تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۲
فرزند دکتر علی شریعتی گفت: جنبش دانشجویی باید غیر حزبی و غیر وابسته به جریانات بیرون دانشگاه باشد و نباید پیاده نظام احزاب و جناح های سیاسی شود.
نمی توان به آمریکا خوشبین بود/ جنبش دانشجویی نباید پیاده نظام جناح های سیاسی شود
به گزارش پایگاه خبری عصر هامون، دکتر احسان شریعتی در پی دعوت فعالان دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه سیستان و بلوچستان در تالار فردوسی این دانشگاه و در جمع دانشجویان افزود: وقتی از جنبش و دانشجو سخن می گوییم یک سوال مطرح می شود که آیا در جامعه خصوصا در بین دانشجویان جنبش هست و اگر هست آیا براساس علایق و سلایق افراد تغییر پیدا می کندو یا همیشه جنبش ثابت است؟
وی ادامه داد: واقعیت این است که جنبش دانشجویی وجود دارد و این جنبش، آتشی است که زیر خاکستر است، گاهی بیرون می آید و گاهی شعله ور می شود.
وی اظهار کرد:  به هرحال جنبش دانشجویی یک کانونی است که همچنان در دانشگاه ها باقیمانده است و دانشجویان فعال این کانون را می چرخانند این دانشجویان به اینگونه بحث ها علاقمندند و به جای مسابقه فوتبال می آیند و در این گونه مجالس می نشینند.
وی بیان کرد: جنبش دانشجویی نطفه اش و به اصلاح زمینه اش همیشه در دانشگاه ها وجود داشته است، چون دانشجویان هستند و تا وقتی که جامعه مسائلی دارد و دانشگاه نیز مشکلاتی دارند این جنبش وجود خواهد داشت.
وی با اشاره به تاریخ پیدایش دانشگاه ها گفت: دانشگاه ها از1313 در ایران تشکیل شد و تا 1320 که ایران به اشغال منافقین درآمد، در این 7سال که مصادف با نیمه دوم دیکتاتوری دوره رضاخانی بود در دوره اول نهادهای جدید تشکیل شد مثل نهادهای قضایی و نظامی و در دوره دوم اغلب نخبگانی که نهادها را در دهه اول راه اندازی کرده بودند، به زندان افتادند و مجبور به برکناری شدند.
دکتر شریعتی تصریح کرد:پس از سقوط رضاخان دوره آزادی به وجود آمد، در بین سالهای 1320تا1332که در کشور کودتا رخ داد، به مدت 12سال دانشگاه ها محل رشد فعالیت اجتماعی و فکری شده بود.
وی ادامه داد: همه نخبگان، چهره های برجسته فرهنگی و سیاسی که در کشور وجود دارند یا از دوره آزادی مشروطه هستند یا دوره گشایش نهضت ملی و یا دوره انقلاب، در این دوره اول بعد از اینکه در روسیه انقلاب شد حزب توده به وجود آمد و شاهد صلح و آزادی در کشور بودیم و در دانشگاه هم هواداران جنبش چپ یا عدالت خواه را داشتیم، بعد نهضت ملی به وجود آمد که حامیانی در بین دانشجویان داشت و بعد هم در همین دهه 20جریان سوم اسلامی نواندیش به وجود آمد، چهره هایی مثل آیت ا... طالقانی، مهندس بازرگان و دکتر سهابی در تهران و دکتر محمد تقی شریعتی در خراسان که یک کانون نشر در قالب اسلامی را بنیان گذاشتند، راه سوم نواندیش دینی-ملی و مذهبی را در ایران شکل دادند، این هم در دانشگاه ها با همین انجمن های اسلامی تاسیس آن به این دوران برمی گردد.
وی خاطر نشان کرد: از 1332واقعه کودتا و بعد 16آذر تا سال 57باز 15سال دوره اختلاف داریم که شدت ضعف آن متفاوت بوده ولی در این دوران یک گفتمان قهرآمیز انقلابی توسط دانشجویان نهضت ملی و چپ و نیروهای مذهبی مبارز در سازمانهای مسلح و انقلابی که زیرزمینی بوجود آمدند تا زمان انقلاب1357 حکومت دیکتاتوری برچیده شد، از این انقلاب یک نظام جدید که امروز شاهد آن هستیم برخواست و البته دانشگاه ها در دو حادثه انقلاب فرهنگی در سال 59تا دیکتاتوری دوره اصلاحات در دهه 70 یک بحرانهایی داشتند که با آن آشنا هستیم یعنی دوره بین 57و18تیر87یا10سال بعد در حوادث 88 به هرحال اینها روی دانشگاه ها تاثیرگذاشت.
