تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۳
مردم در ایام نوروز ۹۶ در حالی در تکاپوی خرید اقلام نو و سوغات هستند که تقابل کالای ایرانی با برندهای خارجی به یک دغدغه جدی در بازار تبدیل شده و بهبود اقتصادی و اشتغال جوانان کشور در گرو مشخص شدن نتیجه این تقابل است.
کالای ایرانی در تقابل با برندهای خارجی/ اشتغال فرزندان ایران در گرو حمایت از تولید ملی
به گزارش عصرهامون به نقل از تسنیم ، اکنون که در روزهای آغازین سال 96 هستیم و همه چیز رنگ و بوی نو شدن به خود گرفته، به یاد داشته باشیم گرچه بهار فصل نوشدن است، اما این نو شدن امری اجباری است که با تعمق در ماهیت این تحول می‌توانیم همراه با نو شدن طبیعت، دگرگونی حقیقی را در خود و حتی در جامعه خود ایجاد کنیم.
بهار سال 96 هجری شمسی، سالی که رهبر معظم انقلاب آن را با نام "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" مزین فرمودند، با فرا رسیدن ایام عید روزهای فرح‌بخش و نشاط‌انگیزی را تجربه می‌کند؛ روزهایی که با آداب و رسوم زیبای ایرانی مانند انداختن سفره هفت سین، دید و بازدید، نوپوشی، هدیه دادن و سفر کردن گره خورده؛ روزهایی که خیل عظیمی از هموطنان در مسافرت‌های نوروزی اوقات خوشی را در کنار خانواده سپری می‌کنند.
مردم ایران در مسافرت‌های نوروزی علاوه بر استفاده از زیبایی‌های طبیعی ایران زیبا، به تهیه سوغاتی و خرید برای خانواده اقدام می‌کنند، خریدهایی که فرصتی مغتنم برای خریدار و فروشنده است؛ در این میان اما عده‌ای تمایل به خرید کالای ایرانی و عده‌ای نیز گرایش به سمت کالاهای خارجی و «برند» دارند.

عرضه بسیاری از کالاهای با کیفیت ایرانی با مارک خارجی
زهرا دهمرده شهروند زاهدانی که در بازار خیابان "مصطفی خمینی" زاهدان مشغول خرید بود، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: من علاقه‌مند به خرید کالای ایرانی هستم و همیشه از فروشنده کالای ایرانی را طلب می‌کنم و گاهی نیز با تمسخر فروشنده مواجه می‌شوم.  اغلب هنگام خرید پوشاک متوجه می‌شوم که کالای خوب و با کیفیت ایرانی با مارک خارجی به فروش می‌رود و از این مساله بسیار متاسف می‌شوم.
یکی از فروشندگان پوشاک زنانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در زاهدان بیان کرد: از میان ده‌ها کالای موجود در مغازه‌ام، تنها یک نمونه کالای ایرانی دارم. پوشاک ایرانی هر روز با قیمت و کیفیت متفاوتی وارد بازار می‌شود.

این فروشنده در ادامه با نشان دادن یک مدل پوشاک زنانه، اظهار داشت: من فقط همین یک مدل کالای ایرانی را در مغازه‌ام دارم که در خرید اولم 10 هزار تومان، در خرید دوم 12 هزار تومان و در خرید آخرم 15 هزار تومان بوده است.
وی در ادامه بیان کرد: من ایرانیم و بسیار مشتاق خرید و فروش کالای تولیدی کشور خودم هستم؛ از طرفی سفارش، خرید و تحویل کالاهای ایرانی بسیار راحت‌تر است و با تماس با شرکت پخش جنس ایرانی، مستقیماً کالا را از آن‌ها دریافت می‌کنم ولی بسیاری از کالاهای درخواستی مشتری در ایران تولید نمی‌شوند.
برند بودن کالا مهم است؛ عقل مردم در چشمشان است
محمد مرادی، یکی از مسافران نوروزی هنگام خرید ادویه از «بازار رسولی» زاهدان که به «چهارراه رسولی» معروف است، در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که "چرا با  وجود کالای مشابه ایرانی، جنس خارجی خرید می‌کنید"، بیان کرد: برای من ایرانی و خارجی تفاوتی ندارد؛ من فقط به قیمت کالا توجه می‌کنم.

سروش سهرابی یکی از مسافران نوروزی اهل شیراز که زاهدان را برای سپری کردن روزهای عید انتخاب کرده و مشغول خرید یک کفش دست دوم با مارک معروف خارجی بود، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم بیان کرد: برای من برند بودن کالا خیلی مهم است. عقل مردم در چشمشان است؛ ترجیح می‌دهم در چشم دیگران فردی شیک‌پوش باشم، به همین دلیل همیشه به دنبال جنس «مارک‌دار» هستم.
سود فروش کالای خارجی بیشتر است
یک فروشنده لوازم صوتی و تصویری در زاهدان گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سود حاصل از فروش کالای خارجی برای فروشنده به مراتب بیشتر از کالای ایرانی است و به همین دلیل در اکثر مواقع فروشندگان در وهله اول کالای خارجی را به مشتری معرفی می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم که "کدام کالا برای خریدار مقرون به صرفه‌تر است"، پاسخ داد: قطعاً کالای ایرانی، چرا که کالای ایرانی علاوه بر آنکه هزینه‌های حمل و نقل پایین‌تر داشته و هزینه گمرکی به آن تعلق نمی‌گیرد، یک مبلغ حدودی روکشید مشخص در قیمت دارد، ولی افزایش قیمت کالاهای خارجی در بسیاری مواقع برای فروشندگان سقف ندارد و آنها می‌توانند بسته به محله‌ای که در آن حضور دارند و یا وضعیت مالی مردم منطقه، قیمت کالاها را حتی چند برابر قیمت واقعی تعیین کنند.
این فروشنده افزود: البته سازمان‌های نظارتی در این زمینه تا حدودی نقش داشته و تلاش دارند تا از افزایش قیمت بی‌رویه از جانب فروشندگان جلوگیری کنند، اما با این حال در زمینه فروش کالاهای خارجی برخی فروشندگان بی‌انصاف قدرت مانور بیشتری جهت افزایش قیمت کالا دارند.
وی تاکید کرد: متاسفانه با توجه به اینکه بخش زیادی از مردم ما به جای آنکه به دنبال کیفیت باشند، مارک و به عبارتی «برند» را دنبال می‌کنند، این امر موجب سوءاستفاده برخی شده و بسیاری از کالاهای تولیدی در داخل امروز با برند خارجی در سطح کشور عرضه می‌شود.

رفتار مردم مهمترین عامل در حمایت از تولید ملی
سرپرست اداره‌کل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: یکی از صلاحیت‌های تعزیرات حکومتی رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز است که این خود به این معناست که تلاش ما در راستای حمایت از تولید داخل و تولید کننده بومی است و علاوه بر این زمانی که با قاچاق کالا مبارزه شود، اقتصاد داخل منظم‌تر شده و متعاقب آن با برنامه‌ریزی بهتری می‌توان عمل کرد.
محمدحسین اشرفی با اشاره به اینکه حمایت از تولید کننده داخلی موجب کاهش واردات کالا می‌شود، گفت: هر چه واردات کالا کمتر شود خروج ارز کاهش یافته و سرمایه بیشتری وارد چرخه تولید ملی می‌شود و این خود می‌تواند در افزایش کیفیت و کمیت کالاهای تولیدی تأثیرگذار باشد.
وی بیان کرد: اینکه ما با قاچاق کالا روبرو هستیم ، مهمترین عنصرش وجود تقاضا در داخل کشور است به این شکل که اگر خانواده ایرانی به دنبال کالای خارجی و به ویژه قاچاق نباشد، بدون شک قاچاقچی اقدام به ورود کالا نمی‌کند؛ پس در ریشه‌کن کردن قاچاق کالا و حمایت از تولید داخل مهمترین عامل خود مردم هستند.
جدیت تعزیرات حکومتی در برخورد با قاچاقچیان دانه درشت
سرپرست اداره‌کل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این مسیر جدیت دستگاه‌های نظارتی در مبارزه با کالای قاچاق و نحوه تولید کالا در داخل از لحاظ کیفیت و قیمت نهایی نیز مهم است و باید تولید کننده کالایی در شأن شهروندان و با قیمت منصفانه عرضه کند.
اشرفی تاکید کرد: برخورد با قاچاقیان دانه درشت دغدغه تعزیرات حکومتی است و در این راستا برنامه‌ریزی‌های مختلفی صورت گرفته که  نتایج مثبتی نیز در بر داشته و تمام تلاش تعزیرات حکومتی در راستای بهبود فضای کسب و  کار و حمایت از تولید داخل و ایجاد فضای سالم اشتغال‌زایی است.
کشفیات کالای قاچاق استان رشد 110 درصدی داشته است
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان، با اشاره به اینکه این کمیسیون سیاست‌گذار و برنامه‌ریز حوزه مبارزه با قاچاق است، اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه مبارزه با قاچاق کالا در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود عمدتاً بلند مدت است.

محمدشریف خالقی گفت: در حوزه قاچاق کالا عمده تمرکز در استان ما روی مبارزه با ورود اقلامی از جمله پارچه، چای، برنج و دیگر اقلام خوراکی است و خوشبختانه در مجموع کشفیات این اقلام در استان در سال 95 نسبت به سال 94 رشد حدود 110 درصدی داشته است.
وی افزود: سیاست‌گذاری کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان بر مبنای مبارزه با قاچاق عمده بوده و در همین راستا در سال 95 محموله‌های بزرگی کشف شده است.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان ادامه داد: ما در استان به دنبال کشفیات خورد نبوده‌ایم به همین دلیل تعداد پرونده‌های ما در سال 95 در دادگستری و تعزیرات حکومتی استان کاهش پیدا کرده اما رقم کشفیات در حد 110 درصد افزایش داشته که می‌توان از آن به عنوان یک دستاورد خوب در استان یاد کرد.
شرایط اقتصادی کشور نیازمند اصلاح و تحول است
امید است در بهار 96، تحویل سال و خواندن دعای «یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» برای همه ملت ایران فرصتی جهت اصلاح امور روحی، معنوی، فکری و مادی باشد. به فرموده رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال 69 "ایجاد تحول کار خداست؛ اما ما موظفیم که برای این تحول در درون و در زندگی خود و در جهان، اقدام و تلاش کنیم و همت بگماریم"؛ بی‌شک شرایط اقتصادی فعلی کشور یکی از نقاط نیازمند اصلاح و تحول است که به همت و تلاش تک تک ملت ایران نیاز دارد.
 همانگونه که رهبر معظم انقلاب در روز آغازین سال جاری بیان کردند: "اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است؛ این مجموعه اگر فقط در زیر نام اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار بگیرد ممکن است چندان منشأ اثر نباشد؛ من علاج را در این میبینم که این مجموعه را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطه کلیدی و مهمی یک فصلی از زمان را قرار بدهیم و از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همه همت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند؛ به نظر من علاج در این است که این نقطه کلیدی را امسال درست شناسایی کنیم. به اعتقاد من این نقطه کلیدی عبارت است از تولید، تولید داخلی و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان؛ اینها آن نقاط کلیدی اصلی است. اگر ما توانستیم روی این 2 نقطه متمرکز بشویم و کارها را بر این اساس برنامه‌ریزی و دسته‌بندی بکنیم، تصور این است که کار به میزان زیادی جلو خواهد رفت و موفقیت‌های چشمگیر و محسوسی پیش خواهد آمد."
گرچه این گزارش قصد پرداختن به وظیفه دولت و تولیدکننده‌ها در قبال تولید کالای داخلی با کیفیت و قیمت مناسب را ندارد، اما حائز اهمیت است که خرید کالای ایرانی هم برای خریدار و هم برای تولید کننده داخلی و رونق اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال برای فرزندان این مرز و بوم مثمر ثمر است.
وظیفه من و تو هموطن ایرانی این است که از امسال خرید کالای ایرانی را مد نظر داشته باشیم تا هم به باکیفیت‌تر شدن کالای داخلی کمک کنیم و هم از کالایی منطبق با هنر، سبک دینی و اسلامی و براساس هنر و فرهنگ اصیل ایرانی بهره ببریم. باید همواره این آیه از قرآن مجید را سرلوحه خود قرار دهیم "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم (آیه 11 سوره رعد)"؛ پس تا زمانی که خود خواستار رویدادی در کشورمان نباشیم، آن رویداد رخ نمی‌دهد.
تک تک ما ایرانی‌ها باید برای بهبود شرایط کشورمان گام برداریم و در صورتی که خواستار رفع تحریم‌ها و تهدیدهای اقتصادی، خواهان اشتغال فرزندانمان و به فکر اعتلای ایران و ایرانی هستیم، تنها راه آن خرید و مصرف کالای ایرانی و کمک به رونق تولید ملی است.
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcewo8o.jh8wxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما