کارشناسان اقتصادی معتقدند که فقدان ارقام و جداول کمی، مشخص نبودن اولویتها و کلی گویی از جمله ایرادات عیان برنامه ای است که اسم توسعه را با خود یدک می کشد.
به گزارش عصرهامون، اواخر دی ماه سال گذشته بود که برنامه ششم توسعه به همراه بودجه سال 95 از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد که بعد از بررسی نمایندگان مشخص شد که این لایحه فاقد شرایط مذکور در قانون برنامه و بودجه است و به لحاظ حقوقی مصداق برنامه پنجساله نیست و تنها احکامی است که در قالب برنامه ششم توسعه به مجلس تقدیم شده است.
در همین راستا مرکز پژوهشهای مجلس نیز چند ایراد کلی به این لایحه وارد کرد که از آن جمله میتوان به فقدان ارقام و جداول کمی، مشخص نبودن اولویتها و تناسب مجوزها با بحرانهای اقتصادی و ارتباط ضعیف لایحه با سیاستهای کلی برنامه ششم و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.
البته پیشتر هم مجلس نهمی ها بعد از بررسی کلیات برنامه ششم در کمیسیونهای تخصصی مجلس ایرادات اساسی و مبنایی بر این برنامه وارد دانسته و تصمیم به عدم تصویب آن گرفته شد و به این ترتیب تصویب این لایحه به مجلس دهم واگذار شد.
در حالی لایحه برنامه ششم توسعه با وجود پیشنهادهای اصلاحی دولت در بخش کمی و کیفی درحالی در دستور کار کمیسیونهای تخصصی مجلس دهم قرار گرفته است که همچنان از نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایراداتی به آن وارد است.
بسیاری از نمایندگان مجلس، برنامه ششم توسعه را کلی دانسته و می گویند قانون برنامه ششم از نظر محتوایی برای نمایندگان مجلس قانعکننده نیست که نمایندگان بتوانند این برنامه را بهسمت عملیاتی شدن پیش ببرند.
کلی گویی در این برنامه به اندازه ای عیان است که چندی پیش صدای رییس مجلس را هم در آورد، لاریجانی انتقاد از کلیگویی برنامه ششم درباره توسعه سواحل مکران، گفت: لایحه برنامه ششم توسعه به موضوع سواحل مکران اشاره کرده است اما باید نحوه سرمایهگذاری و میزان آن نیز مشخص شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم تقویت و حمایت بیشتر از حوزه دریانوردی و بنادر در کشور تأکید کرد و گفت: قطعاً باید در سیاستهای کلی به ویژه برنامه ششم توسعه کل کشور استفاده و بهرهگیری بیشتر از این مناطق مورد توجه قرار گیرد حال باید دید که در لایحه برنامه ششم چقدر این سیاستهای حمایتی ظهور پیدا کرده البته در این لایحه در حوزه مسائل و محورهای استراتژیک، به موضوع سواحل مکران به عنوان یک مکان اشاره شده اما مهم این است که به صورت شفاف و روشن نحوه سرمایهگذاری و میزان آن مشخص شود، اما متأسفانه در شرایط کنونی این مسئله در برنامه وجود ندارد.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی در برنامه ششم توسعه تنها موضوع و محور راهبردی سواحل مکران نگارش شده و این مسئله به صورت عام دردی را دوا نمیکند بلکه محورهای آن باید در جداول ظهور داشته باشد تا بتوان در بودجه های سالیانه برای تقویت و توسعه آن اعتبارات در نظر گرفت.
لاریجانی با بیان اینکه توجه خاص به سواحل جنوبی کشور باید در سالهای آینده با جدیت مورد توجه قرار گیرد، گفت: به طور حتم این مسئله باید به صورت کامل و روشن در حوزه حاکمیتی و هم نحوه استفاده از بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه دیده شود زیرا بخش خصوص و سرمایهگذاران باید بدانند که حاکمیت چه ظرفیتهایی را برای این حوزه در نظر گرفته است از این رو در برنامه ششم توسعه میبایست رد پایی برای جذب سرمایهگذاران گذاشته شود تا بخش خصوصی ترغیب به سرمایهگذاری در این بخش شود.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: به طور حتم در برنامه ششم توسعه تکلیف مردم و دولت از نظر سرمایهگذاری و آبادانی در تمام امور به ویژه حوزه بنادر و سواحل روشن باشد از این رو در یکی از مواد برنامه مذکور نام محور راهبردی مکران آمده است ولی شاید فقط این مسئله یک لفظ باشد بنابراین با توجه به عنایات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای سرمایه گذاری در این بخش، باید پیشنهادات مدونی در این حوزه مطرح و ارائه شود.
لاریجانی با اشاره به تغییر شرایط کشور به ویژه حوزه بنادر و دریانوردی پس از توافق هستهای افزود: این مسئله جای شکر دارد اما قطعاً باید از فرصت ایجاد شده برای جذب سرمایه گذاری در این حوزه استفاده شود. در این بخش جذب سرمایهگذاران خارجی دارای اهمیت است زیرا اگر میخواهیم که به صورت متوسط در کشور رشد اقتصادی ۸ درصد داشته باشیم، باید حجم سرمایهگذاریهای خارجی بسیار بالا برود و در این حوزه مجلس آمادگی دارد که شرایط مناسب را با قانوننویسی و ایجاد تسهیلات بانکی فراهم کند.
وی با اشاره به گزارشات ارائه شده در رابطه با قرار گرفتن سواحل ایران در فهرست سفید محیط زیستی گفت: این مسئله جای خوشحالی دارد اما قطعاً باید توجه بیشتری به این حوزه صورت گیرد به ویژه در حوزه دریای خزر امروز شاهد آلودگیهای زیادی هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تجاوز به حریم دریا افزود: متأسفانه در شرایط کنونی با این اقدامات جای خالی برای حضور مردم و گردشگران وجود ندارد و همه سواحل را دستگاههای دولتی گرفتهاند از این رو در این رابطه باید برنامهریزی و مطالعه صورت گیرد تا مشخص گردد که چگونه می توان مثلاً در ۲۰ سال آینده سواحل را آزاد کرده و زمینه برای حضور مردم و گردشگران در سواحل فراهم شود.
لاریجانی ادامه داد: به نظر من برای آزادسازی سواحل باید طرح جامعی تدوین گردد تا آرام آرام برخی از اماکن و سواحل آزاد شود از طرف دیگر در شرایط کنونی در بحث وضعیت محیط زیست در دریای خلیج فارس شاهد هستیم که به خاطر استفاده کشورهای مربوطه از دستگاههای آب شیرینکن، شوری آب زیاد شده که این مسئله باید از طریق سازمانهای بینالمللی پیگیری شده تا راهحلی برای آن دیده شود.