فرزند ارشد دکتر علی شریعتی افزود: مسئله ای که الان مطرح است دوران ها عبارتند از گسست های تاریخی که با یک رخدادهایی از هم جدا نمی شوند، این گسست ها را در عالم سیاست و هم در علم داریم که از آن به عنوان معرفت شناختی یاد می شود، دانشگاه هم از این دوره های اجتماعی سیاسی متاثر بود یکی از این دوره ها، دوره تاسیس خود دانشگاه ها بود که در دوره دیکتاتوری بود. وی بیان کرد: بعد از دوره اشغال، کودتا، مبارزات ملی و قهرمانی، انقلاب، اصلاحات تاکنون که این دوره ها با سرمشق های دوره های قبل تفکیک شده و با گسست ها این ها رااز هم متمایز کردیم، اما ما نباید در گسست ها بمانیم بلکه باید یک استمراری را یبینیم یا نبینیم.
وی گفت: اگر استمرار باشد یعنی دانشگاه و دانشجو از اول این جنبش را داشته اند و تاکنون ادامه یافته و اگر گسست ها بود یعنی اینها به هم ربطی ندار،. جنبش دانشجویی وجود دارد و یک ذات واحدی دارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در جهان جنبش های دانشجویی از دهه 68میلادی در اروپا و غرب شروع شد و متفکرین بزرگ با این جنبش ارتباط برقرار کرده و دانشجو را به عنوان یک عامل رهایی بخش و آگاهی بخش جدید بر خلاف تحلیل های کلاسیک و چپ قدیم نشان داد، آگاهی مهم است.
وی تاکید کرد: بعضی فکر می کنند روز دانشجو یعنی روزی که به دانشجو خوش بگذرد و این درحالی است که در این روز چند نفر کشته شدند و مبارزه ای در کار بود و به دانشجو و دانشگاه خوش نگذشته بود، نشاط واقعی دانشجو و دانشگاه اول در شان و موقعیت دانشگاه باید باشد و زمان و مکان مناسب به خود را می طلبد و مختص به طنز و شوخی نیست اما این حادثه تاریخی برای این نیست که ما همیشه در تاریخ بمانیم، تاریخ گسست ها را نمی بیند و کسی که گسست ها را نمی بیند تاریخ را نمی شناسد.
وی اظهار کرد: تاریخ باید در خدمت حال و آینده باشد، یعنی باید چشم انداز های جنبش دانشجویی را با توجه به تاریخی که آبستن آینده ای بوده ترسیم کنیم و باتوجه به گذشته به عنوان چراغ راه از آن بهره ببریم، ما باید بدانیم واقعه 16 آذر به ما چه می آموزد مثلا در این روز پلیس وارد حریم دانشگاه شد و دانشجو به این مسئله اعتراض کرد.
وی بیان کرد: دانشگاه به سرنوشت جامعه حساس است وقتی در کشور کودتا می شود دانشگاه به مسائل سیاسی از نهاد فرهنگ حساس است و نمی تواند بی تفاوت باشد البته از دانشگاه انتظار می رود از منظر علمی و معرفتی به مسائل بپردازد.
شریعتی گفت: دانشگاه پشتوانه فرهنگی و قطب تمام سرنوشت ملی و تاریخی یک فرهنگ و تمدن است که از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگ حرف برای گفتن دارد و بی تفاوت نیست. وی ادامه داد: دانشگاه آرمان هایی دارد که این آرمان ها مثل استقلال-آزادی-برابری-معنویت، اخلاق، عرفان و ...، در طول تاریخ  آمدند و این آرمان ها را تحقق دادند بعضی ها موفق نشدند و ناکام ماندند، امروزه این آرمان ها زیر سوال رفتند در راس این آرمان ها خود امر پیشرفت و توسعه است ما کم توسعه یافته ترین منطقه ایران هستیم میزان توفیقی که در امر توسعه این منطقه داشتیم نشان از پیروزیها و شکستهای ما است و در این منطقه نمادین است.
وی بیان کرد: خود پروژه های توسعه ای که در 100سال گذشته اجرایی شده، امروز بیلان و ترازنامه آن مورد قضاوت است، به طور مشخص 3رویکرد تاریخ سنت گرایی، نظام تجدد گرایی آخرین راهکاری که وجود دارد نواندیش سنت و هویت و دین است که توسط روشنفکران مطرح است که اگر این هم شکست بخورد به نظر من به بن بست کامل می رسد و دیگر نمی شودپیش بینی و پیش گیری کرد.
شریعتی در ادامه تصریح کرد: راه حل چهارم نواندیش سنت و هویت یک روش خاص و متفاوت است، از نظر گفتمانی و معرفت شناختی در یک دوران جدید هستیم که خود علم زیر سوال رفته است، دوره ای که مشخصات آن به نسل های بعد هم مثل کوچک شدن و مجازی شدن جهان و بشر و غیره منتقل می شود.
وی گفت: دانشگاه باید یک شرایط گفتمان منطقه ای را فراهم بیاورد زیرا به یک بینش نو نیاز داریم تا بتوانیم تنوع به وجود بیاوریم، دانشگاه باید بتواند با فراهم کردن زمینه گفت و گوی ملی، فکری و فرهنگی در درون خود نقش مرجع و راهنما را برای مردم ایجاد کند.
وی بیان کرد: دانشگاه ها امروز در رفتار مردم تاثیر خود را لازم است تغییر دهد تا بتواند یک اتاق فکری داشته باشد که جنبش ها را از گذشته تاکنون مورد بحث و تحلیل قرار دهد، دانشگاه باید بحث های روشنفکری و فکری را در عرصه های ملی و فرهنگی توسط انجمن های دانشجویی علمی، اسلامی و غیره پیگیری کند تا بتوانیم دیدگاه های خود را در دانشگاه ها و رسانه ها انعکاس دهدو نقش مهمی در افکار عمومی ایجاد کند تا سنگری مهم باشد تا جایگاه را به سنگراصلی خود برگرداند تا زمانی که اسباب و عوامل استبداد و آزادی دولت در جامعه وجود دارد و جنبش و مقاومت دانشگاه و دانشجو ادامه خواهد یافت و این خود نشانگر زنده بودن دانشگاه است که شوخی بردار نیست.
وی در بخش سوال و جواب در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص ابهام در مورد رحلت مرحوم علی شریعتی و علت عدم انتقال پیکر وی به داخل کشور گفت: مرگ پدرم طبیعی نبود، بعد از اینکه مدتی در سلول انفرادی در کمیته مشترک تحت نظر بوده است، بعد از ماجرای الجزایر آزاد و مدتی تحت نظر بوده و بعد به شیوه غیر طبیعی از کشور خارج شده، دلایل زیادی برای غیر طبیعی بودن مرگ وی وجود دارد.
وی ادامه داد: بدن وی موقتا مومیایی شده و در تابوت امانت گذاشته شده بود تا بعد از 5 سال به ایران بازگردانده شود که نشد، باید شرایط فراهم شود که پیکر ایشانبه کشور برگردد، ایشان وصیت کرده تا در پشت تالار حسینیه ارشاد دفن شود.
وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری در خصوص تحلیل ماجرای 18تیر در دانشگاه، ادامه داد: 18 تیر مجموعه ای از وقایع ای بود که با هم تداخل داشتند، اعتراضاتی که در سطح دانشگاه توسط دانشجویان بود اشتباه دانشجویان آن زمان این بود که از دانشگاه بیرون رفتند و این امر باعث شد تا محدودیت هایی برای دانشگاه اعمال شود.
وی خاطر نشان کرد: تنوع قومی در ایران یکی از سرمایه ها و ذخیره های این تمدن سرزمینی بوده و ایران همیشه در یک شکل سیاسی قبل و بعد از انقلاب تنوع  اقوام را در خود داشته است همبشه در این سرزمین اقوام زندگی می کردند.
وی تاکید کرد: آنچه که ما باید بر روی آن کار کنیم خود آگاهی ملی و منطقه ای است، ملی به خاطر ایران و منطقه ای به خاطر وسیع بودن ایران از نظر تاریخی، فرهنگهای وسیعی در خود جای داده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اگر دانشجو ارزشهای خود را فراموش کرد، وظیفه حکومت چیست، اظهار کرد: مسایل امور تربیتی دانشجو به داخل خانه برمی گردد که باید با گفت و گو و آموزش مسایل مربوط به آن را حل کرد.
وی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا خوب است جنبش دانشجو وابسته به حزب خاصی باشد بیان کرد: اینک بین دانشجویان گرایش های حزبی باشد امری طبیعی است و این که گفته شد دانشگاه نباید حزبی باشد به این معنا نیست که دانشجویان گرایش به احزاب نداشته باشند، منظور این بود که دانشجو پیاده نظام نیست و نباید دنبال چیز خاصی باشد.
دکتر شریعتی در واکنش به سوال دانشجویی در زمینه شباهت کار دولت با کار مصدق در ارتباط و اعتماد به آمریکا نیز گفت: این یک بحث تاریخی است و اثبات نمی شود، دولت فعلی باید نسبت به این ادعا از خود دفاع کند، ما هیچ وابستگی به آمریکا نداریم.
وی در ادامه بیان کرد: رئیس جمهور جدید آمریکا با سیاست متفاوتی جدیدا روی کار آمده و باید قدرت مقابله و توان را داشته باشیم که این مهم می طلبد اول مشکلات داخلی برطرف شود، ما باید از طریق افکار عمومی تلاش کنیم تبلیغات و جو منفی که برای اسلام هراسی به وجود آمده خنثی شود، براین اساس این مهم وقتی اجرا می شود که مشکلات داخلی رفع شده باشد و نسبت به توطئه های داخلی هوشیار باشیم.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: ما احزاب واقعی در کشور نداریم در هر دوره اسامی حزب ها عوض می شود، در جامعه ما نسبت به حزب ها یک دیدگاه منفی وجود دارد که این فعالیت تشکیلاتی و به لحاظ استراتژیک شکل نگرفته است.


انتهای پیام// https://www.asrehamoon.ir/vdcceiqo.2bqxe8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما