تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۵
راه اندازی مرکز آموزش تخصصی موسیقی کلاسیک در حقیقت علاوه بر بالابردن اشتهای کاذب موسیقایی جامعه ی مخاطب، تکمیل حلقه ی نفوذ با هدف ایجاد فضای غالب برای ازبین بردن علایم حیاتی موسیقی مقامی و اصیل ایران اسلامی است.
حرکت چراغ خاموش سفارتخانه اتریش برای برای ازبین بردن علایم حیاتی موسیقی اصیل ایرانی!
به گزارش سرویس عصرهامون به نقل از راه دانا؛ سفارت اتریش در تهران از معدود نمایندگی های سیاسی است که در عرصه ی فرهنگ و هنر به صورت ویژه و سازمان یافته فعالیت داشته و در این راستا ضمن راه اندازی انجمن فرهنگی اتریش درتهران، از سال 1384 اقدام به راه اندازی ارکستر سمفونیک در تهران کرده است. این ارکستر متشکل از حدود یکصد و پنج نوازنده ی ایرانی (زن و مرد) است که توسط شولتز اتریشی هدایت و مدیریت می شوند.
 
به موازات این ارکستر، گروه کر سفارت اتریش (حدود 35 تا 40 نفر) نیز فعال شده و در مناسبت های خاص به همراه ارکستر اجرای صحنه ای دارند. در همین بخش و از چندسال پیش گروه کـر کودکان سفارت اطریش با نام گروه گل یخ نیز راه اندازی شده است که علاوه بر کودکان ایرانی از کودکان اتباع بیگانه ی مقیم ایران نیز ثبت نام می کند. از حلقه های دیگر حوزه ی موسیقی، برگزاری همایش های تخصصی، مسترکلاس و کارگاه های آموزشی در مجموعه ی یاد شده می باشد.
 
گروه و ارکستر به صورت مستمر تمرین و فعالیت داشته و متقاضیان یا معرفی شدگان برای ورود باید از طریق سفارت اتریش در تهران یا انجمن فرهنگی سفارت گزینش شوند.
 
در همین راستا برای علاقمندان  یا معرفی شدگان برای آموزش بالـه و موسیقی (خوانندگی، آهنگسازی و نوازندگی پاپ، کلاسیک و جاز) در اطریش، آزمون اولیه در سفارت اطریش و یا انجمن فرهنگی انجام می شود، همچنین برخی از افراد درصورت احراز شرایط برای تحصیل زبان و موسیقی و باله بورسیه شده و به اطریش اعزام می شوند.
 
همچنین سفارت اتریش و انجمن فرهنگی اتریش همچنین اقدام به تاسیس و راه اندازی بخش هنرهای نمایشی (تئاتر) نیز کرده و از عموم علاقمندان و دانشجویان تئاتر کشور ثبت نام کرده و در کارگاه های آموزشی یا نشست های تخصصی حضور می دهند، عمده ی اجراهایی که در این بخش تدارک دیده می شود به زبان آلمانی می باشد.
 
از دیگر فعالیت های سفارت اتریش و انجمن فرهنگی این سفارت می توان به برنامه هایی اشاره کرد که در تهران ضبط و تولید شده و در شبکه رادیویی Campus در اطریش پخش می شود، بخش فرهنگی  سفارت اطریش اذعان دارد که این برنامه ها برای ارایه ی چهره ای صحیح و بدور از تعصبات از ایران در قالب یک پروژه ی رادیویی طراحی شده است!!
 
این انجمن اقدام به چاپ و نشر نشریه ای نیز در قالب انجمن فرهنگی کرده است که نکته ی قابل تامل آن پذیرش برخی آگهی ها برای تامین هزینه های آن است.
 
کتابخانه ی انجمن فرهنگی سفارت اتریش در تهران از دیگر فعالیت هایی است که با دریافت برخی مدارک و هزینه، عضو می پذیرد.
 
ایجاد تعامل بین هنرمندان هنرهای تجسمی اتریش و برخی گالری های تهران، اعطای دیپلم زبان آلمانی (با آموزش در تهران یا آموزش در اتریش) و انجام گفت و گوهای بین فرهنگی و دینی از دیگر فعالیت های این مجموعه می باشد که بخشی از آن نیز در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صورت می پذیرد.
 
دانشگاه گراتس از دانشگاه های مهم اتریش است که بخش مهمی از آن به موسیقی (باله، موسیقی کلاسیک، جاز) تعلق دارد، با تغییرات انجام شده در مدیریت انجمن موسیقی ایران (متعلق به معاونت هنری ارشاد) و استقرار بهرام جمالی، مذاکرات ایشان با مسئولین دانشگاه اطریشی آغاز شد تا وی بتواند مرکز تخصصی آموزش موسیقی کلاسیک را در تهران راه اندازی کند. این مرکز با مشارکت، حمایت و تحت لیسانس دانشگاه مرکزی گراتس فعالیت خواهد داشت و درصورت راه اندازی قرار است علاوه بر آموزشگاه ها، افراد حقیقی و حقوقی، به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور نیز خدمات آموزشی ارایه نمایند.
 
با توجه به مطالبی که در بالا مطرح شد ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:
 
  • مهم ترین، شریف ترین و اصیل ترین بخش از موسیقی ایران، موسیقی اقوام (یا همان موسیقی نواحی و مقامی) است که به صورت کاملا آشکار در حال نابودی و فراموشی و در بخش هایی نیز به طور ویژه در حال تحریف است. معاونت هنری ارشاد، دفتر موسیقی و انجمن موسیقی ایران بجای ایجاد فضای غالب از ژانرها و گونه هایی که هم اینک در دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد و آموزشگاه های آزاد کشور در حال تدریس و اشاعه می باشد، وظیفه ی پردازش اصالت ها را دارد.
  • موضوع عمده و مورد توجه باله و اپرا است که متاسفانه به صورت تعمدی در این پروژه بدان اشاره ای نمی شود، تلفیق و امتزاج ولنگاری فرهنگی و نفوذ در عرصه ی موسیقی یعنی آموزش باله با مجوز وزارت ورزش و فدراسیون ژیمناستیک از سویی و ازسوی دیگر در قالب موسیقی کلاسیک، این دو عنصر تا بدان جا اهمیت دارد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و انحلال سازمان ملی باله ی ایران که در محل فعلی تالار وحدت فعالیت داشت، در سال 1387 عنصر معلوم الحالی بنام نیما کیان با مساعدت جریانات ضدانقلاب اقدام به تاسیس سازمان ملی باله ایران در سوئد نمود، وزیر وقت فرهنگ سوئد طی سخنانی ضمن اعلام حمایت از وی برعلیه نظام اسلامی نیز سخنرانی کرد، در همین راستا و براساس برنامه ریزی صورت گرفته از سوی معاونت هنری ارشاد همه ی هماهنگی ها از طریق الکساندر رهبری (رهبر وقت ارکستر سمفونیک تهران) برای حضور نیما کیان و برخی چهره های ضدارزش و ضدانقلاب مانند شاهرخ مشکیل قلم برای همکاری با ارکستر سمفونیک تهران در قالب طراحی حرکات و احیای اپرا و باله انجام شده بود که بحمالله والمنه توسط وفاداران به ارزش های انقلاب اسلامی پیشگیری شد. همچنین اجرای اپراهای ضدارزشی مانند اشک ها و لبخندها، جان اسکیکی و هانسل و گرتل و . . .با حمایت ویژه ی معاونت هنری با کارگردانی فارغ التحصیلان مراکز اطریش در تهران انجام شده است.
  • باتوجه به حضور و حجم فعالیت های نمایندگی سیاسی اتریش در تهران، فارغ التحصیلان و مرتبطین با مراکز موسیقایی اتریش در داخل کشور، راه اندازی مرکز آموزش تخصصی موسیقی کلاسیک در حقیقت علاوه بر بالابردن اشتهای کاذب موسیقایی جامعه ی مخاطب، تکمیل حلقه ی نفوذ با هدف ایجاد فضای غالب برای ازبین بردن علایم حیاتی موسیقی مقامی و اصیل باید تلقی گردد که در صورت وقوع و شیوع به تغییرات عمده ای در سبک زندگی و شاخص های رفتاری تبدیل خواهد شد.
 
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcawino.49nee15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما