يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ ,29 March 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
با مطرح شدن طرح افزایش مبادی ورودی و خروجی کالا در مرزهای استان سیستان و بلوچستان مردم منطقه به این فکر افتاده اند که این طرح به اقتصاد شهرستان میرجاوه کمک می کند یا شرایط اقتصادی را بیش از پیش ملتهب می سازد.
به گزارش سرویس اقتصادی عصر هامون؛به نقل از پایگاه خبری لادیز؛ شهرستان میرجاوه در شرق استان سیستا  و بلوچستان واقع شده است و بیش از 350 کیلومتر با کشور پاکستان هم مرز است . این شهرستان از شمال شرق ، شرق و جنوب شرق به کشور پاکستان و از شمال و غرب با شهرستان زاهدان و در جنوب و جنوب غرب با شهرستان خاش ارتباط دارد میرجاوه از سال 1332 بعنوان یکی از بخش های شهرستان زاهدان شناخته شده و دارای دو دهستان لادیز و تمین بوده است. شهرداری میرجاوه در سال 1341 در بخش میرجاوه استقرار یافته است  لازم به ذکراست که این شهر اولین سیستم لوله کشی و اولین راه آهن درایران را داشته است و جزء اولین شهرهای است که داری شهربانی و کمرگ بوده است قدمت فعالیت گمرکات در میرجاوه به اواخر دوره قاجار و استقرار نیروهای بریتانیایی در جنوب شرق کشور بر می گردد.

در اسفند سال 1391 میرجاوه از شهرستان زاهدان منتزع و با مرکزیت شهر میرجاوه به شهرستان ارتقا  پیدا نمود با اسقرار فرمانداری این شهرستان  در طی مدت زمان کوتاهی پیشرفت رو به رشد و قابل قبولی را داشته است در حال حاضر گمرک میرجاوه تنها مبدا ورودی و خروجی کشور که پوشش 928 کیلومتری مرز مشترک میان ایران و پاکستان را انجام می دهد ورود و خروج مسافر، ترانزیت کالا و به همراه عبور و مرور خودروهای حامل کالا بخشی از فعالیت‌های مرز میان ایران و پاکستان است که ثمرات زیادی را برای میرجاوه و استان به دنبال دارد و به طور میانگین 400 الی 500 میلیون دلار درآمد حاصل فعالیت گمرک میرجاوه می باشد که این رقم بسته به شرایط مختلف متغییر است .

مرز میرجاوه توانسته است برای 80 درصد جوانان جویای کار در این شهرستان به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشغال کند که این مطلب در شرایط اقتصادی مردم منطقه اهمییت بسزایی دارد اما با توجه به گستردگی و وسعت این مرز مشترک مسئولین و دولت به این نتیجه رسیده اند که مبادی ورود و خروجی در استان سیستان و بلوچستان را به 3 مبدا افزایش دهند و علاوه بر مرز میرجاوه مرزهای پیشین در چابهار و ریمدان در سراوان از این پس به عنوان مرزهای رسمی در کنار میرجاوه فعال خواهد بود مطرح شدن این موضوع مردم مناطق مرزی را با 2 پرسش مواجه می کند . اول اینکه افزایش مبادی ورودی تا چه میزان برای شهرستان های سراوان و چابهار مفید واقع خواهد شد و این افزایش ورودی ها تا چه میزان بر اقتصاد مرز میرجاوه و صادرات از گمرگ این شهرستان تاثیر گذار خواهد بود.

با توجه به این موضوع که منابع مالی کشور پاکستان در واردات کالا از ایران محدود است بنظر نمی رسد افزایش مبادی ورودی و خروجی نقش مثبتی را در امر صادرات داشته باشد در سالهای اخیربا عملکرد ضعیف دولت در حوزه اقتصادی بیشترین حجم کاری گمرکات کشور به واردات اختصاص داده شده است و صادرات کالا کاهش چشمگیری داشته است بنابراین این طور پیش بینی می شود که افزایش مبادی ورودی و خروجی در مرز های استان سیستان و بلوچستان منجر به افزایش واردات کشورازپاکستان وخروج ارز بیشتری از کشور خواهد شد بنابراین کارشناسان مسائل اقتصادی وصاحب نظران این حوزه باید قبل از اقدام به افزایش مبادی مرزی همه جوانب اعم از مزایا و مضرات این طرح را در نظر بگیرند چرا که در صورت عدم کارشناسی درست و اصولی این موضوع می تواند لطمات سنگینی به اقتصاد منطقه و مردم محروم استان سیستان و بلوچستان بزند.

 

انتهای پیام /4947

 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۸۷۵۷۸


ارسال