تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۳
در حالی پروژه راه آهن چابهار- زاهدان تا کنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که استاندار سیستان و بلوچستان سال گذشته از بهره برداری این خط تا سال 97 خبر داده است.
طولانی ترین پروژه ریلی کشور روی خط بی پولی/ راه آهن چابهار- مشهد  7 ساله شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرهامون، 15 آذرماه سال 1389 بود که در جریان سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت به چابهار، طی مراسمی عملیات احداث قطعه اول خط آهن چابهار - زاهدان - مشهد از چابهار به زاهدان به طول 570 کیلومتر که مصوب سفر دوم هیئت دولت به سیستان و بلوچستان است، آغاز شد.

این خط ریلی که از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر ، خاش ، زاهدان ، نهبندان ، بیرجند ، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق - مشهد متصل می شود و با بهره برداری از این طرح، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل خواهد شد. خط آهن چابهار - مشهد 1350 کیلومتر طول، 11 کیلومتر پل و 12 کیلومتر تونل دارد و 3 میلیارد یورو اعتبار برای آن در نظر گرفته شده که از طریق فروش کارخانه های دولتی تأمین می شود.

حجم خاکبرداری این پروژه 44 میلیون متر مکعب و حجم خاک ریزی آن 40 میلیون متر مکعب است. طراحی سرعت برای قطارهای مسافربری در این طرح 160 کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری نیز 120 کیلومتر در ساعت است که به این ترتیب مسیر ریلی زاهدان - مشهد حداکثر در مدت زمان 13 ساعت طی خواهد شد. قطار مسیر چابهار - مشهد می تواند بین 3 هزار تا 3 هزار و 500 تن بار را جابه جا کند که این امر موجب پهلوگیری کشتی هایی با تناژ بالا در ادامه طرح توسعه بندر چابهار می شود.

حمید بهبهانی وزیر وقت راه و ترابری در این زمینه، راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد را نجات دهنده شرق ایران خوانده و گفته بود: با ایجاد این کریدور بندرعباس به سرخس و تفتان متصل و سه راه عبور برای خروج از ایران تعریف می شود که موجب پویایی صنعت و کشاورزی و ارسال نفت و گاز به صورت مستقیم است. 

استاندار سیستان و بلوچستان: پروژه خط راه آهن چابهار- زاهدان تا سال 97 به بهره برداری می رسد
علی ای حال احداث خط آهن مشهد-چابهار به عنوان طولانی ترین خط آهن ایران و  جزو مصوبات سفرهای دولت های نهم و دهم به استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده و یکی از پروژه های مهر ماندگار است که قرار بود تا پایان سال 94 به اتمام برسد. 

با این حال علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان سال گذشته در سفر به ایرانشهر ، پروژه چابهار- زاهدان را حلقه وصل بین ایران و کشورهای منطقه عنوان کرده و گفته بود که این پروژه 300 میلیارد تومان اعتبار در سال 94 داشته و بیش از 17 پیمانکار و موسسه در پروژه راه آهن چابهار به زاهدان در حال فعالیت هستند.

وی گفته بود که طول پروژه 700 کیلومتر است که این خط ریلی هم اکنون با بیش از 12 درصد پیشرفت فیزیکی  تا سال 97 به بهره برداری خواهد رسید.
اوسط هاشمی فروردین امسال در جمع مردم آهوران نیکشهر به اجرای راه آهن چابهار - زاهدان اشاره کرد و گفت: این طرح بزرگ بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن بیش از 90 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
 
شهریاری: همزمان با ظهور امام زمان پروژه راه آهن چابهار- زاهدان افتتاح می شود
در تماسی که روز گذشته خبرنگار اجتماعی عصرهامون با حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی داشت، وی با بیان اینکه در خصوص این پروژه ما از وزیر سوال کردیم که گفته بود: زیر ساخت های ایرانشهر آماده و در حال کار است؛ مسیر طولانی ست و اعتبارات کافی می خواهد.

وی با بیان اینکه هنوز اعتبارات تامین نشده، افزود: چون قرار بوده از فاینانس نفت استفاده شود متاسفانه این موضوع هنوز محقق نشده است .
شهریاری با بیان اینکه روند کار کند است، اضافه کرد: ان شاء لله تا زمان ظهور آقا امام زمان (عج) این پروژه  تمام می شود.
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjoteh.uqeiizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما