بررسی ها نشان می دهد که غالب بند های سند 2030 در اسناد بالادستی کشور به شکل جامع و مطابق با قانون کشور وجود دارد و بندهایی هم که به اشکال مختلف در این سند گنجانده شده و در اسناد بالادستی کشور نیست مغایرت های اساسی با قوانین کشور دارد.
ردیف | (هدف 4 اهداف توسعه پایدار) اهداف آموزش 2030 | اسناد بالا دستی کشور |
---|---|---|
4-1 | تا سال 2030 حصول اطمینان از این که همه دختران و پسران بطور رایگان و عادلانه تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تکمیل کنند که منجر به یادگیری مرتبط و موثر می شود. |
|
4-2 | تا سال 2030 حصول اطمینان از این که همه دختران و پسران به کیفیت نموی دوران اوان کودکی، مراقبت و آموزش پیش دبستانی دست یابند، به نحوی که از آمادگی لازم برای ورود به دوران ابتدایی بهره مند گردند. |
|
4-3 | تضمین اینکه تمام زنان و مردان از دسترسی برابر به دانش فنی با کیفیت و مقرون به صرفه، تحصیلات حرفه ای و عالی از جمله دانشگاه ها تا سال 2030 برخوردار شوند. |
|
4-4 | تضمین اینکه تا سال 2030 تعداد جوانان و بزرگسالان دارای مهارت مرتبط( از جمله مهارت فنی و حرفه ای مرتبط) برای اشتغال، یافتن شغل مناسب و کارآفرینی؛ به صورت قابل توجه افزایش یابد. | -تنظیم و اجرای برنامه جامع کارآفرینی و مهارت آموزی برای تمام دوره های تحصیلی به ویژه دانش آموزان دوره متوسطه تا پایان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسی و آموزشی( سند تحول آموزش و پرورش، راهکار 6، بند 5) -گسترش و تنوع دادن به حرف و مهارت های مورد نیاز جامعه و تعلیم متناسب و برنامه ریزی شده آن در همه دوره های تحصیلی و برای همه دانش آموزان( سند تحول آموزش و پرورش، راهکار 1، بند 6) -طرحی و اجرای الگوی بالندگی شغلی-حرفه ای برای منابع انسانی ( سند تحول آموزش و پرورش، راهکار 22، بند 3) -ترویج فرهنگ کسب و کار دانش بنیان و فرهنگ کار آفرینی و ارتقای توانایی علمی، فناوری و مهارتی افراد با تاکید بر نیازهای جامعه و ایجاد آمادگی برای پذیرش مسئولیت های شغلی( نقشه جامع علمی کشور، راهبردکلان3، بند1) - پرورش استعداد های شغلی و پدید آوردن آینده شغلی برای برآوردن نیازهای جامعه (نقشه جامع علمی کشور، اهداف بخشی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور، بند 3-5) - دستیابی به سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور متناسب با معیارهای جهانی و در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه و بازار کار داخلی و بین المللی(نقشه جامع علمی کشور، اهداف بخشی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور، بند4) - تربیت و توانمند سازی سرمایه انسانی با تاکید بر پرورش انسان های متقی و کارآفرین و خودباور و خلاق، نوآور و توانا در تولید علم و فناوری و نوآوری، متناسب با ارزش های اسلامی و نیازهای جامعه ( نقشه جامع علمی کشور، راهبرد کلان8) - ساماندهی نظام های حرفه ای میتنی بر دانش علمی و فنی برای اداره واحدهای اقتصادی – اجتماعی و نهادینه کردن فرهنگ مهارت گرایی و پژوهش محوری و کارآفرینی در نظام علم و فناوری و نوآوری( نقشه جامع علمی کشور، اراهبرد کلان1، راهبرد ملی 8) - افزایش کمی و کیفی سطح آموزش و مهارت های اختصاصی زنان، و تنوع بخشی به رشته های دانشگاهی متناسب با نقش آفرینی آنان در عرصه های مختلف زندگی( سیاستهای ارتقاءمشارکت زنان در آموزش عالی، سیاستهای مربوط به برنامه آموزشی، بند2) - حق کسب مهارتها و آموزشهای تخصصی بصورت کمی و کیفی تا بالاترین سطوح(منشور حقوق و مسؤلیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران، فصل دوم، قسمت آموزش78) - حمایت از محققین زن در بخش پژوهش و فن آوری و تلاش جهت رفع مشکلات آنان و بهبود زندگی مادی و معنوی آنان(سیاستهای ارتقاءمشارکت زنان در آموزش عالی، سیاستهای مربوط به پژوهش و فن آوری، بند3) - تشکیل کرسیهای نظریه پردازی و تقویت فرهنگ کسب و کار دانشبنیان و تبادل آراء و تضارب افکار، آزاداندیشی علمی( سیاستهای کلی علم و فناوری، بند 4-3) |
4-5 | تضمین این که تا سال 2030 نابرابری جنسیتی در آموزش کاهش یافته و دسترسی برابر به تمامی سطوح آموزشی و مهارت آموزی برای گروه های آسیب پذیر از جمله افراد دارای معلولیت، گروه های بومی و کودکانی که در معرض آسیب قرار دارند، تضمین شود. |
|
4-6 | تضمین اینکه تا سال 2030 تمامی جوانان و نسبت قابل ملاحضه ای از بزرگسالان، چه مرد و چه زن به مهارت های سواد و حساب دست پیدا کنند. |
|
4-7 | تضمین اینکه تا سال 2030تمامی یادگیرندگان از طریق آموزش برای توسعه پایدار، حقوق بشر، برابری جنسیتی، ارتقاء فرهنگ صلح و ضد خشونت، شهروندی جهانی، به رسمیت شناختن تنوع فرهنگی و شناخت جایگاه فرهنگ در توسعه پایدار بتواند به دانش و مهارت لازم برای ارتقا توسعه پایدار دست یابند. |
|
4-الف | ساخت و ارتقا امکانات و تسهیلات آموزشی مختص به گروه کودکان، معلولین و حساس به جنسیت، و ایجاد محیط های یادگیری سالم، دور از خشونت، جامع و موثر برای آموزش همگان |
|
4-ب | گسترش قابل توجه بورس های تحصیلی در سطح جهانی برای کشورهای کمتر توسعه یافته، ایالت در حال توسعه جزایر کوچک و کشورهای آفریقایی برای ثبت نام در آموزش عالی، ازجمله آموزش های حرفه ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فنی و مهندسی و برنامه های علمی در کشورهای توسعه یافته و دیگر کشورهای در حال توسعه تا سال 2020 |
|
4-ج | افزایش قابل توجه تامین معلمان واجد شرایط، از جمله از طریق همکاری های بین المللی برای آموزش معلمان در کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای کم تر توسعه یافته و جزایر کوچک ایالتی در حال توسعه تا سال 2030 |
|