواد آقالو حسینی گفت: اگر مروری بر اقدامات ستادی نهادها و ارگان های مختلف داشته باشیم حدود 20 نهاد به طور رسمی و غیر از آن هم سایر ادارات برای خانواده پرسنل خود در این ایام کلاس هایی برگزار کرده که از جهت گستردگی کار و تعداد زیاد شاید خوب باشد اما از لحاظ محتوایی و بهره مندی مخاطب که از این فرصت باید استفاده کند قطعا آسیب و مشکلاتی در پی خواهد داشت.
وی در تکمیل این مطلب بیان داشت: به طور مثال اگر هریک از نهادهای دخیل در این طرح از جمله آموزش و پرورش که متولی اصلی امر تربیت و آموزش است یا هلال احمر، بسیج، کانون های فرهنگی مساجد، سازمان تبلیغات و غیره به طور تخصصی در حوزه خود وارد عمل شده و در چندین مرکز و پایگاه بصورت مشترک اقدام به همکاری و فعایت کنند تمامی نیازهای مخاطبان تامین شده و انگیزه خود را برای ادامه حضور در طرح ها از دست نخواهند داد.

گستردگی کلاس های اوقات فراغت دلزدگی ایجاد می کند
این فعال فرهنگی در ادامه بیان داشت: گستردگی کلاس های طرح اوقات فراغت نه تنها نیاز مخاطبان را پوشش نمی دهد بلکه منجر به دلزدگی و سردرگمی می شود.

بهترین مکان پاسخگویی به هیجان جوانان بسیج است
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بهترین مکان برای پاسخگویی به هیجان جوانان بسیج و فعالیت های بسیجی است، ادامه داد: در این راستا هریک از نهادها باید در حوزه تخصصی خود در کنار سایر ارگانها ورود پیدا کند تا نتیجه برگزاری کلاس ها مثمر ثمر واقع شود نه اینکه فقط برای ارائه گزارش عملکرد کار سازمان مربوطه باشد.

استانداری پای کار بیاید
وی با اشاره به سابقه هفده ساله ای که در راستای فعالیت های فرهنگی در سیستان وبلوچستان دارد، پیشنهاد داد تا در این راستا مجموعه استانداری،استاندار و افرادی که می توانند تمامی نهادها را در کنار یکدیگر جمع کنند ستادی تشکیل داده که در آن بطور مثال 20 پایگاه در شهرستان زاهدان آنهم بر اساس نیازمندی و از لحاظ مکان های دسترسی در هریک از پایگاه ها یا سایر مراکز شناسایی و مشخص شود و آنوقت تمامی نهادها بر اساس تخصص خود در آن اقدام به برگزاری کلاس و یادگیری مهارت کنند تا نیازهای مخاطبان در یک مرکز رفع شود.

پازل های ماموریتی در کنار یکدیگر نتیجه مثبت می دهند
حسینی نکته مثبت این همکاری را رضایت مخاطبان و مطلوب بودن برگزاری طرح اوقات فراغت عنوان کرد و بیان داشت: اگر پازل های ماموریتی سازمان ها در کنار یکدیگر چیده شود علاوه بر اینکه دانش آموزان با شرایطی روبرو می شوند که در آن احساس شور و نشاط کرده بلکه آمار فعالیت هریک از این مراکز فعالیت نهاد مربوطه نیز محسوب می شود که ی تواند در عملکرد گزارش خود ارائه دهد.
وی با اشاره به زمانبندی طرح اوقات فراغت و اهمیت دادن والدین به دوره ای که فرزندان آنان خواهان یادگیری آموزش و هنرهستند، نیز اظهار کرد: اگر استانداری از این طرح استقبال کند قطعا افراد نخبه و اساتید مجربی در استان وجود دارند که در این امر دخیل باشند تا اوقات فراغت دانش آموزان به هدر نرود.
این فعال فرهنگی در پایان با اشاره به اینکه باید برای طرح اوقات فراغت تدبیر اساسی اندیشیده شود، افزود: اگر کار برای گزارش عملکرد نباشد زحمات افراد نتیجه مطلوب تری می دهد.

سخن پایانی:
بیایید واقع بینانه بنگریم که بسیاری از کلاس های طرح اوقات فراغت تنها بر روی کاغذ تشکیل شده و گریزگاهی برای فاکتورسازی اعتبارات فرهنگی به شمار می روند.
انتهای پیام/0569 https://www.asrehamoon.ir/vdcezz8v.jh8poi9bbj.html
منبع : پایگاه خبری زاهدانه
نام شما
آدرس ايميل شما